Novinky

Kdo, co a proč

  • Obrázek k novince 28.3.2020

    Ryan Gosling zpátky ve vesmíru

    Herec Ryan Gosling se upsal novému sci-fi filmu The Hail Mary podle románu spisovatele Andyho Weira (Marťan). Příběh se bude točit kolem osamělého astronauta na vesmírné lodi, který je pověřen záchranou planety. Podobně jako v příběhu Marťana to bude zahrnovat různé zvraty, a především velkou šikovnost, aby se to povedlo. Kniha dorazí na pulty knihkupectví příští jaro. Projekt zatím nemá režiséra, Gosling se však ujme i produkce. Weirova další kniha Artemis se rovněž dočká adaptace, tu by měli mít na starost Phil Lord a Chris Miller (21 Jump street, Spider-Man: Paralelní světy).

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 27.3.2020

    George Miller našel mladou Furiuosu

    Poté, co se z filmu Šílený Max: Zběsilá cesta stal obří hit a fanoušci se zamilovali do postavy nekompromisní Furiosy s tváří Charlize Theron, vyplavaly na povrch spekulace o tom, že by se její postava mohla dočkat vlastního prequelového spin-offu. Ty se nikdy oficiálně nepotvrdily a vlastně kolem projektu bylo ticho. Tedy až doteď. Podle nejnovějších zpráv totiž měl režisér George Miller údajně hovořit s herečkou Anyou Taylor-Joy (Rozpolcený, Emma) o ztvárnění hlavní role. Tím tak nějak dobré zprávy však končí, film totiž stále není oficiálně v produkci a pokud by ho studio Warner Bros. schválilo, natáčení by nezačalo dřív než v roce 2021.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 26.3.2020

    Angry Birds míří na Netflix

    Netflix chystá nový animovaný seriál na motivy slavné mobilní hry Angry Birds. Angry Birds: Summer Madness bude pochopitelně cílit především na děti, co se vizuální stránky týče, bude vypadat trochu odlišně od filmových zpracování, dějem by jim však měl předcházet. Na streamovací službu pak dorazí v roce 2021. První film vydělal celosvětově 352 milionů dolarů, zatímco dvojka posléze už jen 154. Není divu, že se proto herní společnost Rovio Entertainment rozhodla navázat spolupráci s Netflixem, aby se vyhnula dalším případným poklesům tržeb a raději zkusila štěstí na streamech, které jsou přece jen u dětí preferovanější.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 25.3.2020

    Zemřel režisér Stuart Gordon

    Ve věku 72 let zemřel filmový a divadelní režisér, scenárista a producent Stuart Gordon. Zprávu včera ve večerních hodinách potvrdila jeho rodina. Rodák z Chicaga začínal na divadle, proslavil se však zejména svými filmovými adaptacemi díla H. P. Lovecrafta. Můžeme zmínit třeba snímky Re-Animator, Ze záhrobí, Zámecká zrůda a Dagon. Gordon přispěl i dvěma epizodami do hororové antologie Mistři hrůzy, kde adaptoval povídky od Lovecrafta a Edgara Allana Poea.

    Svou filmovou kariéru uzavřel v roce 2007 thrillerem Střet, natočeném podle skutečné události. V posledních letech se Gordon angažoval zejména v divadle, kde slavil úspěch například se hrami Taste nebo Nevermore… An Evening with Edgar Allen Poe, v hlavní roli s jeho dlouholetým kolegou a přítelem Jeffreym Combsem, hvězdou Re-Animátora.

    (Goldbeater)
  • Obrázek k novince 24.3.2020

    Na jihu Anglie vzniká nové obří studio

    Společnost The Creative District Improvement Company a developeři z Quinn Estate začali společně budovat na jihu Anglie nové obří filmové a televizní studio, jehož cena se vyšplhá zhruba ke 300 milionům dolarů. V Ashfordu, na místě bývalého závodu na výrobu lokomotiv, tak vznikne přes tři tisíce nových pracovních míst. Studio by pak mělo sloužit zejména společnostem Netflix a Amazon. Poblíž studia vznikne zároveň i hotel, několik menších bytů a kongresové centrum, ještě spolu s restauracemi, posilovnou a místem pro odpočinek. Stavba by měla být dokončena v roce 2021.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 24.3.2020

    Čína znovu otevírá první kina

    V Číně se opět zprovoznilo více než 500 kin poté, co se kvůli pandemii koronaviru všechny sály v zemi uzavřely. Změnu v provozu ohlásila státní média. Současný počet otevřených kin představuje méně než 5 % celkového počtu kin v zemi, tržby z nich jsou tudíž naprosto zanedbatelné. Ve dvou provinciích, kde se kina znovu zpřístupnila, navíc dodnes neprodaly jediný lístek. Většina promítaných filmů jsou pak staršího data, v některých případech dokonce provozovatelé sáhli po oblíbených čínských klasikách. Studio Warner Bros. už mezitím naznačilo, že by mohlo do kin poslat prvního Harryho Pottera.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 23.3.2020

    Natočí Linklater pokračování trilogie Před?

    Málokterý režisér využívá plynutí času do takové míry, jako Richard Linklater. Jeho snímek Chlapectví se točil 12 let, romantická trilogie Před úsvitem, Před soumrakem a Před půlnocí zase vznikala s devítiletými rozestupy mezi filmy. Poslední film pak vyšel v roce 2013, pomalu se tak blížíme k době, kdy by potenciálně mohlo přijít pokračování. A podle hlavní hvězdy série Ethana Hawkea (Training Day) se přesně tohle nyní řeší. Herec se svěřil, že režisér má v hlavě dva nápady. Buď by vznikl krátký film odehrávající se čtyři roky po posledním filmu, nebo celovečerní snímek odehrávající se dvě dekády později. Druhá verze by znamenala, že na natáčení budou mít všichni ještě pár let času, tak či tak to ale vypadá, že nejvíc záleží na tom, jestli bude mít Linklater ještě s těmito postavami co říct.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 22.3.2020

    Christopher Nolan o budoucnosti kin

    Režisér Christopher Nolan (Memento, Temný rytíř, Interstellar) se nikdy netajil svojí láskou k analogovým filmům a velkým plátnům. Podle něj by se určité tradice měly zachovat, sám pak vynaložil nemalé úsilí (a taky spoustu peněz), aby k té snaze přispěl. Nyní se ale svět nachází v úplně nové situaci, která pro nikoho není zrovna lehká. A jelikož má režisér určité obavy o budoucnost filmového průmysl, zejména kin, rozhodl se napsat do deníku The Washington Post otevřený dopis. Níže máte hrubý překlad jedné jeho části.

     

    „Zatímco kongres zvažuje všechny možné druhy pomoci různým typům ohrožených průmyslů, mohu jen doufat, že si lidé nyní uvědomují důležitost naší kinařské komunity: je to nezbytná součást společenského života. Tahle malá kina jsou místy plnými radosti, kde zaměstnanci servírují příběhy a sladkosti a snaží se vám, vašim přátelům a vaší rodině dopřát ten nejlepší filmový zážitek. Moje práce filmaře by nikdy nebyla kompletní, nebýt vás a těchto lidí.

     

    Posledních pár týdnů bylo připomínkou, že některé věci jsou v životě daleko důležitější než chození do kina. Když ale skutečně zvážíte, co vám kina dopřávají, najednou těch věcí nebude tolik. Až tato krize pomine, budou lidé toužit po společenském zážitku, budou toužit po lásce a po životu, po smíchu a po pláči, a ta touha bude silnější než kdy dřív.

     

    Až tato krize skončí, mohla by kombinace zvýšené poptávky a příslib nových filmů významně pomoct lokálním ekonomikám, a přispět miliardy do naší národní. Nedlužíme to ale jen těm zhruba 150 tisícům zaměstnanců kinařského odvětví v Americe, musíme pomoct všem. A filmy budou cesta, jak toho dosáhnout.“

     

    Kompletní režisérův dopis naleznete na webu The Washington Post. Tenet, Nolanův nadcházející film, se mezitím drží plánu mít premiéru v kinech 17. července. Snad si na něj tou dobou všichni budeme moci zajít.

     

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 21.3.2020

    Vynechá Wonder Woman komplet kina?

    Podle interních zdrojů to vypadá, že studio Warner Bros. seriózně zvažuje, jestli by nebylo lepší vynechat kina, a poslat snímek Wonder Woman 1984 rovnou na domácí nosiče a k digitální koupi. Důvodem je pandemie koronaviru a otazník, který visí nad budoucností kin. Ta se totiž nemusí otevřít ještě několik měsíců a studio nyní počítá, jestli by tržby z digitálního prodeje nebyly přece jen lepší než posouvání premiéry a s tím spojené výdaje za marketing. Zároveň s tím však byla vyloučena premiéra na streamovací službě HBO Max. Studio se navíc zdráhá učinit výše zmíněný krok, protože peníze zkrátka vydělává primárně v kinech, nic tak zatím není oficiální. Mezitím však studio předčasně vydá na digitálních nosičích snímky Birds of Prey a The Way Back, a to už příští týden.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 20.3.2020

    Mandalorian nabírá hvězdnou posilu

    Ve druhé sérii seriálu The Mandalorian od Disney+ si podle čerstvých informací zahraje taky herečka Rosario Dawson (Zombieland: Rána jistoty, Trans). Herečka by měla ztvárnit postavu Ahsoky Tano, Jedie, která se v seriálu Star Wars: Klonové války cvičila pod Anakinem Skywalkerem. Ahsoku v animovaných seriálech dabovala Ashley Eckstein. Detaily kolem jejího zapojení do příběhu zatím nejsou známy, v seriálech předcházejících Mandalorianovi ovšem eventuálně opustila řád rytířů Jedi a tento specifický příběh se uzavře v letošní finální sérii.

    (dO_od)

Filmové akce, rozhovory a úvodníky

  • Obrázek k novince 25.3.2020

    Češi vyhráli světové finále 48 Hour Film Project

    Populární celosvětová soutěž, ve které mají filmaři za úkol za pouhých 48 hodin vymyslet, natočit a odevzdat hotový krátký film, má poprvé za 20 let svého konání české vítěze. Stali se jimi filmaři z Popojedem! production, pod vedením režisérů Jana Chramosty, Janka Cingroše a Lukáše Venclíka. Jejich 7-minutový film Good Catch, na který se můžete podívat zde, nejprve zvítězil v národním kole a poté se utkal se 150 finalisty z celého světa na světovém finále v Rotterdamu.

    Kromě ocenění za nejlepší film si tvůrci odnesli také cenu za nejlepší režii a nominaci za nejlepší scénář. Toto vítězství zároveň kvalifikovalo jejich film pro festival v Cannes, kde budou uvedeni ve výběrovém pásmu 12 nejlepších krátkých filmů této soutěže. Filmařům z Popojedem! production už se jednou podařilo dostat s krátkým filmem BioBuddy těsně pod vrchol, když se v roce 2016 umístili na světovém finále na 2. místě.

  • Obrázek k novince 15.3.2020

    Virová nákaza ve filmech

    Momentální krizová situace reagující na probíhající šíření viru Covid-19 měla mimo jiné za následek i uzavření veškerých kinosálů, což pochopitelně vedlo k tomu, že distributoři začali rušit či odkládat plánované premiéry leckterých nových snímků, případně pro jejich uvedení zvolili jinou alternativní cestu. Stejné kroky podnikli i organizátoři připravovaných nebo i částečně rozjetých filmových festivalů. Jaké ekonomické dopady budou mít bezpečnostní opatření, k nimž se vlády jednotlivých zemí uchylují, lze v tuto chvíli jen stěží odhadnout. Změnu celkové atmosféry ve společnosti však pociťují pravděpodobně všichni – v médiích i mezi lidmi se téměř o ničem jiném nemluví.
     
    Pocit, že virová nákaza prosákla už prakticky všude, prohlubují i leckteré weby publikující nejrůznější žebříčky filmů s právě tímto zaměřením. Nejde přitom pochopitelně o pouhý rozmar – nemožnost chodit do kina totiž nevedla k tomu, že by se lidé méně věnovali filmům a seriálům, právě naopak. Jak lidé tráví více času doma u televizí a streamovacích služeb, mají možnost dohánět resty. Pozoruhodné přitom je, že jejich volba se v mnoha případech dotýká právě tématu virové pandemie, přičemž sahají jak po klasikách typu Smrtící epidemie (1995) či 12 opic (1995), tak po filmech novějších – velkou renesanci nyní zažívá například doposud mírně přehlížený snímek Nákaza (2011).
     
    Jednoho by přitom napadlo, že by přeci dávalo větší smysl sledovat filmy jiných, především odlehčenějších žánrů, které budou mít na lidskou psychiku spíše uvolňující efekt. Na druhou stranu, člověka to pak alespoň vede k tomu, že si uvědomuje různé chyby, jichž se hrdinové takových filmů dopouštějí, a může se z nich poučit a případně nebrat dočasná omezení a doporučení na lehkou váhu. Vzhledem k intenzitě a charakteru virových nákaz v těchto snímcích se může teoreticky dostavit i uklidnění opírající se o to, že na tom vlastně nejsme ještě tak špatně.
     
    Pandemické filmy jako takové jsou přitom v podstatě příspěvky do katastrofického žánru, které mohou nabývat nejrůznějších podob, často jde o thrillery či horory. Nejčastěji skloňovaná hollywoodská Smrtící epidemie s hvězdným obsazením a režií Wolfganga Petersena je děsivá právě v tom, že se snaží být realistická v zobrazování světa, jímž se šíří smrtící virus, a to včetně toho, jak by asi společnost v takové chvíli reagovala. V tomto směru na ni úspěšně navazuje právě výše zmíněná Nákaza Stevena Soderbergha, kterou i zdravotničtí odborníci považují za nesmírně věrohodnou v navozování určitých situací, budování atmosféry šíření strachu ve společnosti i chování individuálních jedinců.
     
    Smrtící epidemie přitom není ani zdaleka prvním snímkem pandemického žánru. Mezi jeho téměř neznámé zástupce se řadí např. americké drama Pacific Liner (1939), zabývající se vypuknutím chaosu na lodi kvůli choleře, kterou na ni zavleče černý pasažér. Podstatně známější je noir-krimi Panika v ulicích (1950), v níž se pátrá po zločincích, neúmyslně roznášejících po městě plicní mor. S trochou nadsázky lze mezi film zabývající se nákazou zařadit třeba i Sedmou pečeť (1957) Ingmara Bergmana, jejíž děj se odehrává na pozadí morové epidemie. Ve všech třech případech se však jedná o onemocnění bakteriálního původu, nikoli virového.
     
    To, že virové nákazy mohou mít nejrůznější symptomy, dokazují např. filmy Hrozny smrti (1978), v nichž se virus šíří ve víně a mění jeho konzumenty ve vraždící šílence, Cabin Fever (2002), v němž hrdiny napadne virus požírající maso, Potomci lidí (2006), odehrávající se ve světě, kde se přestaly rodit děti, Stalo se (2008), v němž v důsledku virové nákazy lidé ztrácejí pud sebezáchovy a páchají sebevraždy, Slepota (2008), jejíž hrdinové postupně přicházejí o zrak, či Perfect Sense (2011, viz. obrázek), v němž virus postupně obírá své oběti pro změnu o čich, chuť a sluch.
     
    Šíření viru může mít mnohdy i metaforický význam, třeba jako poslední krok v rozkladu už tak dost zkažené a „nemocné“ společnosti nebo jako určitá forma božího trestu. Ve filmu Rabid (1977) Davida Cronenberga je virus propojen s falickými motivy (nákaza se začne šířit prostřednictvím bodce, který se vysouvá hlavní hrdince z otvoru v podpaží), ve společensky kritickém paranoidním thrilleru The Crazies (1973) George A. Romera zas hraje roli ve vyobrazení společnosti po válce ve Vietnamu. Zmínit se dají i filmy odehrávající se až po proběhnutí virové nákazy, kdy ve městě přežívá buď jen malé procento přeživších, jako např. ve 12 opicích, nebo jeden jediný člověk, jako třeba ve filmu Já, legenda (2007) nebo v podstatně starším The Last Man on Earth (1964).
     
    Speciální kapitolou jsou pak zombie filmy, v nichž virová nákaza mění lidi v oživlé mrtvoly, napadající v touze po lidském mase a mozcích další jedince. V tomto ohledu nelze opomenout již zmíněného George A. Romera a jeho hororovou sérii započatou snímkem Noc oživlých mrtvol (1968), v němž postavy zombies v této podobě představil poprvé (do té doby pojem zombie, související s kultem voodoo, představoval osobu zotročenou pod vlivem omamných látek). Romero zombies zpopularizoval coby plahočící se a sípající bledé mrtvoly, jež symbolizovaly obecně bezduchost a nemyslící lidské masy propadající mimo jiné třeba konzumerismu – viz Romerův Úsvit mrtvých (1978).
     
    Po přelomu milénia se ze zombies stala mnohem dravější hrozba, svižně pobíhající a v houfech se pohybující armáda hladových těl se zbytkovou inteligencí. Přelomovými snímky jsou v tomto ohledu 28 dní poté od Dannyho Boylea (2002) a Úsvit mrtvých od Zacka Snydera (2004). Motiv virové laboratoře jako epicentra nákazy pak do žánru vrátila série Resident Evil (2002-2016). Velkým americkým hitem byla Světová válka Z (2013), celosvětově úspěšný byl i jihokorejský Vlak do Pusanu (2016). Ostatně, Jižní Korea má v poslední době virové nákazy v rámci filmových námětů poměrně v oblibě, viz také snímky Vyšinutí (2012) či The Flu (2013). Jako dalšího mimo-amerického zástupce zombie žánru stojí za to zmínit oblíbený panelákový horor [REC] (2007). A že si se zombies jde užít i v komediích (ovšem se stále přítomným motivem smrtelné nákazy) dokazují třeba britský Soumrak mrtvých (2004), americký Zombieland (2009) nebo norský Mrtvý sníh (2009), kde na hrdiny útočí zombie-nacisté.
     
    Filmů s tématem virové nákazy je zkrátka obrovské množství, nepočítaje nehoráznou spoustu snímků se zombie apokalypsou. Výše popsaný průřez rozhodně nelze označit za vyčerpávající, leč může posloužit jako zdroj inspirace pro neotřelé filmové zážitky, jež mohou působit zejména za momentální situace mimořádně výživně. Komu by to nestačilo, může si na ČSFD v sekci „Podrobné vyhledávání“ zadat požadovaná klíčová slova alias tagy (třeba „virus“ nebo „epidemie“) a zobrazit si výčet všeho, co může toto heslo nabídnout. Nicméně je pravděpodobné, že řada z vás dá přednost raději nějakému zcela jinému žánru, aby myšlenky na nebezpečné viry a pandemie alespoň na nějakou dobu vyhnala z hlavy.

    (Filmmaniak)
  • Obrázek k novince 7.3.2020

    27. Český lev – výsledky

    Letošní 27. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer, inspirovaný tradičním českým cibulákem, plný největších hvězd českého filmu moderoval herec Václav Kopta, a to pod tradičním režijním vedením Michaela Čecha. Nejvíce nominací proměnil snímek Václava Marhoula Nabarvené ptáče včetně filmu roku, režie a kamery. V hereckých kategoriích si rozdělily ceny snímky Vlastníci Jiřího Havelky a Staříci Martina Duška a Ondřeje Provazníka. Ceny si odnesli Tereza Ramba, Jiří Schmitzer, Klára Melíšková a Ladislav Mrkvička.

     

    Nejlepším studentským filmem se stala na Oscara nominovaná Dcera (Daria Kashcheeva). Další ceny si odnesli tvůrci tv seriálu Most! a tv minisérie Vodník. Cenu za Mimořádný přínos české kinematografii si odnesl dvorní producent Jana Švankmajera Jaromír Kallista. Cenu filmových fanoušků ČSFD.cz převzal na tiskové konferenci od zástupkyně ČSFD.cz Barbory Kosařové režisér Martin Horský za film Ženy v běhu. Kompletní výsledky cen naleznete v sekci Ocenění.

    (Bart)
  • Obrázek k novince 6.3.2020

    Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

    Program Kreativní Evropa MEDIA letos v únoru už počtvrté vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu. Deset nejúspěšnějších účastníků soutěže vyhraje cestu na Mezinárodní filmový festival v Cannes, který patří mezi nejstarší a nejprestižnější filmové festivaly na světě. Festival se koná 12. - 23. května 2020 a pořadatel soutěže hradí výhercům ubytování i cestu.

    Loňského ročníku soutěže se v celé Evropě zúčastnilo přes 14 000 mladých lidí. Jednu z výher získala i Michaela P. z České republiky, podle vlastních slov velký fanoušek evropských filmů.

    Soutěž #euFilmContest potrvá do 26. března 2020 a účastníci v ní mají odpovědět na 20 otázek týkajících se filmů nebo aktivit podpořených programem Kreativní Evropa MEDIA. Za každou správnou odpověď získají jeden bod, bod navíc pak mohou získat také za sledování facebookové nebo twitterové stránky programu. Zúčastnit se mohou soutěžící starší 18 let. Pravidla soutěže a soutěžní otázky najdete na www.wealllovestories.eu/filmcontest.

    Kreativní Evropa MEDIA je program Evropské unie na podporu evropského audiovizuálního průmyslu, existující od roku 1991. Každý rok podpoří kolem 2 000 projektů, včetně filmů, TV seriálů, videoher, vzdělávacích programů, kin a mnoha dalších. V České republice vzniká s podporou KE MEDIA řada nových českých filmů, v poslední době třeba Nabarvené ptáče, Národní třída nebo Staříci. V roce 2019 mělo v českých kinech premiéru 55 českých a zahraničních evropských snímků podpořených program KE MEDIA, které navštívilo více než 934 000 diváků. Program podporuje také filmové festivaly - Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě, Mezinárodní festival filmů pro děti a mládež ve Zlíně či Jeden svět. Podporu má i 33 kin ve 22 městech - Ostravě, Hradci Králové, Vsetíně nebo v Českých Budějovicích.

  • Obrázek k novince 3.3.2020

    Soutěž Nespresso Talents je opět tady!

    Roztočte spirálu své filmové kariéry. Mezinárodní soutěž pro mladé filmaře Nespresso Talents se opět rozbíhá, a to na opravdu pozitivní vlně. Každoroční výzva, jejíž výherci získají štědrou finanční odměnu a pozvánku na festival do Cannes nebo do Karlových Varů, se letos týká tématu „Pozitivní spirála“, aneb jak jeden dobrý skutek dokáže změnit svět k lepšímu. Krátké filmy ve vertikálním formátu (9:16) mohou autoři přihlašovat až do 25. března.

    Společnost Nespresso již pátým rokem pořádá soutěž, ve které dává šanci výjimečným filmovým talentům z celého světa, a současně chce tvůrce inspirovat k tomu, aby změnili svět k lepšímu. Stejně jako v předešlých ročnících, i letos se musí začínající filmaři držet společného tématu a zpracovat jej v krátkém filmu na výšku, tedy způsobu přehrávání videí, jehož popularita za poslední roky neustále roste. 

    O co se soutěží? V mezinárodním kole čeká na tři nejlepší autory finanční odměna na rozjezd filmové dráhy, ale především pozvánka na filmový festival v Cannes 2020 a mentoring pod vedením filmových profesionálů. České kolo soutěže pro finálovou trojici vyvrcholí na Mezinárodním festivalu Karlovy Vary 2020, kde proběhne vyhlášení vítězného filmu a rozdání peněžitých cen. Vítěz získá 3 000 eur a autoři na 2. a 3. místě výhru ve výši 1 000 eur. 

    Soutěžní videa lze nahrávat až do 25. března 2020 na adresu Nespresso.com/talents, kde bude následně zveřejněno 30 nejlepších snímků o tom, jak dobro mění svět. Ať už jde o malé zdvořilé gesto odplacené stejnou měrou, nebo velký čin, který prospěje celé planetě. Soutěž Nespresso Talents představuje šanci pro zrod nových filmových hvězd. V roce 2017 vyhrála mezinárodní kolo Daria Kashcheeva z pražské FAMU. Zúčastnila se díky tomu mentoringových seminářů s filmovými experty, v roce 2019 vyhrála studentského Oscara za film Dcera a letos v lednu získala nominaci na Oscara v kategorii krátký animovaný film.

    Aby měla soutěž Nespresso Talents pozitivní dopad ve všech ohledech, vysadí i letos společnost Nespresso za každý přihlášený film 10 stromů, a to v rámci rozsáhlé iniciativy v partnerství s projektem PUR. Cílem je pomoci malým pěstitelům začít s výrobou biokávy za využití poznatků z oboru agrolesnictví.

  • Obrázek k novince 1.3.2020

    Vítězové 70. ročníku festivalu Berlinale

    70. ročník filmového festivalu Berlinale je u konce a cenu Zlatý medvěd za nejlepší film si letos nakonec odnesl iránský film Zlo neexistuje režiséra Mohammada Rasoulofa. Ten se přitom sám nemohl festivalu zúčastnit kvůli přísné perzekuci iránským režimem – cenu za něj tak přebírala dcera, která žije se svou matkou v Hamburku. Na snímku, jenž kritizuje režim iránské vlády a taky trest smrti, se podílela kromě jiných i česká produkční firma Europe Media Nest.

     

    Porota letos vybírala dohromady z osmnácti filmů, cenu za nejlepší režii si odnesl Korejec Sang-soo Hong za snímek Žena na útěku, velkou cenu poroty obdržel americký film Nikdy, zřídka, občas, vždy Elizy Hittman a Stříbrného medvěda za nejlepší ženský a mužský herecký výkon získali Paula Beer (Undine) a Elio Germano (Chtěl jsem se schovat).

     

    Mimořádného Stříbrného medvěda u příležitosti kulatého výročí festivalu Berlinale obdržel francouzsko-belgický film Smazaná historie. Ten vypráví o trojici sousedů, kteří se společně postaví nástrahám sociálních sítí a moderních technologií.

     

    Kompletní seznam ocenění najdete zde.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 20.2.2020

    Edison Filmhub & Český lev

    Edison Filmhub ve spolupráci s Českou filmovou a televizní akademií v termínu od 24. 2. do předávání cen 7.3. 2020 promítne všech 17 filmů nominovaných na cenu Český lev. Každý den přehlídky diváci v programu Edisonu naleznou dva až tři snímky současné české produkce. Dostanou tak příležitost seznámit se s tituly, které během roku neměli čas či příležitost zhlédnout, případně si připomenout nejzářnější případy tuzemské filmové tvorby uplynulého roku. To vše v reprezentativním prostředí s kvalitní kávou či sklenkou vína.

    Přehlídkou zároveň Edison Filmhub startuje svůj nový programový blok Český výběr, ve kterém budou promítány kurátorsky selektované tituly z nejnovější české kinematografie i restaurované národní filmové klenoty – smaximální snahou snímky uvádět sanglickými titulky a představit je tak mezinárodnímu publiku. Součástí přehlídky Český lev v Edisonu jsou dvě projekce v rámci bloku Movie Barf Monday, English Friendly kurátorských večerů pod taktovkou australského expata a filmového kritika Ryana Keating- Lamberta, který každé pondělí zahraničnímu publiku představuje filmy nejrůznějších žánrů i zemí původu. Projekcí filmů Staříci a Na střeše tak zahraničním divákům přiblíží dva ze snímků, které se věnují problematice vyrovnání se s migrací a jejími důvody a důsledky v českém kontextu. Rovněž všechny zbývající filmy dostupné s anglickou lokalizací budou nasazeny v English Friendly verzi.

    Přehlídka vyvrcholí přímo v den předávání cen, 7.3., snímkem Václava Marhoula Nabarvené ptáče, na který rovnou naváže přímý přenos ze slavnostního večera v Rudolfinu, který přinášíme divákům bez vstupného jako audiovizuální kulisu v prostorách Edison Café.

    Návštěvníci přehlídky dostanou ke vstupenkám tištěný program se všemi promítnutými filmy, možnost hlasovat o Ceně diváků Edisonu, nebo sesbíráním šesti zakoupených vstupů na české filmy získat dvě volné vstupenky na libovolné představení v našem kině.

  • Obrázek k novince 17.2.2020

    Two Steps From Hell oslní Prahu hned 2x

    Thomas Bergersen a Nick Phoenix se svojí kalifornskou produkční společností Two Steps From Hell překonávají snad každý streamovací rekord. Díky čtyřem miliardám přehrání na YouTube, miliardou přehrání na dalších streamovacích službách a čtyřem platinovým deskám, se Two Steps From Hell právem řadí mezi nejúspěšnější hudební projekty v historii. Přední světoví skladatelé epické hudby Thomas Bergersen a Nick Phoenix se svým projektem zavítají do Prahy, kde předvedou unikátní vystoupení s orchestrem a pěveckým sborem. V pražském O2 universu se tóny jejich hudby rozezní hned dvakrát, a to 17. a 18. dubna 2020. 

    Jde nám především o to, abychom za krátkou dobu v posluchači probudili vzrušení. Musíme vyvolat napětí, nalákat diváka, aby chtěl film vidět. Potřebujeme, aby upoutávku zhlédl do konce, chceme získat pozornost. Je to velká výzva. Dnes už ale víc hudby skládám pro své fanoušky než pro film. Víc mě to uspokojuje. Můžu se soustředit na delší melodie, vnuknout jim vývoj a komplexnější aranže,“ říká o tvorbě hudby k filmovým upoutávkám Thomas Bergersen.

    Písně jako „Protectors of the Earth“, „Heart of Courage“, „Victory“ či „Archangel“ rezonují se srdečními tepy milionů fanoušků po celém světě a dokonale doplňují filmové ukázky, kterých jsou součástí. Ve snímcích „Avengers: Endgame“, „Aquaman“ nebo „Jurassic World“ a dalších, na slavnostním zahájení olympijských her, ale i v reklamních kampaních nadnárodních společností - tam naleznete hudbu Two Steps From Hell zaručující jistý úspěch. 

    Některé elementy už v mé hudbě zůstanou navždy, protože sám tíhnu k dramatické hudbě. Mám rád, když hudba donutí lidi něco cítit a když dokáže změnit jejich rozpoložení. V tom je její síla. Nemusí to vždy být hlučná jízda, ale musí mít příběh. A příběh potřebuje větší prostor než jen pár minut. Snažím se ale lidi bavit,” popisuje dále svůj osobitý styl skládání hudby T. Bergersen.


    Two Steps from Hell se vydávají se svými soundtracky na živé koncertní turné po celé Evropě. Nevynechají ani Prahu, kde s orchestrem, pěveckým sborem a sólisty nabídnou tuzemským fanouškům vzrušující show působící na všechny lidské smysly. Napínavá cesta světem epické hudby, (nejen) lidské fantazie, hudební mystiky, dramatu a jedinečných tónů Thomase Bergersena a Nicka Phoenixe slibuje jedinečný a nezapomenutelný prožitek.

    Vstupenky na pražské koncerty 17. a 18. dubna 2020 jsou v prodeji exkluzivně v síti Ticketmaster. Pořadatelem koncertu je agentura Semmel Concerts a společnost Bestsport. Více informací na webu www.o2universum.cz

  • Obrázek k novince 11.2.2020

    ČSFD Award pro Rona Perlmana

    Máme za sebou první Comic-Con Prague, který svým hladkým průběhem a bohatým programem potěšil obdivuhodných 23 000 účastníků. Pro posádku vesmírné lodě ČSFD.cz bylo nejpříjemnějším momentem víkendové akce předání ČSFD Awardu z rukou Martina Pomothyho největší hvězdě Comic-Conu Ronu Perlmanovi. Herec si ocenění vysloužil “Nepřekonatelným ztělesněním postavy Hellboye” v dvojici filmů Guillerma del Tora (Hellboy, Hellboy 2: Zlatá armáda). Cena “od všech filmových fandů z Česka a Slovenska” ho úpřimně potěšila. V rámci besedy s diváky prozradil, že aktuálně pracuje na dalších dvou filmech oscarového del Tora. V Pinocchiovi propůjčí svůj hlas, a v Nightmare Alley si zahraje - jak jinak - nightmare. Těšíme se! A děkujeme pořadatelům Comic-Conu Prague za báječnou akci.

  • Obrázek k novince 10.2.2020

    Vyhlášení výsledků 92. Oscarů

    Před pár desítkami minut skončilo vyhlašování výsledků 92. ročníku Oscarů a letos se zase jednou psala historie. Cenu pro nejlepší film si totiž odneslo vůbec poprvé v historii cizojazyčné drama Parazit režiséra Bong Joon-ho. To ale není vše, snímek a jeho tvůrci totiž získali taky cenu pro nejlepšího režiséra, nejlepší původní scénář a pochopitelně i zahraniční film. Nutno dodat, že až do samotného večera byl jednoznačným favoritem válečný film Sama Mendese 1917, který po většinu oscarové sezóny sbíral jedno ocenění za druhým, jakmile však Parazit vyhrál několik zásadních Oscarů, začínalo být jasné, že je zaděláno na velké překvapení.

     

    Co se hereckých kategorií týče, tam se vše odehrálo bez větších šoků. Nejlepší herečku získala Renée Zellweger za film Judy, sošku pro nejlepšího herce samozřejmě získal Joaquin Phoenix za komiksový film Joker a v kategoriích vedlejších herců je doplnili Laura Dern (Manželská historie) a Brad Pitt (Tenkrát v Hollywoodu).

     

    Nejlepší animovaným filmem byl zvolen Příběh hraček 4, nejlepším adaptovaným scénářem Králíček Jojo, kameru si zaslouženě odnesl Roger Deakins za 1917, střih pak vyhrál biografický snímek Le Mans ´66. Smutnou zprávou je, že ani jedno z českých želízek v ohni Oscara nevyhrálo, krátkometrážní Dcera prohrála s Hair Love a nejlepší výpravu získalo Tenkrát v Hollywoodu.

     

    Kompletní přehled všech výherců najdete v sekci Ocenění.

    (dO_od)
<< předchozí 1 2 3 4 18 35 52 69