Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Animovaný
  • Krátkometrážní
  • Akční

Recenze (2 756)

plakát

Zimní prázdniny (2023) 

Zimní prázdniny jsou na první pohled hodně nenápadným filmem, u něhož platí, že v jednoduchosti je krása. I přes vcelku přímočaře odvyprávěný děj si mě snímek dokázal opravdu získat - jak na dramatické, tak na humorné rovině. I když se Paynův film zaobírá vážnými a stále velmi aktuálními tématy, jsou podány neuvěřitelně přívětivým způsobem, který v divákovi zanechá "good-feelingový" pocit. Zimní prádzniny by ovšem nebyly tím, čím jsou, nebýt přesvědčivých hereckých výkonů ústředního tria "obyčejných" lidí, které svedl dohromady osud a jejich životní traumata. Třešničkou na dortu je autentická "vintage" stylizace obrazu, kdy má divák pocit, jako by se díval na půlstoletí starý film.

plakát

Duna: Část druhá (2024) 

"Power over spice is power over all." Druhá část Duny je výpravným eposem se vším všudy: Zatímco první díl byl předkrmem o písečném světě dun, je druhá výprava na Arrakis plnohodnotným hlavním chodem, který lahodí zrakovým a sluchovým smyslům na výbornou a zároveň nabízí vyzrálý příběh, v němž se prolínají poutavé a napínavé dějové linie započaté tři roky zpět. Villeneuve by se dal označit za jakéhosi "dvorního kino-filmaře", jelikož jeho filmy z posledních let jsou názornou ukázkou toho, jak lze naplno využít možností velkého plátna a silného ozvučení pro dosažení nevídaného diváckého zážitku v podobě audiovizuálních orgií, které však nepůsobí prvoplánově a kýčovitě. Divák se na necelé tři hodiny, které v kině uplynou jako voda, noří do spletitých politických intrik a vydává se na vyvolenou cestu Spasitele, který se nebojí jít přes četné oběti a mrtvoly. Duna není ale jen dobře natočená a napsaná, nýbrž i zahraná - navíc takovou plejádu hereckých hvězd v kině člověk často nevídá. I když se jedná z audiovizuálního hlediska celkově o vymazlený projekt, velmi chválím "černobílé" scény z harkonnenské arény, které jako by evokovaly nacistické Německo a měly i přes absenci barev neuvěřitelný náboj. Jsem zvědavý, s čím přijdou tvůrci v další (a závěrečné?) části, které se snad jednou dočkáme - v tomto případě se ale čekání na kvalitu jistě vyplatí.

plakát

Jeden život (2023) 

Kdo by neznal příběh Nicholase Wintona, jemuž se ve spolupráci s dalšími odhodlanými lidmi podařilo zachránit život 669 dětem? Jeden život je příběhově v podstatě jednoduchý film s jasnou strukturou, kde se účelně střídají dvě časové etapy oddělené půlstoletím, nicméně právě onen příběh dělá z filmu neuvěřitelně silný a jímavý zážitek, umocněný přesvědčivými hereckými výkony a přesným obsazením. Český divák jistě mj. ocení pražské lokace a množství českých frází, které ve filmu zazní. V závěru může film působit možná poněkud melodramaticky, nicméně tvůrci tím jen podtrhli skromnost "obyčejného" člověka, který dokázal neobyčejné věci.

plakát

Chudáčci (2023) 

Chudáčci v sobě nezapřou inspiraci Frankensteinem a už vůbec v sobě nezapřou Lanthimosův osobitý režisérský styl, který nemá v současné kinematografii obdoby. Divák má úžasnou možnost se na dvě a čtvrt hodiny ponořit do futuristicky pojatého viktoriánského světa, v jehož středobodu se nachází Bella - duševně zcela "nepopsaná kniha", na jejíž listech se však začne odehrávat emancipační dobrodružství nevídaných rozměrů. Po výtvarné stránce se jedná o vymazlený počin, kde by nejeden sugestivní výjev mohl být vystaven v muzeu jako cenný obraz. Vedle prazvláštních úhlů kamery a jakoby snových filtrů jsem si nadmíru liboval v (ne)cudných kostýmech Belly a jejích kreacích. Herecky nemám filmu co vytknout - tahounem celého příběhu byla samozřejmě Emma Stone, která se zcela bez studu zhostila své role, zatímco ji skvěle sekundovali "frankensteinský" Willem Dafoe a sukničkář Mark Ruffalo, jemuž nakonec sukně takřka přivodily šílenství. Bylo poutavé sledovat duševní vývoj Belly: od "dětských" krůčků o pár slovech, přes fyzicky intenzivní poznávání vlastního těla a sexuality, až po plně uvědomělé a sebevědomé nazírání (pokrouceného) světa s filosofickým přesahem. Chudáčci mají i přes své na první pohled artové pojetí potenciál oslovit široké publikum a rozhodně se nebojí chytit patriarchát za koule a dát jim co proto.

plakát

Hoří, má panenko (1967) 

Hoří, má panenko mě v rámci Formanových českých filmů ze 60. let oslovila nejvíc a čas od času se rád vydám na hasičský ples, na němž probíhá výsostně kuriózní volba (inu - vlastně jen výběr adeptek) královny krásy a pomalu se rozkrádá tombola s nejednou bizarní výhrou, přičemž v divákovi při projekci roste pocit bezbřehé (ale velmi kýžené) trapnosti do nevídaných rozměrů. Všudypřítomný humorný nádech se v závěru přetavuje do hutných, ba dokonce ožehavých poloh: při požáru chalupy jsem cítil nepříjemné mrazení v zádech. Dnes již kultovní klasika svého žánru, která má výtečně nadčasovou atmosféru.

plakát

Život na naší planetě (2023) (seriál) 

Život na naší planetě nabízí v osmi poutavých epizodách neuvěřitelně rozsáhlý a informačně hutný pohled na vývoj Země od prvních jednobuněčných organismů až po současnost. Zpočátku jsem měl trochu obavy, aby seriál neomílal stejné informace, které jsem viděl a slyšel už ve starších projektech o prehistorické a současné fauně a flóře, avšak tvůrci mi nabídli mnoho nových poznatků z různých etap vývoje naší planety. Jelikož se velká část seriálu zaměřuje na časově velmi vzdálená období, je třeba brát zobrazovaná fakta s tím, že jde o domněnky či hypotézy - např. průběh námluv a páření u obřích stonožek či T-Rexů. První epizoda měla spíše pozvolné tempo, ostatní díly byly už živější - velmi mě bavily akčně laděné scény (viz podmořské a pozemní lovení). Zpočátku jsem si musel též zvyknout na přechody mezi CGI a reálnými záběry ze současnosti a všiml jsem si, že opeřená či chlupatá zvířata vypadala víc uměle než ta se šupinami či hladkou kůží - přesto se ale jednalo o kvalitně odvedenou práci. Oceňuji též detailně popsané zobrazení pádu asteroidu, který stál za jedním z masivních vymírání druhů na Zemi. Třešničkou na dortu byl charismatický vypravěč Morgan Freeman.

plakát

Oppenheimer (2023) 

K Oppenheimerovi jsem neviděl žádný plnohodnotný trailer, a jelikož mé znalosti o "otci atomové bomby" končí právě u tohoto označení, šel jsem do kina jako nepopsaný list - ale i s určitým očekáváním vzhledem k jménu režiséra a hvězdnému obsazení. Snímek na několika rovinách přibližuje příběh J. R. Oppenheimera - nadšeného studenta, průkopnického fyzika, nevěrného manžela, amerického hrdiny, ale i "zločince". Před projekcí jsem očekával, že bude ve filmu (atomových) hřibů jako v lese, v tomto ohledu byl ale film celkem úsporný - přesto jsem měl díky místy vskutku tísnivé atmosféře pocit, jako bych sledoval jednu obří tikající bombu, v níž nevybuchují atomová jádra, nýbrž lidská ega, a v níž se mísí závist s nenávistí. K tomu přispěla i nepřeslechnutelná hudební stránka, skvěle evokující onu "výbušnou" povahu filmu. Vedle poučné lekce z dějin vývoje atomových zbraní jsem si plnými doušky užíval scény z obou procesů, "barevného" i "černobílého", přičemž bylo poutavé sledovat, jakým způsobem se během filmu přelívaly misky vah (pravdy a lží). Vedle vynikajících výkonů Cilliana Murphyho a Emily Blunt mi v paměti nejvíce utkvěla malá, ale působivá rolička Garyho Oldmana coby Trumana. Ve výsledku bych dal filmu 4,5 hvězdičky - některé kousky v rámci Nolanovy filmografie mě zaujaly více (Interstellar, Dokonalý trik) - jelikož mě ale jeho Oppenheimer dokázal na celé tři hodiny v kině upoutat, tak filmu na hodnocení přidám.

plakát

Indiana Jones a Poslední křížová výprava (1989) 

Poslední křížová výprava po svižném a vševysvětlujícím intru s Riverem Phoenixem maličko ztrácí dech, ale poté jede na plné obrátky až do samotného konce. Třetí Indyho dobrodružství mě oslovilo nejvíce, na čemž mělo podíl obsazení Seana Conneryho a zejména pak skvělý akčně-dobrodružný náboj celého filmu. Tentokrát na mě linie s nácky nepůsobila tak rušivě, jako tomu bylo v případě jedničky, a oproti předchozím dílům se i šetřilo ústřední melodií, jejíž nadužívání mě v jedničce i ve dvojce už místy dost tahalo za uši. Navíc Svatý grál má pro mě osobně lepší vibe než Archa úmluvy (či kouzelné kameny). Slabších pět hvězdiček!

plakát

Spider-Man: Napříč paralelními světy (2023) 

S filmy o paralelních světech se v poslední době rozhodně nešetří a jsem rád, že druhý animovaný Spider-Man pouze jen nevykrádá své předchůdce, nýbrž si podobně jako jednička razí vlastní cestu - a to zejména díky fenomenální výtvarné stylizaci, která jde ruku v ruce s poutavým příběhem. Fantazie výtvarníků nemá ve dvojce žádné meze a divák je tak v kině svědkem vizuálního koncertu, v němž hraje svůj part několik typů animace, ale i hraný film (zde se mi líbilo nostalgické napojení na předchozí Spider-Many). Jak už jsem říkal, snímek těží i z příběhu, který vedle paralelních dimenzí problematizuje vděčný motiv nevyhnutelnosti osudu a film tak ponoukne diváka i k zamyšlení a nejen k bezduchému sledování, jak tomu u animáků často bývá. Film měl trochu pozvolný rozjezd, nicméně chválím, že došlo na jistou rekapitulaci jedničky, od níž uběhlo pět let, poté však děj nabral na obrátkách (souboje s Flekem a ultimátní spidermanská honička neměly chybu, ani meze) a zastavil ho až otevřený konec, který připravil živnou půdu pro třetí díl. Vskutku výtečný vizuální zážitek, u něhož by byl hřích si ho pustit na malé obrazovce.

plakát

Záchrana floridských pum (2022) 

(AFO 2023) Jedno z ocenění v rámci letošního ročníku AFO rozhodně skončilo ve správných rukou (či snad pařátech?). Snímek lapí diváka již v počáteční scéně, v níž jsme svědky dalšího zbytečného úmrtí pumy floridské, a pustí ho až na samotném konci - kde pro tento vzácný živočišný druh svítá naděje. Stezka pumy podmanivým (a to zejména díky hudební složce), místy alarmujícím, zároveň však nijak vtíravým způsobem prezentuje stav pum v Everglades a zobrazuje neúnavnou snahu lidí za záchranu těchto šelem, kterých je ve volné přírodě vskutku pomálu. Ze všech aktérů mě nejvíce zaujaly scény s domorodou Betty Osceola, jejíž původ a vztah k tamní přírodě dodávaly dokumentu jakýsi mystický nádech. Snad na pumy floridské čekají světlejší zítřky!