Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
Dobrý príbeh, vynikajúci Kurt Russell a ešte lepšia atmosféra filmu, ktorú veľmi dobre dotvárali pekne po starom robemé efekty (na ktorých robil aj James Cameron). Bavilo ma to viac ako som si myslel, aj keď sa mi do toho roky nechcelo, nakoniec to bola fajn akčná jazda, len ma trošku štvala hudba, ktorá zabíjala miestami atmosféru. 70% - 3* ()
„Nájdite si nového prezidenta.“ ÚTEK Z NEW YORKU teoreticky nie je príliš dobrý film. Scenár je v lepšom prípade priemer, herci sú síce fyzicky výrazní, ale o klasických výkonoch nemôže byť reč. Akčné scény sú drsné, ale je ich málo, film o nich skoro vôbec nie je a prejavuje sa na nich typicky mizerný carpenterovský (ne)rozpočet. Prečo teda až 4*? Pretože sa treba nechať unášať báječnou atmosférou 80. rokov, kedy sa rogalami pristávalo na mrakodrapoch, ženy sa s vami ihneď vyspali a v poslednej chvíli ste, ťažko zranení, zachránili prezidenta USA, hoci si to pravdepodobne nezaslúžil. A Kurt Russell. ()
Tenhle film mne naprosto minul. Nikdy jsem jej neviděl, jen jsem o něm často četl a slyšel. Po tom, co vyšel v trafikách na dvd jsem jej s radostí shlédl a byl jsem vyloženě nadšen. Carpenter mi opět dokázal, že je PAN režisér... Spolu s Halloweenem (1978) či Mlhou (1980) se jedná v podstatě o nadčasový film, technicky dokonale zvládnutý, atmosférický, napínavý a celkově prostě nadmíru kvalitní. Osobně nemusím moc filmy s tématem postapokalyptických vizí, ale tento mi vyloženě (podobně jako série Mad Max 1 - 3) sedl. Už samotný "vizual" filmu je úžasný. Špičková kamera zabírá každý záběr jako obraz. S každým záběrem jako by si tvůrci vyloženě detailně vyhráli, ty detaily jsou opravdu úchvatné. Použití zastaralé počítačové grafiky (vektorů ...) příjemně nostalgicky "zašimrá". Pomalý a dosti neurčitý rozjezd, kdy Russell pobíhá po NY je výborný sám o sobě, divák si může aspoň vychutnat to prostředí. Pak se film samozřejmě rozjede až začne být napínavý na samé hranice. Kurt Russell je zde skutečný tvrďák, moc toho nenamluví, ale vyloženě mu člověk musí fandit od začátku do konce. Opravdu nádherný film, bavil jsem se od začátku do konce. ()
Ještě před příchodem věhlasných akčních hrdinů let osmdesátých tady byl akčně naložený Kurt Russell. S image drsného jednookého ztepilého vlasatce diváka provedl postapokalyptickým New Yorkem, kde v šibeničním termínu pátrá po ztraceném a uneseném prezidentovi. Jeho život je plně v sázce, v těle mu kolují vpravené rozbušky, aby získal vytouženou svobodu, kterou si vymínil za úspěšné absolvování mise. John Carpenter je invenční režisér, minimálně tou dobou určitě byl, který svůj akční sci-fi počin zaobalil do ztemnělé formy za zvuku syntezátorů. Něco obdobného později použil James Cameron v prvním Terminátorovi. Carpenter se nikdy nechtěl vymanit z druhé filmové kategorie, takže před sebou máme krystalické béčko, jaké dnes už nevznikne. Nesporně zajímavé je, jak si coby tvůrce v roce 1981 představoval svět budoucnosti, konkrétně rok 1997, do kterého je děj zasazen. New York pojal jako jedno velké neutěšené vězení plné násilí, kde není radno neozbrojeným smrtelníkům se pohybovat. Působí to sice trochu úsměvně, zároveň se jedná i o jakýsi prvotní pokus získat jakousi nadčasovost. V takovém filmu nesměl zapomenout na Donalda Pleasence jako prezidenta nebo Ernesta Borgnina jako trochu legračního taxikáře. Pro milovníky osmdesátkové ženské krásy je připravena rozprostřít své bujné vnady Adrienne Barbeau. Z dnešního pohledu už se jedná o akční klasiku, co stále má co nabídnout. Pořád to ještě nezestárlo takovým způsobem, aby se na to nedalo dívat. Triky jsou pochopitelně velmi tristní, výprava je poměrně úsporného rázu, v přestřelkách a akčních sekvencích je to stále života schopné. Russell s Carpenterem za svoje kariéry spolu ještě několikrát spojili síly a většinou z toho vzešel zajímavý film. Pokud se vám stýská po originální akční tvorbě z pravěku, tohle se nabízí. 8/10 ()
Kultovka, jejíž reputace něčeho přelomového dost kvalitně zastírá, že je ten film dost průměrné béčko, co ze šedi nezajímavosti vytahuje jen Kurt Russell. A za něj by jsme měli být vděční, protože nebýt New Yorku, asi nikdy by se nedal dohromady s Carpenterem a nenatočili spolu tu krásnou pohádku o slizkém bordelu za polárním kruhem. ()
Galerie (130)
Photo © AVCO Embassy Pictures
Zajímavosti (35)
- Tento film je již třetí vzájemnou spoluprací režiséra Johna Carpentera s kameramanem Deanem Cundeyem. Druhou byla pirátská Mlha (1980) a první Předvečer svátku Všech svatých (1978). (Pavlínka9)
- V kino verzi filmu je vynechaná téměř šestiminutová úvodní scéna, kdy Snake Plissken s kumpánem vykrade banku v Atlantě. Ukradnou několik set kredit karet, ale při přepadení zabijí kumpána. Snake se nechá chytit a převezou ho do vazby, přesně tam kde začíná film. (Redix)
Reklama