Reklama

Reklama

Sociální dilema

  • USA The Social Dilemma
Dokumentární
USA, 2020, 94 min

Obsahy(1)

Ve filmu na pomezí dokumentu a dramatu varují odborníci na moderní technologie před sociálními sítěmi, které sami vytvořili. (Netflix)

Videa (2)

Recenze (201)

Slasher 

všechny recenze uživatele

V jádru věci, co si řada z nás uvědomuje už nějakou tu chvíli, přesto považuji za nejdůležitější dokument roku (spolu s No Safe Spaces). Dokonalý není, obsahuje místy trapný hraný materiál a přitažený náznaky terminátoří apokalypsy, ale na to sere pes. Hodnotím na max, protože si delší dobu myslím, že je potřeba dát na tento problém důraz a začít se s ním snažit něco dělat. Jako generace Y mám to štěstí, že jsem prožil čas zásadního nástupu internetu, smartphonů a sociálních sítí s očima dokořán a vnímal, co to znamená za revoluci a obří dějinný posun, říkal si, co za dopady na lidstvo to asi bude mít - a právě zde máte přímo od insiderů (veliký plus) povolaný výčet těch negativních. Od vlivu na děcka a psychiku až po společenský chaos (x), sílící rozkol a tribalismus, hrozbu pro řád liberální demokracie a osobní svobodu v míře neskonale větší, než nějakých pár dalších uprděných směrnic a regulací... Varovný, zlověstný a depkoidní, 1984, must-watch :) "Nothing vast enters the life of mortals without a curse." ♪♫ ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Pár vyhozených a zhrzených korporátních pohůnků ze středního menežmentu největšího světového zla rádoby sebereflexivně dští síru na patologičnost asociálních sítí, které vědomě a cíleně pomáhali za nemalé mzdy budovat až k dnešní obludnosti. Jejich negativní psychologické dopady tu pak zdůrazňuje stanfordská narkopsychovložka, co se hrdě chlubí, jak její dvě hnusné děti tráví miliardy hodin na instáčích, místo aby jim polámala prsty a zavřela je zxanaxované tak na rok do sklepa strýčka Fritzla, aby si odvykly a měly alespoň nějaký kontakt s lidmi. No a nestrannými odborníky, kteří mají podtrhovat tu zrůdnou mašinérii a dodávat dokumentu punc naprosté serióznosti, jsou zde huhňavý metuzalémický hipisácký homodredař, co vypadá, jako by právě vylezl z kontejneru, a neméně přestárlá excentrická machna s modrou hlavou. Celé to zašťiťuje (slovní základ „zachcat“) jen další zmrdský korporát, jemuž rovněž nejde o nic jiného než monopolně ovládnout trh, svou patotvorbou demagogicky diktovat neotřesitelné základy globální patoetiky a pseudomorálky, načež dále formovat ideálního novodobého, dokonale kontrolovaného a dezinformovaného spotřebitele s unifikovanými konzumními zvyklostmi, trávícího život výhradně u multimediálního obsahu. Čili docela úsměvná sebereflexe prostřednictvím házení hoven do větráků. Genezace Z s mobily přišitými k držkám je již důkladně e-zkurvená a tohle bude mít totálně v thunderboltu. Generaxe X a Y byla natolik blbá, laxní a ovcoidní, že to dopustila, nad těmi fuckany už naprosto ztratila kontrolu a jakoukoliv autoritu a teď nebude mít čas se nad tím ani zamyslet, protože má tři prdele starostí s tím, za co těm korporátně vypláchlým zombičům nakoupit všechny ty předražené Eply a zbytečné „trendy“ sračky z cílených gůglreklam a placených videí tytrubkových dementizérů, aby nebyli ve škole za čuráky a těmi rodiči až tolik nepohrdali. A bude hůř! Zmanipulovaný, spokojeně přežvykující a na íá-elektronice závislý spotřebitel je teprve fáze 1, fáze 2 (již utěšeně probíhající) je naprostá ztráta soukromí, vlastního názoru i kritického myšlení s tímto sympatickým krasavcem, filantropem a empatickým altruistou jako ředitelem Zeměkoule, pánem loutek a generálním pasákem blahoslaveného stáda. Takže, coby memento dost na hovno, nicméně každá vlaštovka dobrá, byť od nepřítele, a jako bláznivě pokrytecká komedie to snad ještě ty zbytky nezmanipulovaných přinutí vytáhnout si hlavy z prdelí a zahájit bezdilematickou digitální deratizaci. ()

Reklama

johnn333 

všechny recenze uživatele

Na to, že se na začátku bývalí zaměstnanci Facebooku a Googlu chvástají, že o účasti v dokumentu rokovali s právníky, to opravdu neobsahuje žádná nová, konkrétní, potenciálně výbušná odhalení. Spíš to opakuje, že na sockách jsme produkt, nikoliv zákazníci, a že se uzamykáme v názorových bublinách bezpodmínečných souhlasů, které nám přinášejí rychlou validaci, bez níž upadáme do depresí. A taky že fake news lámou demokracii. Asi je to všechno fajn znovu zmínit, jen by to nemuselo obsahovat ty hrané pasáže jak z animáku V hlavě, v nichž "velín" sociálních sítí manipuluje s uživatelem. Trochu povrchní popík. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Pro největší konspirátory na světě - Američany - další střípek do skládačky konspirace o sociálních sítí. Pro Evropany zajímavě sesumírovaná fakta od lidí, kteří k tomu mají co říct. Říct by se k tomu dalo asi hodně, ale jelikož mi Facebook ráno nabídl dost pěkný tričko s pěkným a originálním potiskem lesa, jdu se zamyslet nad tím, jak ho zaplatím a nechám si ho z Uzbekistánu dovést do České republiky. ()

Pethushka 

všechny recenze uživatele

Po zhlédnutí mě přepadla lehká depka, a tak se mi k dokumentu ani nechtělo vyjadřovat. Během spánku se mi však depku podařilo setřepat a říkám si, že to nakonec nemusí být až takový horor. Dokument je to dobrý a rozhodně přináší myšlenku a snad i fakta. Trochu mě ale rušila americká přehnanost a afektovanost. Předpokládám, že se tvůrci domnívají, že to tak je nutný, ale já bych byla stejně radši, kdyby malinko ubrali. Fajn, jsem šokovaná, vyděšená a přemýšlím, jestli nezahodit telefon, ale stejně to nevidím tak černě. 4* ()

Galerie (6)

Zajímavosti (4)

  • Jeff Orlowski bol pred natočením dokumentu ťažkým užívateľom Facebooku. Po dotočení už, neprekvapivo, nebol. Vincent Kartheiser, ktorý stvárnil Bena, taktiež, neprekvapivo, nemá žiadne sociálne siete. (Real Tom Hardy)
  • Po premiére na festivale Sundance bol dokument aktualizovaný o nový segment o konšpiračných teóriách súvisiacich s COVID-19. (Real Tom Hardy)

Reklama

Reklama