Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Krimi

Recenze (1 667)

plakát

Boy Kills World (2023) 

Rozjezd to má velmi nadějný. Některé nápady týkající se vnímání okolního světa hluchoněmou hlavní postavou jsou docela zábavné, i když film s nimi nijak chytře pracovat snad ani nezkouší. Stejně tak se zde tvůrci nepokouší o kdovíjaký worldbuilding, takže celý vnitřní svět působí stejně mělce jako level arkádové hry (to možná byl záměr), k tomu zalidňují děj naprosto marnými, otravnými a ničím nemotivovanými záporáky (to snad záměr být nemohl) a brzy zabředávají ve velmi repetitivní akční podívané bez jakékoliv substance (to záměr určitě nebyl). Větev si film pod sebou podřezává zvratem v poslední čtvrtině, který celé dosavadní dění staví na hlavu a dopouští se toho nejlacinějšího podvodu na divákovi, jaký lze vymyslet. To už není o tom být stylově překvapivý, to je jen bezmocná práce se scénářem. A zbytek bohužel není ani zdaleka tak strhující a cool, jak se snaží být, aby to tomu člověk mohl s přimhouřením obou očí prominout.

plakát

Kaskadér (2024) 

Když dělat nenáročnou akční komedii, tak přesně takhle. To nejpochybnější hnedle stranou - kriminální zápletka v kostře filmu je hodně jednoduchá a hloupoučká, ale vlastně tu o ni vůbec nejde. Celé to táhnou jednak akční lákadla plná kaskadérských kousků, ale hlavně charisma obou hlavních představitelů. Ryan Gosling a Emily Blunt fungují spolu skvěle, mají viditelnou chemii a jejich slovní špičkování chvílemi skoro dá vzpomenout na klasické screwballové romantické komedie. Je to od Drewa Pearce a Davida Leitche celé vlastně takový milý love letter všem kaskadérům, "neviditelným" členům štábu a filmařině jako takové celkově a ta idylická romantizace celého tvůrčího procesu bez jediné špetky cynismu tu zkrátka divácky velmi dobře funguje.

plakát

Občanská válka (2024) 

Občanská válka je pro Alexe Garlanda návratem k osvědčenému schématu, kdy skupina postav putuje „nelidskou“ krajinou za nejasným cílem, nicméně oproti 28 dní poté, Anihilaci a potažmo i Sunshine se britský filmař nyní zabývá poměrně přízemním a docela realistickým scénářem. Já ho vždy vnímal jako velmi schopného žánrového tvůrce a od jeho nejnovějšího počinu jsem taky dostal, co jsem čekal, tedy solidní jednoduchou žánrovku. Nečekejte nic komplikovaného ani kdovíjak hlubokého. Poměrná přímočarost mi však vlastně u Garlanda sedí daleko víc než artistní symbolika jeho předchozích dvou počinů, čímž zároveň neříkám, že by na ni Občanská válka zcela rezignovala. Pokud bych měl něco vytknout, jsou to některé až příliš očividné vizuální volby - ve snímku, kterému by vzhledem k tématu nejvíc slušelo nějaké hodně neučesané a skoro dokumentaristické pojetí, se až příliš často režisér snaží postavy snímat ve vší symetrii uprostřed záběru, jak kdyby byly ve filmu Wese Andersona, a do konceptu se to úplně nehodí. Oproti tomu cením, že ve scénáři Garland nesáhl po nějakém nízko visícím ovoci a nerozhodl se film v jádru nějak jednostranně politizovat, takže se dočkáváme vyrovnané a hlavně nečernobílé podívané.

plakát

Duna: Část druhá (2024) 

Dospělé sci-fi s vyzrálými tématy, které si váží intelektu svého diváka. To nemůžeme dostávat častěji? Než se dostanu k menším výhradám, musím předně zdůraznit tři věci. Jděte do kina. Jděte do kina. A do třetice jděte do kina. Pro epické filmové počiny, v nichž je po technické stránce všechno správně a k tomu ještě zcela uchvacující a působící neskutečným měřítkem, má smysl dát peníze za nákup lístku. Divácký zážitek zkrátka druhá Duna předkládá ve vší parádě. A mohla mít klidně přes tři hodiny - i při těch 166 minutách místy působí až moc zkratkovitě, čtvrthodinku navíc by utáhla s přehledem. Výraznějším problémem je pro mě fakt, že TimCha a Zendaya spolu mají téměř nulovou vzájemnou chemii a jejich vztah, ač je stěžejním pilířem filmu, působí uspěchaně a nevěrohodně. Emocionálně jsem se zkrátka na postavy nenaladil. Denis Villeneuve každopádně v mnoha jiných ohledech převádí knižní předlohu do filmové řeči velmi efektivně a opět posouvá laťku současného science-fiction o kousek výš. A ačkoliv si na trojku nejspíš docela dlouho počkáme, těším se hodně a jsem zvědavý, co za spektákl si pro nás opět připraví.

plakát

Madam Web (2024) 

To byla ale podivná reklama na Pepsi... Sony pokračuje ve vytváření céčkových komiksových blbostí, které jako by ignorovaly všechno, co se blockbusteroví filmaři naučili za posledních 20 let, a místo toho hrdě následovaly snímky, jako byla třeba Catwoman z roku 2004. Některé tvůrčí volby už třeba v rámci kamery, zvuku a střihu jsou zde úplně nepochopitelné (o strašném CGI nemluvě), ale ten scénář a způsob vyprávění, to je teprv lahůdka. Snad všechny flashbacky se ve filmu z nějakého důvodu opakují beze změny rovnou dvakrát a všechno, co je jednoznačně vysvětleno vizuálně, musí pak nějaká z postav pro jistotu ještě nahlas deklamovat. Vždycky. Sony má zkrátka své diváky za úplné debily. A ani tak to nedává o nic lepší smysl. Morbius byl aspoň větší sranda.

plakát

Bob Marley: One Love (2024) 

Hudební životopisné snímky jsou bohužel jedním z nejunavenějších a nejsvázanějších filmových žánrů, a aby zaujaly na nějaké vyšší úrovni než té nejpovrchnější, potřebují buď hodně bohatý příběh, který se vyšvihne nad rámec zajeté šablony, nebo velmi talentovaného tvůrce, který je uchopí dynamickým a originálním stylem. Tenhle film nemá ani jedno. Jde opět o mozaiku životních dramat, květnatých mouder a ukázek nejznámějších interpretových písní dávkovaných s určitou pravidelností, aby film nenudil a naplnil základní divácká očekávání, ale chybí mu jak funkční vyprávění, které by třeba obhájilo existenci flashbacků do minulosti, tak i nějaký zajímavý konflikt, který by příběh povýšil nad pouhý výcuc informací z wikipedie, navíc opředený četnými žánrovými klišé. Kingsley Ben-Adir se manýry Boba Marleyho naučil pečlivě a koukat se na něj baví, ale tíhu celého snímku to prostě neutáhne. Navíc je jeho postava klasicky uhlazena a zbavena problematických aspektů, protože producenty filmu jsou Marleyho potomci a nechtějí o něm samozřejmě vytvořit jiný než zcela lichotivý obrázek. Bohemian Rhapsody se vyčítaly podobné věci, ale z toho filmu aspoň sršela neskutečná tvůrčí energie a mohl se pyšnit skvěle natočenými koncertními scénami. Ty zde kupodivu skoro absentují. Celý film navíc směřuje k jednomu konkrétnímu koncertu, který nám tvůrci ale neukážou, protože střih do závěrečných titulků přijde ve chvíli, kdy se to mělo skutečně rozjet. Už den po projekci se mi to skoro vypařilo z hlavy.

plakát

To nic, drahá (2022) 

Povrchní, přiblblá a nevýslovně nudná variace na Stepfordské paničky. Dvouhodinová délka je při vyprázdněnosti celého toho příběhu opravdu ubíjející. Film je to navíc líbivý, umělý a mělký stejně jako svět, jaký se snaží satiricky popisovat. Vysoké hodnocení mě u toho vyloženě šokuje.

plakát

Pozadí událostí (2022) (seriál) 

Nefunkční a nepřekvapivá detektivka, která se po třech těžkopádných dílech, v nichž se rýsovalo pár zajímavých motivů, ve čtvrté epizodě mění v naprostou frašku. A idealizace vztahů mezi studentkami a profesory vypovídá spíš asi víc o osobnosti scenáristů než o nějakém pokusu tematizovat problém.

plakát

Adam Ondra: Posunout hranice (2022) 

Adam Ondra možná posouvá hranice, tenhle dokument ale rozhodně ne. Jako portrét osobnosti je to odvedené na úrovni, ale abych si to užil i jako divák, k tomu v tom ještě hodně chybí.

plakát

Vlci (1981) 

Hodně zajímavý urban horor se skvělou atmosférou. Fakt, že Wolfen je vůbec jediným hraným filmem, který kdy režíroval dokumentarista a kameraman Michael Wadleigh, muž podepsaný pod legendárním snímkem Woodstock z roku 1970, není jen pouhou zajímavostí. Wadleigh do filmu otiskl svůj cit pro snímaní subkultur, ducha zanikající doby a taky jedinečného prostředí (zde nekonečné zbořeniny jižního Bronxu a potažmo celé New York City přelomu 70. a 80. let). A čím častěji člověk vidí podobné starší snímky, v nichž je město prakticky samostatným charakterem, uvědomuje si, jak tenhle prvek současným filmům s ohledem na pár čestných výjimek prakticky čím dál tím víc chybí. Dějově je to lehce těžkopádné a je na tom vidět, že studio film režisérovi v postprodukci vzalo a naložilo s ním po svém, ale i tak jde o poměrně unikátní podívanou, pokud stojíte o film s přesahem a ne jen přímočarý horor. Hodně osvěžující dílko. Jen notorický recyklátor James Horner zde prakticky předvádí polovinu svých motivů pro o rok mladší Star Trek II: Khanův hněv a pět let vzdálené Vetřelce, což není nutně zlým (stále je to super score), ale trochu z děje vytrhujícím prvkem.