Filmmaniak

Filmmaniak

Jan Varga

Česko
Filmový recenzent

homepage

50 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 7 9 12
    • 20.3.2020  19:43
    Vynález (2004)
    ****

    Až mě to překvapilo, jak dlouho ve mně dokázal rezonovat film, v jehož zhruba dvou třetinách jsem se přestal orientovat, co se v něm dělo. Po konzultaci s několika fanouškovskými weby nakonec musím uznat, že to smysl dává, byť od všech lapsů týkajících se časových paradoxů se to podle mě zcela oprostit nedokázalo. Smekám před Shanem Carruthem klobouk za to, že vůbec dokázal takový scénář vypotit (je poznat, že jde původně o technického inženýra a matematika), a snímek doporučuji coby jeden z nejpozoruhodnějších a myšlenkově nejpodnětnějších příspěvků k žánru filmů o cestování v čase, jenž je navíc na laciný nezávislý debut režírován i zahrán velmi obstojně. Na druhou stranu plně chápu, proč jeho záměrně výpustková, nic moc nevysvětlující a výhradně náznaková vypravěčská struktura spoustě lidí nesedne.

    • 20.3.2020  19:14
    Čtyři dohody (divadelní záznam) (2013)
    **

    Jaroslav Dušek z pozice zdatného herce a motivátora dvě hodiny vypráví o výchově dětí, partnerských vztazích, osobních cílech a stavu světa obecně. V jeho snaze o poskytnutí jakéhosi návodu na život se mísí univerzální životní pravdy s indiánskými moudry a jeho vlastními historkami a názory a celé je to obalené esoterickou new age filosofií. Místy je to legrační a s leckterými postřehy nelze nesouhlasit. Avšak nahodilost, s níž jsou tyto jednoduché myšlenky vágně propojovány jak mezi sebou, tak s nesouvisle působící náboženskou symbolikou, z toho dělají něco mezi přednáškou životního kouče, čtením z psychologického slabikáře pro začátečníky a kázaním v kostele. S tím souvisí i skutečnost, že někteří fanoušci tohoto představení (a potažmo i knižní předlohy) se ocitají až na hranici fanatismu a sektářského elitářství, což jsem popravdě doposud netušil. Skvěle to vystihuje jeden komentář na YouTube, kde se kdosi diví, jak tomu vůbec někdo může dát palec dolů. A jiný uživatel mu na to odpovídá: "Palec dolů museli dát ti, co zkrátka nemají vědomí na tak vysoké frekvenci jako my, co si to pustíme třeba i víckrát."

    • 1.3.2020  13:32
    Bobule (2008)
    *

    Celovečerní reklama na Mikulov a moravské vinice doplněná o kostrbatě poslepované scénky a izolované hlášky. Hezky navoněné nic s nesympatickými hlavními hrdiny, nabízející jen hromadu pseudo-filozofování o víně a snůšku stereotypních klišé o prosluněné moravské utopii coby krajině plné odpočinku, povolných žen a bodrých stréců.

    • 6.2.2020  11:57

    Film Birds of Prey (a potažmo i samotná Harley Quinn) je jako třpytkami obsypaná opilá prostitutka se silnou vrstvou make-upu - na první dobrou vyvolává zdání přitažlivosti, leč po bližším ohledání působí už jen odpudivě a ulepeně. Banální plochý děj snímek maskuje komplikovaným stylem vyprávění, povětšinou nedostatečně prokreslené postavy v něm předvádějí otravné herecké kreace a akční scény se jen málokdy dokáží utrhnout ze řetězu, tak aspoň že ta pompézně křiklavá vizuální stylizace odpovídá tomu, jak se prezentuje i jeho šílená a okázale zkažená anti-hrdinka. Při té kombinaci efektního pozlátka, bezprostřednosti a ze všech sil vynucené dovádivosti se zašlou estetikou špinavých ulic a rozpadajících se zaplivaných lokací je to ale asi stejná zábava jako řádit na diskotéce, lít do sebe jednoho panáka za druhým a pak zuřivě zvracet do kabelky (na což ve filmu také dojde). Někomu takový způsob zábavy vyhovovat může, o tom žádná.

    • 30.1.2020  17:14
    Daria (2020)
    *

    Na první pohled se film Daria jeví jako stylový mysteriózní konspirační thriller, ve skutečnosti jde však jen o bizarní a chaotické celovečerní lovení bobříka nonsensu, působící, jako by ho psal náhodný generátor zápletek a dialogů. Jeho děj je tvořen zcela nesmyslným pásmem šťastných náhod a shod okolností a je silně poznamenán tím, že jeho tvůrci sice sem tam umějí natočit efektní záběr, tuhle psychedelicky sestříhat občasný flashback a tamhle podmalovat scénu řízným songem, leč úroveň jejich vypravěčských, scenáristických a dramaturgických schopností se pohybuje v záporných hodnotách. Následkem toho je jejich film neuvěřitelně špatný a debilní, místy natolik, že je vlastně díky tomu docela zábavné se na něj dívat (steampunkový ranč!, sex s démony!!, Jiří Schmitzer v roli šíleného vědce!!!). Pár praštěnými nápady a příležitostnou nahotou pohledné hlavní hrdinky ale ta pozitiva bohužel končí.

    • 23.1.2020  13:01

    Na první pohled film vypadá jako komediální romantické drama ze života se spoustou emocí a humoru, leč to by za ním nesměli stát tvůrci, v jejichž podání působí věci jako „emoce“, „humor“ nebo „ze života“ jako cosi obskurního z jiného vesmíru. Špatně natočený a bídně napsaný nesourodý žánrový mix začíná na lehké vztahové lifestylové komediální notě (vtipný ale není prakticky vůbec), načež postupně zmutuje do syrového psychodramatu, v němž již po snaze o komedii nejsou ani stopy. Realistickou cestou se však snímek též neubírá - naopak jde jen o povrchní a rozpadlé torzo vystavěné na pochybném psychologickém základu. Cílem zřejmě bylo uspokojit příznivce tíživých dramat a současně i fanoušky vztahových komedií, což ale byla předem prohraná bitva. Výsledek je strašlivý, obsahově prázdný, náhodně střídající vzájemně nekompatibilní nálady a jedoucí podle líné šablony, v níž se muži chovají jako sociopati a ženy jsou předurčeny je milovat, neustále jim odpouštět a nechat si od nich všechno líbit. Což ve filmu o ženách, napsaném a režírovaném ženami, působí obzvlášť nepatřičně. To, že hlavní ženské role hrají Češky, zatímco hlavní mužské role hrají do češtiny velmi špatně nadabovaní Jugoslávci, je už jen třešnička na dortu. Že to bude masakr, se dalo ostatně tušit už od bizarních úvodních titulků, v nichž ve vesmíru propluje kolem digitální Země nejprve knižní předloha filmu a hned po ní se zbytkem snímku nijak nesouvisející kreslené rádio táhnoucí astronauta v červeném kabrioletu.

    • 30.11.2019  00:00

    Pravděpodobně doposud nejpříjemnější (tj. neuřvaná, neotravná a neagresivní) komedie Paula Feiga, ale i tak to vystačí sotva na průměr. Vánoční písničkou inspirovaná romance, kterou pohání ohraný příběh-klišé o nesympatické, sobecké a nezodpovědné hrdince, která se díky lásce a radám toho pravého muže stane lepším člověkem, usmíří se s rodinou a začne mít konečně ráda i sama sebe, působí od začátku do konce jako poslepovaná z motivů a scén vypůjčených z jiných filmů, které byly podstatně lepší. Lze ocenit snaživé herce a atmosféru světélkujícího Londýna, ale celkově film shazuje nejen nedostatek neprimitivního humoru (veškerá komedie týkající se hlavní hrdinky spočívá v tom, že třeba jde a upadne do odpadků nebo že se jí pták vykadí do obličeje, přičemž opravdu vtipné je ve filmu obecně jen máloco), ale i neuvěřitelně tupý a kýčovitý (a bohužel i značně předvídatelný) závěr.

    • 7.11.2019  23:26
    Ženská na vrcholu (2019)
    odpad!

    Vážně jsem filmu chtěl dát šanci v domnění, že z něj třeba alespoň rodinné duo Polívka-Polívková v roli otce a dcery něco vymáčkne (nakonec jsou spolu bohužel jen v jedné scéně). Ženská na vrcholu nicméně působí jako nevtipný a nezábavný podvod na diváky, který vznikl jen kvůli producentskému honoráři a kupě sponzorů, a jehož tvůrcům buď na jeho kvalitě vůbec nezáleželo, nebo třeba i záleželo, leč jejich tvůrčí, filmařské a vypravěčské schopnosti na víc nestačily (obojí je smutné). Jde o strašlivě línou, nenápaditou a zkrátka nepovedenou romantickou zimní komedii, která ale není skoro vůbec vtipná ani romantická. Místo gagů jen samé genderové stereotypy a navážení se do veganů a k láskyplnému pnutí mezi hlavní hrdinkou, pražskou veganskou bio-matkou, která všem cpe celer a neumí si sama zatopit v kamnech, a nerudným drsným horalem, jemuž ke štěstí bohatě stačí pivo a bůček, dojde jen proto, že se to hodilo do scénáře, ne že by to ve filmu působilo jako přirozený, věrohodný a nenucený důsledek vývoje postav. Po všech stránkách mizerně realizovaný slepenec scén, jenž je bolestivé sledovat.

    • 23.10.2019  13:13

    Po obsahové stránce vyloženě špatný film, jehož schematický, slaboučký a lajdácky smotaný příběh o cestě postav z bodu A do bodu B slouží pouze jako nutné pojítko pro sérii komediálních skečů a akčních scén se zombies s kolísavou úrovní kvality. Pochopitelně přitom opisuje od prvního Zombielandu, akorát je to tentokrát všechno mnohem jednodušší, přímočařejší, předvídatelnější a zkrátka ve všech směrech o něco horší. Hlavní hrdinové navíc po deseti letech degradovali do otravných jednorozměrných karikatur, jejichž nesnesitelnost si film navíc plně uvědomuje, ale než aby s tím něco dělal, tak ji využívá jako zdroj humoru (a buduje kolem nich panoptikum záměrně protivných a zveličeně dementních vedlejších postav ve formě personalizovaných stereotypů, aby se vedle nich hlavní hrdinové jevili sympatičtěji). Částečně to zachraňuje akorát celkem zábavná komediální rovina a místy i herci, kteří si natáčení zjevně užívali a je to na nich vidět. Vydařený je sice jen každý třetí až čtvrtý vtip, ale při té obrovské kadenci gagů to moc nevadí.

    • 21.10.2019  20:35

    Za vznikem komplexního dokumentu stojí (nedávný) šestidenní rozhovor s režisérem Williamem Friedkinem, který o Vymítači ďábla i o jeho realizaci nejenže zevrubně a zábavně vypráví, jako kdyby jej natáčel minulý týden, ale navíc neopomene zmínit leckteré fantastické historky z natáčení, filmařské postupy využívané při realizaci konkrétních scén, detailní rozebrání jednotlivých motivů a tvůrčích záměrů i to, že diváci mají tendenci ve filmu hledat víc, než bylo zamýšleno. Neuvěřitelná záplava informací za doprovodu mnohdy až překvapivě fascinujících obrazových materiálů (nejen z Vymítače). Pro filmové fanoušky absolutní labužnictví. Jen je nutně potřeba toho Vymítače ďábla vidět předem.

    • 21.10.2019  20:11

    Anime o dospívající hudebnici, která se po třinácti letech shledá s bývalým přítelem své podstatně starší sestry. Vyhořelý a předčasně zestárlý muž se jí však zároveň zjevuje coby duch i ve své o třináct let mladší podobě, v jaké si ho pamatuje z dětství. Dramatický příběh s magickými, hudebními i romantickými prvky vyniká skvělou kresbou i motivy toho, jak se lidé časem mění. V hlavní roli pubertální naštvanost, láskyplné dilema, rodinná pouta a střet ambicí s realitou, která obírá člověka o dávné sny a představy. Vyprávění by ale bylo potřeba vystavět sevřeněji a neředit ho vedlejšími postavami a zbytečnými úkroky stranou (třeba k tematice městského financování). Několik emocionálně působivých scén z průběhu filmu tak rezonuje o dost víc než jednoduché finále, v němž i ta hudební rovina děje vyznívá do prázdna.

    • 21.10.2019  19:44

    Z počátku hutné drama o shledání otce a syna po zhruba třiceti letech, stojící na premise, že z onoho otce se za ta léta stal nenávistný opilecký magor, z jehož srubu v divočině není moc kam utéct, se po zásadním zvratu asi v polovině příběhu přehoupne do jiného žánru, který s předchozím děním prakticky nesouvisí a navíc je poněkud bizarně rozkročen mezi napínavým thrillerem a ujetou černou komedií. Na papíře to mohlo vypadat zajímavě a zábavně, realizováno je to však neuspokojivě – nohy tomu podráží řada režijních i scenáristických přehmatů a zoufale necharismatický hlavní hrdina.

    • 21.10.2019  19:28
    Tenki no ko (2019)
    ****

    Romantický příběh o šestnáctiletém klukovi, který se v Tokiu po útěku z domova zamiluje do podobně staré osiřelé dívky, která umí na přání zastavit déšť a přivolat Slunce – ale pokaždé za to draze platí. Upřímně je to hrozně krásný film o síle lásky, touze po svobodě a o namáhavém protloukání se životem ve velkoměstě, které postupně mizí pod nánosy vody. Lze ho číst i v rovině metaforického komentáře k extrémním výkyvům počasí, jichž v poslední době přibývá. Jeho jedinou nevýhodou je, že opravdu hodně připomíná předchozí režisérovy filmy a zejména pak snímek Your Name, který byl navíc příběhově košatější, tajemnější a emocionálnější. Místy to skoro vypadá, jako by Makoto Šinkai chtěl svůj úspěch po předešlém hitu zopakovat, a tak použil znovu stejnou formuli (zamilovaná mladá dvojice, kterou spojí magická fantasy schopnost) a opět ji opentlil svými oblíbenými motivy (rušná metropole, déšť, vlaky, soundtrack, hrozící katastrofa, riziko osudové ztráty milované osoby) s předpokladem, že to bude fungovat stejně, a ono to samozřejmě funguje, akorát že výsledek je tentokrát o něco průhlednější, přímočařejší a dramatičnost musí dohánět uměle, nejčastěji přes různé honičky s policisty. Finále mohlo být klidně podstatně delší a překvapivější. I tak ale Šinkai znovu potvrzuje svou pozici mistra v práci s detaily a s poetickými obrazy, s dialogy, věrným zachycením prostředí i s vyprávěním, které umí čapnout za srdce na těch správných místech.

    • 21.10.2019  18:45
    Synchronic (2019)
    ****

    Sci-fi thriller o dvou záchranářích, kteří se v poslední době nachomýtli hned k několika případům souvisejícím s novou drogou, po jejímž užití se lidé propadají do jiných světů. Na atraktivní mysteriózní námět se pak nabalí ještě jeden klasický motiv sci-fi žánru, který snímek pozoruhodně kombinuje s emocionálním dramatem o kamarádském vztahu dvou hlavních hrdinů a jejich tíživých problémech a s akčními/hororovými pasážemi ve stylu za málo peněz hodně muziky. Klidně to mohlo dopadnout jako nějaké stupidní hollywoodské béčko, nicméně zručná režie, chytrý scénář (až na jednu berličku), skvělý Anthony Mackie (má podstatně víc prostoru než Dornan, škoda, že film jejich postavy nepropojuje ve vyprávění víc) a absence patosu dělají ze snímku impozantní autorský počin, který i navzdory přítomnosti několika klišé působí originálně a svěže.

    • 21.10.2019  18:25
    Huachicolero (2019)
    ****

    Sociální drama o chudém klukovi, který se naivně zamiluje do spolužačky-zlatokopky, a aby si vydělal, přidá se k partě zlodějů benzinu. Poctivě režírovaný film sbírá body za přirozené herce, autenticky působící prostředí mexického zapadákova i dokumentárně laděnou kameru. Syrovému vyprávění s úderným závěrem sluší i určitá neučesanost a pozvolnost, vedlejší linie s policistou zas napomáhá jeho dramatické rovině a umocňuje socio-ekonomické sdělení filmu. Akorát to dost působí, jako kdyby kradení benzinu a potenciální riskování života nebylo až tak špatné a tak problematické jako snaha chodit s holkou, která svolí k rande jedině výměnou za nový iPhone, což ale asi záměrem filmu být nemělo.

    • 17.10.2019  16:48

    Pokračování, o které se nikdo neprosil a ani nebylo proč a z čeho ho natočit, ale předchozí film vydělal velké peníze, a tak zkrátka vzniknout muselo. Příběh je jedna velká generická šablona, působící jako z prstu vycucaná kombinace nastavované kaše a produktu vytvořeného generátorem náhodných zápletek. Jednoduchost, obyčejnost a předvídatelnost děje se film snaží zakrýt digitálními triky, výpravou a barvitou vizuální stránkou - i v tomto ohledu však pouze naplňuje obvyklý líbivý standard, aniž by se pokusil o cokoli originálního či výrazněji nápaditého. Táhnou to profesionálně realizované povrchové aspekty snímku a místy i herci. Všechna ta snaha ale byla vynaložena do ledabylého a nezajímavého počinu, který existuje prakticky jen z povinnosti.

    • 13.10.2019  17:39
    Porno (2019)
    *

    Navzdory lechtivému názvu a vzrušujícímu námětu o mladistvých zaměstnancích kina, kteří na počátku 90. let náhodou objeví prokletý filmový pás s pornografickým obsahem a jeho promítnutím vyvolají ženského sexuálního démona, jde o poměrně cudný a mravoučný komediální horor, jehož poselství spočívá v tom, že porno je zlo a že smilníkům hrozí brutální zdevastování pohlavních orgánů (což si v jedné scéně užijete zblízka). Mizerně napsané a otravné postavy hlavních hrdinů jsou členové křesťanské mládeže, kteří se při pohledu na hanbatý plakát div nekřižují, a film víc než na exploatačních výjevech stojí na jejich dialozích, které jsou však tupé, nevtipné, bezzubé a neschopné jakkoli podnětně využít nabízené dobové motivy, jako je přístup k pornografii v době před internetem a k homosexualitě jako k něčemu nepřirozenému. Nezábavný brak, který za těch pár vteřin nahých prsou vážně nestojí.

    • 13.10.2019  17:04

    Nehorázně legrační společenská satira odehrávající se v pastelově barevném světě, kde všichni dospělí nosí rovnátka (na rozdíl od dětí, s nimiž je nakládáno jako s majetkem), jezdí v golfových vozících, jednají zcela mimózně a nápadně si závidí své domy, zahrady, bazény i potomky. Ve filmu se dá vysledovat příběhová linie jedné z hrdinek, která se po sérii špatných rozhodnutí marně pokusí vymanit z všeobjímající konformity, jinak ale snímek děj nemá a sestává spíš z tematicky propojených skečů, v nichž jsou nejrůznější všední situace a maloměšťácké stereotypy obohacované o netušené, absurdní a nonsensové pointy. Výsledkem je surrealistická přehlídka nápaditých epizodek, z nichž sice ne všechny dopadají na úrodnou půdu, leč úžasně hravá a k popukání jich je většina. Humor je nicméně subjektivní, takže se může samozřejmě snadno stát, že vám to hrubě nesedne.

    • 12.10.2019  23:53
    The Vigil (2019)
    ***

    Klasický horor se strašidelným domem, duchy a démonem, v němž hlavní hrdina – mladý muž, jehož trápí trauma z minulosti i nedostatek financí – vezme za vděk jednorázovým kšeftem jako strážce mrtvého člena židovské obce (což je součást tradice), aniž by tušil, jaké zlo se to na něj bude snažit z mrtvého těla přeskočit. Snímek po solidní expozici celkem rychle sklouzne do hororové rutiny a série standardních lekaček, která využívá židovské elementy jen sporadicky a povrchně a místo toho se upíná k laciným klišé. Napětí je budováno celkem hutně (ačkoli pouze v rámci jednotlivých scén), řada pasáží je patřičně mrazivá a košer kamera hezky pracuje s tmou, to ale vystačí sotva na mírný nadprůměr, oproti slibnému námětu až překvapivě generický a s příliš uspěchaným koncem.

    • 12.10.2019  23:31

    Viděna necenzurovaná verze. Strašná hovadina s vtipným námětem a zábavným provedením. První polovina plná nápadů, druhá slabší. Trashový klenot a unikátní parodie na romance ze středních, udělaná zjevně od srdíčka.

    • 12.10.2019  01:27

    Horor s komediálními prvky o filmařském týmu produkujícím na internetu populární vymítačskou show, jejíž poslední živý přenos (s najatými herci a předem připravenými triky pochopitelně) znenadání naruší skutečný démon a řádně zamíchá se sledovaností. Na atraktivním námětu vystavěná historka narušuje hororovou atmosféru komickými elementy, jejichž efektivita je však mírně proměnlivá, stejně jako některé herecké výkony, zcizující elementy a kolísavé tempo vyprávění. Film, vyprávějící především o zhoubnosti lží, léčivé moci odpuštění a o fascinaci hrůzou a násilím, nicméně i tak obsahuje dostatečné množství nápadů a šťavnatých scén, vydrží konzistentně bavit od začátku do konce a má hned několik překvapivých point i vyloženě rozkošný závěr, který si dovolí trefně rýpnout na správném místě.

    • 12.10.2019  00:36
    En el pozo (2018)
    ***

    Komorní drama/thriller o třech mužích a jedné ženě (všichni ani ne třicetiletí), trávících společný letní den u zatopeného lomu, přičemž ta žena je přítelkyní jednoho z nich, s druhým zahýbá tomu prvnímu a ten třetí je přítomen hlavně kvůli tomu, aby to riskantní setkání nepůsobilo až moc nepravděpodobně (což se úplně nedaří). Film je postaven na pokřivených charakterech postav, jejich vyhrocujících se vztazích a konfliktech, dlouhých dialozích, solidních hereckých výkonech, omezených lokacích, několika úsporných rekvizitách a na pomalém budování nervózního napětí a atmosféry plné nejistoty, úšklebků, podezřívání a vyhrožování. Docela působivé divadlo za použití minimálních prostředků, i tak ale nelze zakrýt fakt, že většina filmu je především zdlouhavým čekáním na to, až se něco konečně stane, a upřímně řečeno se toho nestane zas až tolik. Pár scén nicméně za to čekání stojí.

    • 12.10.2019  00:10

    Stejnojmenná povídka hororové legendy H. P. Lovecrafta, vyprávějící o meteoritu z vesmíru, který si začne místo svého dopadu na Zemi předělávat k obrazu svému, se dočkala fantastické moderní filmové adaptace, v níž tento fialově zářící meteorit dopadne na odlehlou farmu pětičlenné rodinky, která je následně zbavena racionálního vnímání, postupně přichází o rozum a je vystavena svým nejhorším nočním můrám. V nekompromisní, brutální, snově opojné, neonově psychedelické a osobité vizi nechybí radioaktivní monstra, čarodějné rituály, pískající studna, lamy alpaky, nádherně hysterický herecký výkon Nicolase Cage a dokonce ani reflexe úzkosti současné společnosti z environmentální krize. Děsivý a intenzivní film s působivou kamerou, padnoucí hudbou a originálně ztvárněnou „lovecraftovskou“ atmosférou prohlubujícího se zoufalství, bezmoci a strachu ze zdařile ztvárněného neznámého zla, které je dostatečně konkrétní a současně i mysteriózně záhadné.

    • 11.10.2019  23:34

    Stylová noir gangsterka o pěti kapitolách, natočená podle komiksu, jehož autor je zároveň režisérem filmu. Na vizuální stránce si dal záležet (postavy v baloňácích, deštěm zalité dobové uličky, efektní přestřelky), ale už ne tolik na tuctovém příběhu, v němž se stárnoucí mafián musí vrátit z důchodu, aby pomstil smrt svého syna. Děj kromě vizuálu táhne i solidní režie a jako vždy charismatický Toni Servillo, jehož postava však má být veterán v letech a zároveň i schopný zabiják-gentleman, neohrozitelný mladšími nepřáteli, což nepůsobí úplně věrohodně a snímek kvůli tomu v kombinaci s přepjatými, teatrálními dialogy a absencí jakýchkoli emocí působí stejně uměle jako hákovitý nos hlavního hrdiny.

    • 10.10.2019  22:08

    Horor s tuctovým námětem (muž přijíždí zrekonstruovat starý dům, který nedávno koupil, aniž by tušil, že stavení je prokleté a straší v něm), ale i s poměrně originální koncepcí, která onomu domu dodává specifickou mytologii a strašení interpretuje jako odplatu za morální pochybení. Pomalý rozjezd evokuje znepokojivé procedurální drama o rekonstrukci obydlí, z jehož útrob prakticky jen záhadně ejakulují nejrůznější tekutiny a vypadávají skleněnky, postupem času se ale snímek dopracuje i k brutálnějším výjevům. Pozoruhodný a myšlenkově stimulující žánrový příspěvek, u něhož zamrzí akorát to, že se snaží spíš znechutit a rozesmát než napínat a děsit a že jeho pointa je zajímavější než postavy a herecké výkony jejich představitelů.

    • 10.10.2019  22:06
    Swallow (2019)
    ****

    Psychologické drama o mladé těhotné ženě v domácnosti, jejíž každodenní aktivita sestává z vaření, uklízení, hraní mobilních her a úporné snahy dělat svého manžela, který si toho sotva všimne, šťastným. Jde o portrét ženy utopené v tísnivém vztahu s utiskujícím a manipulativním partnerem a jeho rodinou, navíc v prostředí, v němž se cítí být neschopná, neužitečná a podřadná a kde nemůže sama udělat nic, co by jí umožnilo zažít uspokojení z vlastního úspěchu – a tak začne polykat různé předměty, nejprve drobné, ale pak i poměrně velké a nebezpečné. Komorní film, postavený na důsledně propracovaných postavách a hereckém výkonu Haley Bennett s perfektně ublíženým výrazem ve tváři, slouží jako brilantní studie vzniku mentálních poruch a funguje v tomto směru i jako společenská kritika. V poslední třetině nicméně od tohoto konceptu trochu uhne a začne hledat kořeny problémů hlavní hrdinky někde jinde, což je trochu škoda, protože tím ubírá na intenzitě závěrečné katarzi, která kvůli tomu působí jako zásah mimo terč.

    • 10.10.2019  17:52
    Bacurau (2019)
    ****

    Společensko-politicky angažované drama, které začíná jako nenápadný intimní náhled do života semknuté vesnické komunity na brazilském venkově, se postupně přerodí do strhujícího (skoro)thrilleru, v němž se tato komunita musí semknout na obranu proti utlačovatelům. Pečlivě vystavěný a v řadě tvůrčích přístupů inovativní snímek dodržuje konzistentně pozvolné tempo vyprávění, jež pomaličku dávkuje informace tak akorát, aby si divák dokázal domyslet vše potřebné. Pointa je úderná a skvěle provedená, gradující děj doprovází jasně zřetelná kritika a množství metafor, odkazujících na skrytou sílu prostého lidu a jeho historie, jen úvod filmu se zdá být možná příliš zdlouhavý. Každopádně jde o film s originálním příběhem, realizovaným nevídanou formou.

    • 10.10.2019  17:20

    Film je prostředek, jímž se dají říct i takové věci, které skrze žádné jiné médium sdělit nejdou. Nejnovějším důkazem je tento animovaný snímek, gejzír tvůrčích, scenáristických a režijních nápadů, formálně, obsahově i emocionálně strhující, nepředvídatelný, do detailu promyšlený a zkrátka krásný a úžasný. Příběh vypráví o vyrovnávání se se ztrátou na psychické i fyzické úrovni a odehrává se ve dvou rovinách, kdy v jedné sledujeme příběh hlavního hrdiny, zamilovaného doručovatele pizzy, a ve druhé jsme svědky surrealistické a napínavé odysey jeho omylem uříznuté ruky, která ožije a rozhodne se najít svého majitele. Působivý, intenzivní a prudce originální film je pokaždé o krok napřed před divákem, chytře si pohrává s jednotlivými motivy, konkrétními obrazy i vypravěčskou strukturou a precizně, s lehkostí, humorem, ale i velkou porcí smutku naplňuje unikátní a osobitou vizi, která vás zcela uhrane a jako bonus vás naučí skutečně vnímat svoje ruce a vážit si jich.

    • 10.10.2019  17:00
    Jelenice (2019)
    ***

    Jednoduchá absurdní komediální historka, která stojí na zábavně samolibém výkonu hlavního protagonisty a na nonsensové logice fikčního světa, jenž rezignuje na nějaké akce a reakce, o hlavním hrdinovi a jeho minulosti vám prakticky nic neřekne a jen přímočaře (avšak nikoli hloupě) naplňuje svůj ujetý námět. Na Dupieuxe takový dietní standard, je to v podstatě jen hříčka, ale obsahuje pár nápadů, jimž se dá dobře zasmát.

    • 10.10.2019  01:41
    Snatchers (2019)
    ***

    Hororová komedie o středoškolačce, která po nechráněném sexu otěhotní a porodí dva mimozemšťany, kteří chtějí vyhubit lidskou rasu (nebo co) – a to všechno během pouhých dvou dnů. Film tímto způsobem tematizuje obavy z těhotenství náctiletých a i díky využívání praktických triků a loutek připomíná podobně laděné snímky z 80. let. I navzdory mládeži nepřístupnému ratingu je však poměrně krotký (utrhané hlavy a končetiny jsou maximum, nahota žádná, humor by sem tam potřeboval přiostřit hrany) a v jádru zůstává standardní středoškolskou komedií o rodinných vztazích hlavní hrdinky a jejím napraveném přátelství s nejlepší kamarádkou, v níž se sice najde pár povedených nápadů a vtipů, avšak vyvažují to dialogové scény typu „trošku panikaříme, ale nedáváme to na sobě moc znát a snažíme se vymyslet, co budeme dělat,“ které zabírají dobrou polovinu filmu.

<< předchozí 1 2 3 4 7 9 12