Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Michael PennHrají:
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Heather Graham, Luis Guzmán, Don Cheadle, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, Thomas Jane (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Každý má pro něco vlohy. Pohled do zákulisí kalifornského pornoprůmyslu 70. let v americkém filmu... Režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného amerického filmu. Rázem na sebe upozornil svým druhým celovečerním filmem Hříšné noci (1997), v němž zobrazil zákulisí filmového pornoprůmyslu v 70. letech, jehož centrem bylo kalifornské San Fernando Valley. Hrdinou příběhu, inspirovaného skutečnou postavou pornoherce Johna Holmese, je mladík Eddie Adams, který se díky mimořádným fyzickým předpokladům stává oblíbenou hvězdou pornografických filmů pod uměleckým jménem Dirk Diggler. Jako chráněnec režiséra Jacka Hornera (Burt Reynolds) a jeho milenky a hlavní představitelky Amber (Julianne Mooreová) stoupá na žebříčku popularity až k závratným výšinám, aby se díky nezřízenému životu s drogami a alkoholem stejně rychle zase propadl na dno... Anderson pojednává choulostivé téma s překvapivou filmařskou vyzrálostí i porozuměním pro své postavy, pro něž sex už nepředstavuje téměř žádné vzrušení, ale jen tvrdou práci. Jeho pohled na „zlaté období" pornoprůmyslu, kdy se ještě natáčelo na 35mm materiál (video se teprve začínalo prosazovat) a nejproslulejší díla žánru, jako např. Hluboké hrdlo, se promítala v legitimních kinech, je zbaven nánosu zbytečné nostalgie a zachovává si humorný nadhled. Z mnoha ocenění, jež snímek získal, připomínáme oscarové nominace za Andersonův původní scénář a za vedlejší herecké výkony Burta Reynoldse a Julianne Mooreové, kteří ještě obdrželi ceny Národní společnosti filmových kritiků a Asociace losangeleských filmových kritiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (412)
Člověk by nikdy neřekl, jak může být pohled do zákulisí pornografické branže 70.let tak zábavný. Druhý velký film P.T.Andersona i přes dlouhou tříhodinovou stopáž působí tak celistvým dojmem, bez sebemenšího dějového zaškobrtnutí, že před Andersonem smekám. Vynalézavá kamera, neodolatelně cynický humor a perfektní soundtrack dělají pak z tohoto filmu maximální zážitek. Uznání zaslouží i Mark Wahlberg, který svoji první velkou hereckou příležitost chytil pořádně za pačesy. A Burt Reynolds jako režisér, snažící přinést do porna trocha toho umění, asi nikdy jindy lepší roli nehrál. ()
Za najcennejšie na tomto filme považujem to, že napriek atraktívnej téme ostal vďaka scenáru vo vecnej rovine s mierne ironickým humorným podtextom. Tiež priniesol upokojujúce posolstvo majiteľom priemerných pipíkov. Na druhej strane mi pripadal neúnosne dlhý, skôr opisujúci, než objavujúci a s časťou dialógov, ktoré úrovňou neboli ďaleko od dialógov obvyklých v produktoch pornopriemyslu. ()
155 minút bezpohlavnej "srandy"... Neviem čo som čakal, ale som dosť sklamaný. Zdlhavé, ukecané, miestami nudné... množstvo známych tvári, množstvo tých, ktorý v tomto filme rozbehli svoju karieru tak ako "Dirk Diggler", ale ako vravím, aj napriek zachyteniu skutočných udalosti... toto má byť o pornopriemysle, drogách, sexe? P. Anderson asi žije v 50. rokoch, chýba mi tu šmrnc, viac života, čaro... 6/10 s odrenými ušami. ()
Několik dní po shlédnutí filmu pořád přemýšlím, jestli je to vlastně celý uchopený dobře nebo ne.. a pořád nevim. Všechny postavy jsou vykresleny jako v jádru dobrosrdeční, ale dost hloupí a sociálně zaostalí podivíni, což je asi i historicky věrohodné. To samo o sobě funguje pro vnímavějšího diváka jako "ta myšlenka filmu". Pro méně vnímavé je zde ještě poselství plynoucí z příběhů jednotlivých postav, což ale vnímavému diváku připadne už navíc a především (pokud by mělo jít o "tu hlavní myšlenku") dost povrchně argumentované. V podstatě pak film funguje dvěma různými způsoby (podle míry sociální inteligence diváka) a říká v tom smyslu dvě různá poselství. Takový přístup je dost zajímavý, ale pořád mi na tom v tomhle konkrétním případě něco smrdí. A pak je tu konečně otázka, jestli o pornografii vlastně vůbec něco točit, jestli ji vůbec tematizovat, zvlášť takovýmhle podle mě až moc "cool" způsobem. (Jinak, po formální stránce je film skvělý.) ()
Paul Thomas Anderson má nesmírný dar pro filmovou režii, práci s herci a divákem. Dokonale naplněný příběh bez jediného kazu. Délka stopáže nádherně plyne a divák nepozná pocit na mrknutí na hodinky, nebo bez dotyku emocí - Magnolia, Až na krev - tvůrce, který točí geniální filmy a zasluhuje obrovskou pozornost. ()
Galerie (107)
Photo © 1997 New Line Cinema
Reklama