poster

Sanatorium na věčnosti (festivalový název)

  • Polsko

    Sanatorium pod klepsydra

  • anglický

    The Hourglass Sanatorium

  • anglický

    The Sandglass

Drama / Fantasy / Mysteriózní

Polsko, 1973, 124 min

  • garmon
    ****

    Sanatorium pod přesýpacími hodinami (originální název) je hodně halucinační a trochu únavný film s krásnou hudbou o věčném hledání otce a o časových smyčkách. Rekvizity jsou: secese, polorozpadlé budovy, zbožní a kšeftující židé, tajemné ženy, všudypřítomná mlha, oživlé loutky/lidé zmrazení v čase. Hasovi lze vytknout poněkud akademický přístup ke zcela neakademickým věcem (vždy jsem u něj vzhledem k fantastičnosti námětů zklamán poměry principů neotřelosti a klišé, případně buřitelství (blasfémie) a pietnosti (legitimismu): převažují druhé z nich. V Sanatoriu jde často o přiznanou studiovku, hlavní hrdina mi připomněl Dočolomanského a celé to je trochu na hlavu postavený a vážnější Tajemný hrad v Karpatech. Jinak nesmírně proměnlivá, pestrá, poctivě promyšlená podívaná, vloženou informací mnohonásobně převyšující jakéhokoliv současného sběratele věci zvané Oscar© – za zcela samozřejmou nepředvídatelnost coby vrozenou vlastnost dobrého Evropského filmu dávám čtvrtou *. Doporučuji nezkoušet Sanatorium zhlédnout při únavě anebo v podvečer, snění se pak může křížit…(13.11.2010)

  • JohnMiller
    **

    Jozef: Ja nezodpovedám za svoje sny... Policajt: Ale zodpovedáte! Poľská verzia Imaginarium Dr. Parnassa, iba o vyše 30 rokov staršia. Asi tak. Neviem prečo, ale Poliakov v kinematografii fakt nemusím. Po sklamaní monumentálneho poetického sci-fi On the silver globe, som si veru trikrát rozmyslel, či sa pustím do ďalšieho experimentálneho kúsku z Poľska. Síce som sa dotlačil, ale mal som to radšej nechať tak. Opäť, nápad, myšlienky perfektné. Je to riadne psycho. Mindfuck ostrý ako britva ale to spracovanie ma nesmierne nudilo. Neviem či to bolo tou kamerou alebo tým jemne socialistickým nádychom (hoci tam nebolo absolútne nič, čo by podporovalo režim) Nahota, sexualita, mentálne nezdravé správanie, nelogické a iracionálne konanie, nezmyselné prechody z jednej scénky do druhej. strata času a priestoru, no v podstate je tu všetko to, čo ma priťahuje na týchto filmoch (okrem násilia) Ale predsa som počas tých takmer 2 hodín nudil. Nie a nie tomu prísť na chuť. Hlavná postava Jozef, prichádza do Sanatória, navštíviť svojho mŕtveho otca. Necudná sestrička a doktor mu v zrúcaninách povedia, že jeho otec je aj nieje mŕtvy. Udržiavajú ho v umelom spánku a možno sa s odpočinkom s toho dostane. Jozef sa cez svoje sny nejako dostane do svojho domu.. Vojde do pivnice, ktorá je vlastne kantína židov, kde spolu popíjajú a kšeftujú. Keď tam otca nenájde, zájde za jednou krásnou necudnou ryšavkou. Vlezie jej pod posteľ a dostane sa do nejakého mesta.. A takýmto mindfuck štýlom je to spracované od začiatku až po koniec. Doteraz nerozumiem tomu ako ma to nemohlo zaujať. Dokonca to bolo pekné aj s toho estetického hľadiska... Žiadne hrozné, šedé boľševické farby, ale nádherné pestré..(30.7.2015)

  • Mulosz
    **

    Téměř celý film se odehrává v jakémsi transcedentním čase, ve kterém se hlavní hrdina setkává s oživlými postavami minulosti. Do toho je pouze pár prostřihů na aktuální filmový čas. Snímku nelze upřít výbornou výtvarnou stylizaci mizanscény, vědomou kompozici dlouhých záběrů podporujících spiritualitu celého výjevu a působivou ponurou atmosféru vygradovanou v závěru. S koukatelnosti po stránce dějové je to však horší, neboť při sledování díla se předpokládá aspoň minimální empatie s polským vědomím, což se rozhodně nemusí podařit. Je to však pořád o něco lepší než podobně stavěný Wajdův film Veselka (1973), ve kterém se divák orientuje jaště hůře než v tomto případě.(14.2.2008)

  • CheGuevara
    *****

    Has si vyskoušel podobný typ filmařiny už u filmu "Rukopis nalezený v Zaragoze", který mi bohužel tolik nesednul. Zde se opět pouští do náporu na divákouvu psychiku, kde se sen prolíná s realitou v takovém množství, že se obě roviny už horko těžko odlišují. Film se vyznačuje dokonalou mizanscénou, kde je každičký detail dopracován do absolutna. Celkové kompozice scén mi lahodili oku. Ovšem tento film není pouhým "eye-candy", ale zaujme svým přesahem, který není pro všechny stejný. Každý si z tohoto "psýcha" odnese to svoje. Celé toto pozoruhodné dílo podtrhuje pod kůži se zarývající konec, který je jakousi symbolickou tečkou za 124 minut trvajícího zmatku, který není ani na chvilku smaoúčelný.(25.12.2006)

  • gumli
    ****

    Veľmi zvláštny film,ktorý určite nesadne každému.Dosť ťažko sledovateľný s veľmi zvláštnou štruktúrou.Keďže film je po umeleckej stránke hodne vizuálny,tak tento film sa nedá opísať,to sa musí vidieť.Film je založený na knihe Bruna Schulza.Kto má rád Jodorowského,Zulawského a im podobných,tak to je ten pravý film.Syn ide navštíviť svojho chorého otca do sanatória vlakom.Už vo vlaku je to však veľmi čudné,ľudia v ňom vyzerajú nejako divné,skoro ako keby to boli mŕtvoly.Sanatórium je veľká spustnutá a ošarpaná budova,plná miestnosti,chodieb a pavučín.Vyzerá to tam,akoby čas vôbec neexistoval.Stačí si napr.vliezť pod posteľ a ste v inom čase a na inom mieste.Spomienky sa stávajú skutočnosťou.Hodne židovskej symboliky,rabíni spievajú,ľudia s vtačími maskami,filozofické debaty.Je to zložité a mätúce,niekedy som sa citil mimo a úplne stratený.Film neponúka ani jediný výklad,celkom nič,je to len na divákovi.Unikátny a tajomný film,aj keď dosť únavný.(3.2.2010)

  • - Ceny: MFF Cannes 1973: Cena poroty, MF vědeckofantastických filmů Terst 1974: Zlatý Asteroid, Festival polských hraných filmů Gdyně 1974: nejlepší výprava (Jerzy Skarżyński, Andrzej Płocki). [LFŠ 2010] (Jeremy.jk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace