Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Druhá světová válka se chýlí ke konci, avšak Němci ve Vítkovických železárnách stále přemýšlejí o zvýšení výroby pro potřeby své armády. Češi se naopak snaží výrobu zpomalit. Při jednom z náletů je zasažena vysoká pec předáka Halfara. Zatímco dělníci jsou rádi, že nemusejí pracovat pro nacisty a mohou jít domů, Halfar s inženýrem Hejnychem se pustí do opravování. Nejde jim o pomáhání nepříteli, nýbrž o budoucnost po válce. Struskař Kuča, který má v nedaleké vsi těhotnou ženu, se náhodou dozví, že Němci chtějí vyhodit vysoké pece do povětří. Ihned běží přátele varovat. A tak zatímco se k městu blíží fronta, zaměstnanci železáren se snaží Němcům zabránit v dokonání zhoubného díla… (Česká televize)

(více)

Recenze (31)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Poněkud tezovitý film sází na Pečenkovu kameru, která se okem estéta rozhlíží po Vítkovicích a okolí. Skvěle je nasnímaná celá oprava, především vytažení zvonu při němž dal Weiss přednost dynamice před estetikou si zaslouží diváckou pozornost. Weissovi se podařilo výborně natočit i samotný předchozí přesun zvonu z válcoven. Výborně nasvícená scéna přibližuje i během noci spoustu detailů. Vzhledem k tomu, že jsem film viděla poznamenaný milovníky tmy a ticha z CS Filmu, dovozuji, že v kině musel být zážitek ze sekvence přesunu zvonu mimořádný. I bez velkého plátna jsem si užila sekvenci, dle níž byl pojmenován celý film. Mizanscéna při pohledu dolů je fantastická. Ze stínů vybíhají lidé, uprostřed světla leží bezvládné tělo, kolem ční vysoké pece a dávají tušit, jak křehký je život toho malého tvora v jejich stínu, člověka. První mírová tavba  je natočena s úctou k práci hutníků, nepodlézá jim jako jiné budovatelské filmy, dělníky anonymizuje, nehledá mezi nimi hrdinu, ale zároveň ukazuje, jak namáhavou práci mají. Celý film se mluví ostravštinou, což je v kontextu pražských pokusů o různá nářečí celkem balzám na ucho. ()

Marthos odpad!

všechny recenze uživatele

Nechceme tady žádné Rotschildy! Zachycení posledních dnů druhé světové války na Ostravsku zcela podléhá době, v níž Weissův film vznikal. Scénář je mizerný, všechno to hemžení a mihotání před kamerou vzbuzuje už jen mimoděčný smích, jehož vděčným zdrojem jsou především směšné kreace ostravských (ne)herců v čele s vysloužilým exotem Inocencem Březinou... Očekávat od filmů z padesátých let jakýkoli hlubší význam je naprosto vyloučené a proto s klidem nechme čas od času polechtat bránici zářivými úsměvy hrdinné dělnické lůzy a žvástama o nežádoucích Rotschildech. Nic jiného totiž ani nelze. ()

Reklama

blackrain 

všechny recenze uživatele

Před pár měsíci se mi do rukou dostal jistý ruský film, kde se hrdinně Němcům postavila celá fabrika a všichni šli hrdě položit svůj život, aby ji ubránili. Tenhle československý skvost mi ho připomínal. Propaganda jako prase. Tenhle film beru jen jako takovou perličku, se kterými se občas ČT vytasí. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Ackoliv namet neni v dobe vzniku nijak originalni (delnicky odboj, nejdrive proti nackum a pak Rotschildum), tak Weiss dokazal natocit slusne valecne drama, ve kterem se porad neco deje. A ja, jako rodily Ostravak musim pridat hvezdicku za krasne zabery na Vitkovice a memu sluchu lahodici ostravstinu, kterou uz dnes temer nikdo nemluvi. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Jen těžko se mi chce věřit, že i tento film režíroval autor skvělých dramat Vlčí jáma, Romeo, Julie a tma, Zbabělec ... Smutný doklad toho, že dobrý reřisér v rukou režimu nemusí natočit dobrý film. Smutné a poučné. Přesto se nedá upřít Weissova schpnost navodit dramatické situace a vykreslit jednotlivé lidské povahy. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (2)

  • V snímku sa rozpráva ostravským nárečím a dielo je dnes cenné z lingvistického hľadiska. (Raccoon.city)
  • V záběrech probíhajícího boje o osvobození slévárny můžeme vidět v akci německý protitankový kanon PAK 40 ráže 7,5 cm (v závěrečných fázích války páteř protitankové obrany německé armády). (Všežrout)

Reklama

Reklama