Obsahy(1)
Malá holčička, nastrojená jako Červená Karkulka, schází po schodech dolů do temného sklepa pro košík brambor. Při vstupu do sklepa se v děvčátku začíná probouzet skrytý strach ze tmy, který jí dovoluje vidět věci zcela nevídané a nemožné. (Pedestrian)
Recenze (47)
Kolik se toho dá vytěžit z krátkého příběhu o malé holčičce jdoucí do sklepa pro brambory. Švankmajer je mistr svého oboru a vtiskuje divákovi svoji vizi dětského strachu, který každý z nás zažíval při cestě do temného sklepa. Postava, kterou ztvárnil Alexandr Letko vzdáleně připomíná svým tématem Pechovu scénu z Otesánka. Svérázné absurdnosti jako "uhlové koláčky" a další jsou neodmyslitelným koloritem Švankmajerových fimů. ()
Z nepochopitelných důvodů se traduje, že česká kinematografie nemá takřka žádnou hororovou tradici a filmovou produkci spadající do tohoto žánru. Přitom většina současných premiér českých snímků mě naplňuje nepopsatelnou hrůzou a děsím se, co dalšího naši filmoví tvůrci zase zplodí. Jan Švankmajer ve svém krátkometrážním filmu naplňuje podstatu hororového žánru vrchovatě. Navíc s obvyklou vysokou dávkou kreativity, humorné nadsázky a rafinovanosti. Cesta malého děvčátka do podzemí činžovního domu je dobrodružná, plná osudových střetnutí a napětí, které čiší z každé scény. Celkový dojem: 90 %. Takový košík brambor, který má ze sklepa doputovat na kuchyňský stůl, dá pořádně zabrat... ()
Další důkaz toho, že Švankmajer je jedním z mála Čechů (přesný počet bych spočítal odhadem na prstech jedné ruky), kteří by dokázali vytvořit dobrý film s hororovými prvky. Škoda, že mi jen přijde, že jednoduchého nápadu rozpohybování předmětů využívá až moc často. Jelikož zde není žádný odkaz, s dovolením tu mám jeden - http://video.google.com/videoplay?doc-2920375219019187411&ei=F2lwSuKQE53a2gKooL3GAw&q=Do+pivnice&hl=en ()
Brrrr... Ono dostat k obědu brambory, to není žádná sranda aneb lehce Karkulkovská, silně surrealistická bramborově-sklepní anabáze v pohnuté švankmajerově mysli. Být mi o skoro třicet let méně, asi bych měl problémy s tím nejdůležitějším lidským svalem. Protože pán, uléhající do uhlí, by mi přivodil nejednu noční můru. ()
Čistokrvný detský horor. Čiže strašia nás tu veci, ktoré strašia malé aj väčšie deti a stretávame okrem nepríjemných dôchodcov žijúcich z kameňov a uhlia tradičné prvky žánru, ako čiernu mačku a sovu. Zvieratká sú tiež zdrojom strachu. Film je zhmotnená detská nočná mora, ktoré nás síce kedysi desili, ako strach z tmy, mali však svoje romantické kúzlo. Pointa je otvorená a dosť skľučujúca... ()
Galerie (1)
Photo © Slovenský filmový ústav
Reklama