Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Přizpůsobivý nosič reklam Ťopka přespává v odstaveném vagónu, který je ovšem jednoho dne připojen k vlaku, jímž odjíždí na inspekční cestu generální inspektor drah Jiří Kokrhel. A tak se Ťopka bez vlastního přičinění stává černým pasažérem, a když je objeven a pronásledován, způsobí neplánovanou zastávku na malém, bezvýznamném nádražíčku v Mokré nad Soupravou. Místní přednosta stanice Anatol Jelen si však právě odskočil na zkoušku pěveckého sboru, čehož využije Ťopka. Oblékne se do jeho uniformy a začne se před přísným pohledem inspektora vydávat za přednostu. Jeho svérázné improvizace inspektora vyvádějí z míry, ale naštěstí je tu přednostova půvabná manželka Julie, která Ťopku kryje, aby pomohla nepřítomnému manželovi. Kvůli jeho chování se ale dostává do velmi obtížných situací. Kokrhel se do ženy zakouká a oslněn jejím půvabem přehlíží nejen Ťopkovu absolutní neschopnost a divoké improvizace, ale dokonce se rozhodne vyhovět přednostově žádosti o přeložení blíž ku Praze. Jenže v nejméně vhodnou chvíli se objeví skutečný přednosta stanice... (TV Nova)

(více)

Recenze (324)

herr_carter 

všechny recenze uživatele

"Přednosta stanice,ten nekouká jen na šíny..přednosta stanice,ten umí prohnat mašiny...přednosta stanice,to prazvláštní je tvor...před ním se klaní semafor,šarže je hrozná,každej ho pozná,červený nos i čepice,to je přednosta stanice." Můj oblíbený film v době, když jsem na něj jako malinký koukal s dědou, Burian vs. Marvan nezapomenutelné................ moje hodnocení = 8,5 z 10. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Nevim no, ale já už asi nikdy nepřijdu na chuť těmhle starým "filmům pro pamětníky" (kdo vůbec vymyslel to debilní označení - paměť má snad každý ne? kdo přesně je pamětníkem - a čeho přesně - a kdo už ne a proč? a má tím být řečeno, že kdo pamětník není, pro toho ten film určen není? vždyť se tím pomíjí mj. to, že v době vzniku to žádné filmy pro pamětníky nebyly a byly zcela aktuální zprávou ze své doby), přijdou mi strašně zaseklé v době svého vzniku, ten humor mě moc neoslovuje (dílem proto, že hlavní postava mi je dost nesympatická - nevím, proč bych měl fandit někomu, kdo chodí do restaurace bez peněz a jezdí vlakem načerno - na tenhle druh humoru se prostě nedokážu naladit, navíc mi ten smích značně trpkne z vědomí toho, jak tam všude visí dvoujazyčné nápisy, protože se to natočilo v době Protektorátu, aby se obyvatelstvo trochu povyrazilo, zatímco se tady děly všechny ty hrozné věci); ten film mi je protivný i tím, jak ho televize do omrzení reprízuje a jak se tady z Burianova herectví udělala posvátná kráva, která se nesmí kritizovat (podobně jako Filipovského dabing nebo Menšíkovy historky) - ano, Přednosta stanice nezapře chaplinovskou inspiraci, ale kvalita Chaplinových filmů (které jsou podle mě na rozdíl od těch našich provinčních filmů pro pamětníky skutečně nadčasové) je podle mě o světelné roky jinde, a Chaplinova komika nesnese s tou Burianovou srovnání. Prostě jak jsem napsal hned zkraje, mám s tímhle filmem dost problém, a nemyslím si, že na něj někdy změním názor. Btw. přijde mi zajímavé, že se zde používá výraz "slepý pasažér" namísto dnešního "černý pasažér" - kdy se ze slepého stal černý? ()

