foto

Dante Spinotti

  • nar. 22.8.1943 (75 let)
    Tolmezzo, Udine, Friuli-Venezia Giulia, Itálie
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Dante Spinotti se narodil 22. srpna 1943 v Tolmezzu u Udine, v severovýchodní Itálii. Kameře se začal věnovat v Keni, kde strávil spoustu času jako kameraman u svého strýce. Jeho profesní dráha začala v Miláně, v italské televizi RAI prací na minisérii La FRECCIA NERA (1968).

V roce 1985 mu nabídl producent Dino De Laurentiis možnost pracovat v Hollywoodu. Šlo o spolupráci s Michaelem Mannem na jeho filmu MANHUNTER (1986). Po této zkušenosti se mu otevřely dveře k dalším projektům a Dante Spinotti se stal jedním z nejvíce ceněných kameramanů, zejména díky svému jedinečnému vizuálnímu vnímání, které dává filmům velký smysl pro realitu.

Spolupráce s Michaelem Mannem pokračovala na filmech, které patří k nejvíce oceňovaným filmům vůbec - POSLEDNÍ MOHYKÁN (1992), NELÍTOSTNÝ SOUBOJ (1995) a později THE INSIDER (1999), za který byl nominován na Oscara. Tato oscarová nominace ale nebyla jediná, o dva roky dříve, v roce 1997, byl blízko zlaté sošce díky filmu L.A. – PŘÍSNĚ TAJNÉ.

Mezi další velmi povedené snímky patří BANDITI (2001), v němž je právě na pojetí kamery kladen velmi velký důraz (jak tomu již u Levinsonových filmů bývá). V roce 2002 začal spolupracovat s Brettem Ratnerem na filmu ČERVENÝ DRAK (2002), který je remakem původního Mannova snímku Manhunter - Spinottiho hollywoodský debut. S Ratnerem natočil další dva filmy – KDYŽ SE SETMÍ (2004) a X-MEN: POSLEDNÍ VZDOR (2006).

Dante Spinotti se v roce 2009 také podepsal pod film VEŘEJNÍ NEPŘÁTELÉ, ve kterém byla použita digitální kamera, díky které byl film opravdu velmi věrohodný a reálný, místy až téměř dokumentární.

Žije se svojí ženou Marcellou střídavě v Los Angeles, Římě a Tolmezzu.  Sám o své práci říká: „Nejdůležitější při práci na filmu je podílet se na jeho filmové řeči – filmovém jazyku. Ten pro každý film zahrnuje lokality, herce, režisérovy nápady a způsob střihu, tím je velmi specifický. Díky správnému filmovému jazyku může dát každému filmu přesně to, co se od něj očekává, každý film tak může být jedinečný.“

fannah

Fanoušci tvůrce

<< 1-20 >>
všichni fanoušci
(73)
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace