Obsahy(1)
Jedna noc, jeden bar. Ospalý večírek herců po představení naruší návštěva nezvaného hosta. Namol opilý ruský důstojník přišel prodat kanystr armádního benzínu, jenže obchod se zvrhne v závody v pití vodky a Rus, zaujatý nejen pohlednou Miladou, ale hlavně komickou zbabělostí všech přítomných mužů, se k odchodu nemá. Atmosféra houstne spolu s oblaky cigaretového dýmu, charaktery se lámou, Rus se skvěle baví. Tak skvěle, že nakonec vytáhne zbraň... Večírek v rytmu kosmické psychedelie kultovních Kill the Dandies! se rozjíždí víc, než je osazenstvu milé. Hra se mění v past, hrdinové ve zbabělce a zbabělci v hrdiny. A z okupovaného baru vede jen jediná cesta: revoluce! Po téhle pitce nikdo nezůstane jako dřív. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (181)
O filmu nic moc říct nelze. Dost zuřivě jsem tady polemizoval s filmem pana Klepikova, ale tomu zjevně o něco šlo, byť z mého pohledu se to míjelo účinkem. Tento film je ale produkt. Artefakt. Asi jako když se na předváděčce představuje nový typ automobilu - lesklý, naleštěný, na otáčivém pódiu, za přítomnosti business lidí. Téma "hrdinství" je jenom věšák na rádoby excesivní scény, ale uvnitř žádnou skutečnou myšlenku neformuluje. Mám pocit, že Svět pod hlavou, kterému se to nejvíc podobá, byl v modelu normalizace jako groteskní a tíživé noční můry, mnohem úspěšnější a životaschopnější. ()
Zaprvé: Okupace je skvělý film na to, že jde o debut autora o kterém jsem neslyšel. Líbila se mi spousta věcí. Komedie fungovala. Stylizace byla fakt na Česko originální. Zapojení téměř amatérské hry o Fučíkovi bylo dobré. A rozhodně mě bavilo srovnávání ruských a českých hrdinů. Postava ruského vojáka byla překvapivě občas i sympatická. Rozhodně nechápu, že si zde někteří myslí, že cílem filmu je naplnit snahu mučit (uživatel Prubner). Film naopak české pseudohrdiny dost kritizuje. Film mi dokazuje je režírování je do jisté míry diktatura. I přesto, že je to dost dobrý film, má ale i nějaké menší vady: Jako například myslím si, že to období o kterém vypráví, podává značně stylizovaně. Přispívá tomu i anglický soundtrack, který rozhodně k té době nesedí. Pak je tu taky to, že hlavní postavy udělají spoustu stupidních rozhodnutí, které občas nepochopíte, jak k nim došli (mluvím konkrétně o rozhodnutí všech falešně dotlačit vojáka k podpisu nebo jak se na konci většina postav velmi rychle zfanatizuje). Většinou jsou však postavy velmi jasně definované, tak jen tyhle dvě věci působí trochu zvláštně. Rozhodné ale film, který jsem si dost užil a chci vidět, co nejdříve znovu. Což se mi naposledy u českého filmu stalo u Vlastníků. ()
Tento snímek si ocenění rozhodně zaslouží. Poskytuje jakýsi pohled do pocitů lidí v Československu po roce 1968. Celé se to odehraje v budově divadla, kde po skončení představení zůstanou herci na pár skleniček. Vše se se ale změní, když se tam objeví ruský důstojník a začne dělat problémy. Nastanou nepříjemné situace a jeden zvrat střídá druhý. Kdo je vlastně na čí straně? Kdo je vlastenec a kdo zrádce? Naši hrdinové rozhodně zažijí krušné chvilky. Hlavně konec je dost silný. Je tam taky hodně dobrá hudba. "Co pro vás znamená hrdinství?" ()
Ach, zasa tí komunisti. Bez nich by sa česká kinematografia, za posledných 20 rokov, zmrskla minimálne na polovic. Tu však oceňujem, že Okupace dokáže skôr než na režim ukazovať prstom na každého z Vás...teda z nich. Film o hrdinoch bez záruky, o hrdinoch s podmienkami a o slovných hrdinoch. Herci dokázali miestami navodiť ten nepríjemný pocit, že práve teraz tu fakt nechcem byť. Fajn natočená odkrývačka charakterov, ktorá však nejako extra silnú arómu benzínu zanechať nedokázala. ()
Nevzpomínám si, kdy mě naposledy nějaký český film bavil skoro všemi svými aspekty – kamera, střih, hudba, scénografie, herci… hlavně jsem si ale užíval, s jakou režijní jistotou a scenáristickou důvtipností je anekdotická výchozí situace (do zapadlého divadla v normalizačním Československu přichází po představení Reportáže psané na oprátce opilý Rus s kanystrem benzinu) rozvedena do podoby kousavé morality, ve které padají masky, busty Klementa Gottwalda i bariéry oddělující komedii od thrilleru, minulost od přítomnosti, divadlo od skutečnosti. Jde o dílo interpretačně poměrně otevřené, z něhož jsem si sám odnesl, že Češi se sice rádi označují za mistry v ledasčem, ale ze všeho nejlíp nakonec ovládají umění přizpůsobit se. 80% ()
Galerie (24)
Zajímavosti (5)
- Film byl natočen v kulturním domě v Novém Strašecí. (raininface)
- Herec Alexej Gorbunov se dle slov štábu filmu velice vžil do role i kvůli tomu, že je ukrajinského původu a nemá rád Rusy. (vyfuk)
- „Možná budete překvapení, že je to chvílemi i trochu humorné. I my jsme byli při natáčení docela překvapení, že z toho vznikla komedie,“ uvedla producentka filmu Julie Žáčková. (SONY_)
Reklama