Laxik 

všechny recenze uživatele

Přednosta stanice má své světlé chvilky. I když to tady maličko přehání, je Burian pořád vtipný. Humory váznou spíš všem ostatním. Pár vtipů se najde, ale že by se člověk mlátil smíchy, to se říct nedá. Pro mě je ale hlavní problém v postavách, ke kterým jsem si nenašel cestu. Všichni chlapi v podstatě jen slintají nad paní přednostovou Jelenovou, která tam je jen od toho, aby ty jejich chlípné návrhy trpěla s napůl bolestivým a napůl koketním úsměvem. Pan velkostatkář Pěnkava je pěkný slizoun, starý Jelen jen do počtu a vedlejší zápletka s moulou Pivodou a služkou Růženkou tam jsou evidentně jen od toho, aby trochu natáhli hlavní zápletku, která se ošoupe až překvapivě rychle. Zkrátka zklamání, i když pořád vtipné i díky solidnímu Marvanovi. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Kuj železo, dokud je žhavé. Možná, že právě to měl na paměti režisér Jan Sviták, když se rozhodl zfilmovat tuto venkoncem nenáročnou železničářskou frašku. Všem bylo hned na začátku jasné, že nespoutaný živel jménem Vlasta Burian rozmetá scénář v samotném zárodku a že z původního příběhu nezůstane kámen na kameni. Sviták se s Burianem předtím pracovně nikdy nesetkal a neměl tedy žádné zkušenosti jako jeho předchůdci, kteří dokázali Krále komiků úspěšně (z)krotit. Řetěz se utrhl, ba co víc, nebyl možná ani uvázán a nedal se zastavit. Burianova výtečná improvizace se vlivem spontánního klaunství mění v jen stěží dosažitelnou smršť gagů, žertů, slovních hříček a mimických eskapád završených jednou z nejslavnějších filmových písniček vůbec. Vedle suverénního Buriana, který diváky i kritiku již několikrát přesvědčil o své výjimečnosti a až fetišistické slabosti pro uniformy všeho druhu, obstál se ctí i jeho nerozlučný jevištní a filmový partner Jaroslav Marvan. Odvaha a vytrvalost, s níž je v několika společných výstupech schopen bez nejmenšího zaváhání reagovat na Burianovy improvizační vodopády, uvádět je v jiskřivou životnost a poskytnout jim alespoň určitou záruku solidního hereckého řemesla, zasluhuje bezvýhradný obdiv a úctu. Naopak promyšlená a komediálně šťavnatá je jedna z úvodních scén filmu, kdy Burianův hrdina přichází do zahradní restaurace a zahájí svůj podvodnický labužnický koncert plný drobných ekvilibristických gagů a fórků. Je s podivem, že vedle temperamentního Buriana se tu bez problémů dokázali prosadit i ostatní – Zita Kabátová v roli půvabné paní přednostové, Šlemrová, Šlégl, Trégl a Hajská, jejichž figurky jsou dokonalou rozbuškou pro exploze Burianova fenomenálního klaunství. Dobová kritika na film shlížela skrz prsty a jistě měla v lecčems pravdu, ovšem dnešní divák vnímá toto ryze odlehčené až lehce bláznivé dílko především jako záznam spontánní exhibice Krále komiků a jako takový jej také přijímá, oceňuje a adoruje. Fenomén Burian přetrvává napříč dějinnými epochami a dokazuje, že opravdoví géniové nosí kostým šaška. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (27)

  • Scéna, ve které Vlasta Burian (Ťopka) přijímá telegraf, je založena na osobní zkušenosti Jaroslava Marvana (Jiří Kokrhel), který se do podobné situace dostal na počátku 20. let, kdy pracoval jako poštmistr na Rutênia Subcarpáticai. Řekl o tom Burianovi, který to poté použil v tomto filmu. (Kulmon)
  • Počas natáčania zamestnanci železnice sem tam vylepšovali vzhľad vlaku, v ktorom Ťopka (Vlasta Burian) ako čierny pasažier cestoval, aby vyzeral čo najautentickejšie. (Raccoon.city)
  • Situačná komédia bola natočená v rekordne krátkom čase v ateliéroch v Radliciach, pretože Barrandov a Hostivař obsadili Nemci. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama