Režie:
Miroslav CikánScénář:
Karel SteklýKamera:
Jan StallichHudba:
Josef StelibskýHrají:
Hana Vítová, Bolek Prchal, Ladislav Boháč, Vlasta Hrubá, Zita Kabátová, Gustav Nezval, Marie Blažková, Vilém Pfeiffer, Karel Černý, Stanislav Neumann (více)Obsahy(1)
Srdceryvný a slzopudný příběh vypráví o vesnické dívce, křivě obviněné švagrovou z vraždy nemanželského dítěte. Nešťastné děvče skončí před soudem, ale naštěstí její obhájkyně tuší, že v tomto případu vládnou vášně a nenávist. Společně pátrají po otci dítěte, jenž hrdinku svedl a opustil... (oficiální text distributora)
Recenze (13)
Osmnáctiletá podle románu Marie Doležalové Kdo jsi bez viny kombinuje trojici témat, které patřily k poměrně často reflektovaným, ale buďto jako témata doplňková nebo reflektovaná ve zcela jiných intencích. Případ svobodného mateřství bývá nejčastěji citován jako součást Machatého Erotikonu, ale byla to právě Hana Vítová, která se stala jeho nejčastější protagonistkou ve 30. letech. Její vzeření mladičké dívky často tvůrce svádělo k tomu jí obsazovat jako nešťastná svedená děvčata, typicky tomu tak bylo v Podhorského Hříchu mládí. Soudničky se také prosazovaly jako prostředí k určitým vyvrcholením, ať už veseloherním v Důvodu k rozvodu nebo tragickým v Rozvodu paní Evy. V Osmnáctileté bylo možné si vzpomenout na Advokátku Věru nyní jako JUDr. Kristýnu Bavorovou v podání Zity Kabátové, která navázala na emancipovanou Trudu Grosslichtovou. A do třetice tu máme v té době velmi aktuální rodovou fixaci na rodnou půdu, majetek a grunt, což je téma hodné bližšího zpracování nejen z pohledu velkých literatur 19. století, ale také upevňujícího se směru krev a půda natolik spjatým se sousedním říšským filmem. Bez zajímavosti také není shledání s rámcovým vyprávěním, které pro český film nikdy nebylo typické a zcela obvyklé. Připojím-li k celkovému obrazu moderně pojatá dílčí sociální dramata sehraná oblíbenými herci bez nejmenšího zaváhání, nemohu být jinak, než s Osmnáctiletou spokojena. A pakliže bude současná dostupná kopie doplněná někdy o úvodní titulky, bude cesta Osmnáctileté k divákovi nového století završena. ()
Jeden z filmů který, než zemřete, musíte vidět... První polovina filmu se nese v duchu normálního prvorepublikového standardu. Když ale dojde k druhému soudnímu přelíčení, začnou se dít věci, že červená knihovna musí blednout závistí. K tomu se přidružují nezvyklé střihy, což ovšem nebude chyba filmu, ale jeho kopie. Tohle fakt musíte vidět!! V rámci žánru (červená knihovna, parodie) za 2. ()
Scénář tedy hodně přitažený za vlasy v duchu pokleslého romantismu, zpracování se ovšem snažilo o civilně realistické pojetí, což se podle mě nejvíce dařilo ve scénách ze statku a pak v levné vesnické hospodě. Nejzajímavějšími postavami byly i díky hereckým vykonům role Ladislava Boháče a Stanislava Neumanna. ()
Romantické drama s Hanou Vítovou v roli svobodné matky, která je křivě obviněna a odsouzena za zabití nemanželského dítěte. Její obhajoby se po odvolání ujímá zdatná advokátka v podání Zity Kabátové. Je zajímavé, že scény ze soudní síně patří k těm nejdramatičtějším z celého filmu. Dynamiku a spád příběhu dodávají dramatické titulky v mimořádných novinových vydáních zabývajících se procesem. Už před více než osmdesáti lety ovlivňovaly informace v tisku veřejné mínění. Snad to bylo proto, že tehdy byly pravdivé. Slušné herecké výkony v jednoduché výpravě byly provázeny odpovídající hudbou. Hana Vítová se na tuto roli hodila i když byla věkově starší. Všechny dívky i pánové vypadají v pamětnických filmech díky účesům a tehdejší módě starší. Až tolik mi to nevadilo, patřilo to k atmosféře té doby. ()
Skvělý dramatický příběh, který ovšem ztroskotává na splašenosti celého scénáře. Chvílemi až naivně rychlé obměny situací a celého děje, mi vnukli dilema o ještě nižším hodnocení. Ovšem shovívavost nakonec zvítězila a i přes tento na filmu hodně viditelný fakt, jde celkem o zdařilý počin uznávaného režiséra. ()
Galerie (8)
Photo © Nationalfilm
Zajímavosti (1)
- Natáčelo se ve Velké Chuchli a Vraném nad Vltavou. (M.B)
Reklama