Režie:
Karel ZemanKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Lubor Tokoš, Arnošt Navrátil, Miloslav Holub, František Šlégr, Václav Kyzlink, Jana Zatloukalová, Otto Šimánek, František Řehák, Václav Babka (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní, je mu nástrojem k ovládnutí světa. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil. Shodou okolností Artigas unese i profesorova asistenta, inženýra Harta, který je i vypravěčem příběhu, a který se všemožně pokouší profesora osvobodit a zamezit zkáze. Hart nakonec vyšle jícnem sopky balón s poselstvím k lidstvu, jež se díky tomu spojí a jehož válečné flotily v hodině dvanácté zkáze zamezí. (AČFK)
(více)Videa (1)
Recenze (406)
Kongeniální filmová adaptace coby jakási koláž z románu Julese Verna z tvůrčí dílny génia československého filmu Karla Zemana. Válečné běsnění, které katalyzovalo paradoxně vědecký a technický vývoj a přineslo do té doby jen těžko představitelné věci, jako je atomová puma, vytvořilo dobovou atmosféru, která v mnohém připomínala období osvícenství s jeho okouzlením technikou a párou či technické nadšení z období fururismu, tedy počátku 20. století, kdy byla však technika a pokrok chápány v pozitivním smyslu jako všespásná entita. Karel Zeman, jakož i scénárista František Hrubín, vytvořili tedy dobovou antitezi s primárně vyjádřenými ideami pacifismu a obav z dalšího válečného konfliktu (což korespondovalo i s oficiální režimní propagandou), nezbavili se však okouzlení a aluzí k dobám pokrok a techniku adorujícím. Úžasnou kombinací hraného a animovaného filmu dosáhl Karel Zeman neuvěřitelně silného expresivního vyznění - celý ten potemnělý obraz pirátského ostrova připomínající hutní periferie báňských center. Doslova geniální a šťastná byla myšlenka použít původní osobitou stylizaci originálních dobově romantizujících ilustrací knih Julese Verna (výborně ji podtrhuje i černobílý filmový materiál). Tu Karel Zeman doplnil naivistickými odkazy k estetice náčrtků prvních utopistických vynálezů právě z doby osvícenské a sahající až kamsi do renesance k ilustracím Leonarda da Vinciho a jeho létajících strojů a jiných vynálezů. Podmořský svět si vypůjčil z ilustrovaných přírodopisných atlasů a každá ryba tak vypadá jako blízká příbuzná Latimérie podivné. Zjevné je také doslova okouzlení fenoménem páry - ta pohání téměř každý stroj či dopravní prostředek a její nerozlučný symptom, evokující její přítomnost - černý uhelný kouř, se line doslova odevšad, dokonce i z odkrytého horního poklopu ponorky:-) Zeman dovedl svou stylizaci k dokonalosti, jelikož mizanscénu doplnil kreslenými kulisami, dobovými kostýmy atd., vše v nostalgickém záměrně archaizujícím retro stylu (formálně postavený na použití linky, respektive různých druhů linek, které dotváří téměř všechny kulisy i kostýmy), a vytvořil tak jeden z nejosobitějších výtvarných počinů v dějinách nejen našeho filmu. V době (u nás nejenom pro filmový průmysl tak pohnuté), kdy přeceňovaný Edward D. Wood Jr. točil v zámoří své paskvily, které dnes někteří intelektuálové nepochopitelně adorují a opěvují, stvořil tak skutečný génius filmové režie to, co je skutečným projevem filmové geniality - nadčasové utopistické výtvarně velmi osobité sci-fi ... Umělecké dílo, které už nikdo nikdy bohužel nenapodobí... ()
Dle mého názoru asi vrchol jedinečné tvorby velkého mistra. Vědeckofantastický film poukazující na nebezpečí apokaliptické činnosti lidstva, ale také projevující obdiv a poklonu technické tvořivosti člověka. Dokonalá ukázka přetvoření myšlenek Julese Verna v propracovaný film s detaily a trikovými zázraky. To vše doprovozeno příjemnými dialogy, na kterých spolupracoval básník František Hrubín. ()
"Tak jsme doma, inženýre !!" ;) Jsme doma, přátelé, i když se to z dnešního pohledu zdá jako utopie, že podobný skvost vznikl v té české kotlině, zvlášť v tak nelehkých časech !! Další Zemanův majstrštyk, další filmové zpracování Verneova románu, zase století páry a průmyslově vědecká revoluce.. A jeden se může směle naparovat, protože tohle dílo nestrpí výhrad.. Karel Zeman za pár grejcarů na koleně tvořil snímky, které i po půl století otvírají divákům huby dokořán, snímky nadčasové, do detailu vypiplané, vizuálně dokonalé a dechberoucí, s poselstvími, které i dnes, či právě dnes, mají velký smysl.. To režisér Karel Zeman byl největší z géniů, většího frajera ani v jeho filmech nenajdete !! A kdyby Jules ještě žil, tleskal by vestoje, úplně stejně jako já.. ()
4* i když starý film, tak tentokrát hodnotím bez nostalgie, protože jsem před chvílí viděl remasterovanou verzi. Stylově jde opravdu o úžasný kousek a je na něm vidět ta kupa práce a směle se může srovnávat s takovými světovými výpravnými skvosty jako třeba Metropolis. Natočený je s velkým zápalem a vysoké hodnocení si rozhodně zaslouží. Čas mu ublížil hlavně na jednoduše vyprávěném příběhu, i když s fantazií a dětskou naivitou, lze přehlédnout tyto chybičky na kráse a naplno si ho užít. Za sebe trošku původní známku upravím, ale věřím že tím nesnížím jeho vysokou pozice v místní TOPce. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 3 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Vynález zkázy je můj nejoblíbenější film od Karla Zemana. (Ačkoliv jsem jich zas tak moc neviděl). Víc netřeba dodávat, tohle je srdeční záležitost z dětství... Je fascinující, jak je zde nakumulováno obří množství fantastických dobrodružných prvků, které jsou pro malé kluky (i holky?) tak přitažlivé: ponorky, obří děla, válečné lodě, souboj s chobotnicí, tajná základna v jícnu sopky, genální vynálezce, šílený padouch, piráti.... Hehe, trochu jako obsah nějaké bondovky s Rogerem Moorem:)) A navíc má film naprosto úžasnou výpravu, dodnes nechápu, jak vlastně probíhalo natáčení s těmito kulisami, které jako by vypadly z ilustrací Verneovek. ()
Galerie (29)
Photo © Filmové Studio Gottwaldov
Zajímavosti (25)
- Vynález zkázy sa stal najpredávanejším československým filmom natočeným po II. svetovej vojne. Bol predaný do 79 krajín. (Peter-1307)
- Na začátku filmu jsou záběry na knihy – verneovky. Na obálkách knih je několikrát zkomoleno křestní jméno Julese Vernea na Julius. (blondak16)
- Jako u většiny přepisů románů Julese Vernea se děj film drží knížní předlohy jen velmi volně. Největší rozdíly se týkají prostředí ostrůvku Back Cup – v knize neexistují žádné továrny ani honosné hradní sídlo, způsob dopravy depeše inženýra Harta (Lubor Tokoš) je rovněž zcela jiný a závěr se liší od základu. V knize také není žádná ženská postava. (Robbi)
Reklama