Režie:
Johan RenckScénář:
Colby DayKamera:
Jakob IhreHudba:
Max RichterHrají:
Adam Sandler, Carey Mulligan, Paul Dano, Isabella Rossellini, Kunal Nayyar, Lena Olin, Sinead Phelps, Jana Procházková, Marian Roden, Zuzana Stivínová (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Po šesti měsících na sólové misi najde osamělý astronaut (Adam Sandler) na palubě záhadného tvora a s jeho pomocí zachrání svoje manželství. (Netflix)
Videa (2)
Recenze (249)
Pomalý, až melancholický snímek o odloučení, vyrovnání se se samotou a poznávání neznámého. Na mě tyto nikam nespěchající filmy většinou fungují, a uspávací tempo mi tak nijak nevadilo. Sandler je zde uvěřitelný a v dramatické poloze již nemusí nikomu nic dokazovat. Vztah Lenky a Jakuba je možná na první pohled ne moc dobře vybudovaný, postupně však začne vše dávat smysl. Dialogy s Aragogem (což je mimochodem cool alternativní název filmu) jsou citlivé a zamýšlejí se nad (ne)logikou v lidském chování a emocích. Spoustu lidí film naprosto unudí k smrti, já však jeho poselství rozklíčoval a proto můžu hodnotit pozitivně. ()
Něco mezi Interstellarem, Moonem, Ad Astrou, s příměsí fantasmagorie z Vesmírné odysey, nicméně ani jednomu nesahající byť po kotníky. Téměř dvouhodinová psychologická rozmluva astronauta a bludu ve formě inteligentního, přerostlého pavouka. Snaha o atmosféru, thrillerový nádech, nějaké to drama a nakonec výjevy, co by měly pokořit lidské chápání. Pro mě relativně nudná a neustále se opakující spleť pohledů do hrdinovy minulosti, kde mě držela akorát zvědavost, co se z onoho pavouka nakonec vyvine a co hrdina nalezne v mlhovině. Výsledek byl veskrze zklamání. Pointa tkvící v tom, že člověk si začne něčeho vážit až když to ztratí, a že není dobré myslet jen na sebe, ale naslouchat druhým a zajímat se, je extrémně banální a nepřináší do kinematografie nic nového, ani zajímavého. Rozhodně zvláštní, až artistický film, kde Sandler snad prvně exceluje v naprosto vážné roli, ale žádné zázraky se nekonají. Třeba na Ad Astru jsem schopen se podívat pokaždé, co někde běží, ten film mi svou melancholičností imponuje. Toto? Asi si už znovu nedám. ()
Jak ty dramatické role Adamu Sandlerovi kupodivu dosud dobře vycházely a přinášely v jeho filmografii ojediněle povedené počiny, Kosmonaut z Čech v tomto ohledu působí jako takový první přešlap. Nechal jsem si to poměrně dlouho uležet v hlavě, chtěl jsem tomu vyjít vstříc už kvůli české stopě, ale bohužel nemůžu si pomoct, zkrátka to nefunguje. Jakože vůbec. ()
Narozdíl od jiných uživatelů jsem četl knihu, takže můj komentář je erudovanější než jiné:)_____Výsledné hodnocení je průměrné, ale když uvážíte, že to vlastně není sci-fi (nejvíc sci-fi je představa, že by Česká republika vyslala do vesmíru loď s lidskou posádkou), ale festivalové intelektuální podobenství, takový Terrence Malick ve vesmíru s pavoukem, které bylo předhozeno nepřipravenému plebsu s předplatným Netflixu a očekávajícímu Star Wars se Sandlerem, je výsledných 57% ještě dobrých. Je vidět, že si s tím Netflix nevěděl moc rady, zveřejnil to až po několika letech od dotočení (točeno v ČR ve stejnou dobu jako Gray Man, který měl premiéru v červenci 2022) a všechny nejlepší záběry dal do traileru.____Proč tedy i já hodnotím průměrně? Nejprve odbočka ke knize: Kniha je taky průměrná a ne moc záživná. Kdyby ji Kalfař napsal v češtině, v USA by jistě nevyšla a žádný film by nebyl. Samozřejmě to taky není sci-fi. To, co uvidíte ve filmu, je ale jen půlka knihy. Druhá půlka jsou rozsáhlé flashbacky sahající až do Jakubova dětství. Taky je v knize spousta banálních zajímavostí o Česku a české historii (je vidět, že byla psána hlavně pro americké Američany)._____ A co z toho zbylo ve filmu? Skoro nic. Leccos naznačovalo vypuštění slova Bohemia z názvu, ale nejen to, ve filmu zbylo z Česka jen toto: 1) české nápisy v lodi, vlajka na skafandru a poletující pytlík Bonparů 2) slova CzechConnect, Bomba, Ferda 3) jméno Procházka, které nikdo z herců neumí vyslovit (nechápu, když už byli ve štábu Češi, proč se nikdo neozval a neopravil je). Flashbacky zabírající půlku knihy jsou zde zredukovány na větu "Můj otec byl donašeč pro stranu". Je otázka, proč se vlastně film točil v Česku, když tu žádné pořádné záběry na Česko nejsou a 75% filmu se odehrává v lodi a 24% v jiném interiéru. Sandler i Mulliganová působí unaveným dojmem, a role Mulliganové je dost mlčenlivá (10 vět max.). Nejlepší na filmu je tak Paul Dano jako Hanuš a hezky dojemný konec. Tenhle film asi Českou republiku neproslaví, škoda. ()
Vůbec jsem netušil o co jde, knihu jsem neznal a zaujal mě jen ten název. Čekal jsem nějakou parodii ve stylu Kosma, ale tohle je "normální" biják s celkem nabušeným obsazením. Tedy normální... Normální není, takovýchto filmů na Netflixu moc není a ani se jich moc netočí. Důvod je prostý, doba se strašně zrychlila a současné diváctvo potřebuje akci, vyprávěčský rytmus a doslovné scény. Jinak je bezradná. Já jsem "stará škola" a už jsem pár podobných filmů viděl a musím uznat že herecky je zvládnutý perfektně. Vizuální stránka je taky dobrá, jen ten pavouk mi tam vadil a pak ty časté prohřešky proti fyzice, které jsou celkem časté... Rozporuplné pocity mám z českých reálií, jednak mě těší přítomnost české vlajky skoro všude, ale Sandler s nášivkou "Procházka" mi prostě nějak nejde do mozku. :-D Každopádně jde o nezapomenutelný film se scénkami které lezou pod nehty. ()
Galerie (139)
Photo © Netflix
![Kosmonaut z Čech - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/168/677/168677213_zqgnda.jpg)
Zajímavosti (14)
- Ve filmu nejednou zazní árie „Měsíčku na nebi hubokém“ z opery „Rusalka“ od Antonína Dvořáka. (NiWi)
- Řídící centrum a pár dalších lokací se natáčely v Kongresovém centru v Praze. (formelin)
- Hanuš je pomenovaný po hodinárovi Hanušovi, ktorý sa apokryfne domnieval, že zostrojil pražský orloj. (Arsenal83)
Reklama