Režie:
Ron HowardScénář:
Akiva GoldsmanKamera:
Salvatore TotinoHudba:
Hans ZimmerHrají:
Tom Hanks, Audrey Tautou, Ian McKellen, Jean Reno, Paul Bettany, Alfred Molina, Jürgen Prochnow, Jean-Yves Berteloot, Jean-Pierre Marielle, Seth Gabel (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Robert Langdon je expert na náboženskou symboliku. Během autogramiády své knihy v Paříži je policií požádán o spolupráci při vyšetřování vraždy hlavního správce Louvru, Jacquese Sauniera, se kterým se měl toho dne setkat. Saunier, kterého střelil albín Silas, totiž před smrtí popsal své tělo i podlahu kolem sebe podivnými symboly. Robert se je snaží kapitánu Fachovi vyložit, objeví se tu však policejní kryptoložka Sophie Neveu, která Roberta tajně varuje, že ho Fache hodlá zatknout za vraždu. Pomůže mu uprchnout a společně s ním se pustí po stopách Saunierových šifer. Vyjde najevo, že zavražděný muž byl dědečkem Sophie a podle všeho patřil k tajné organizaci Převorství sionské, která po tisíce let ukrývá a chrání tajemství svatého grálu. Mezitím Silas, který na pokyn biskupa Aringarosy a vlivné církevní organizace Opus Dei také pátrá po grálu, zjistí, že ho Saunier oklamal a svedl na falešnou stopu. Robert a Sophie uniknou kapitánu Fachemu, posedlému jejich zatčením, a podaří se jim získat da Vinciho šifrovací přístroj kryptex, ukrývající údajně tajemství grálu. Spojí se s britským historikem a milionářem Teabingem, se kterým pokračují do Londýna, kde je čeká nejedno nebezpečí, ale také šokující pravda o tajemství grálu. (TV Nova)
(více)Videa (6)
Recenze (1 468)
Howard je v tom nevinně. Lépe děj, ve kterém se primárně mluví a mluví, asi zfilmovat nešel. I herci solidně odváději v rámci svých možností to, co jim umožňoval scenář (Hanks i ta Tautou byli v pohodě, o McKellenovi ani nemluvě). Dokonce ty dvě a půl hodiny utekly celkem rychle. Proč tedy 2*? Problém je v blábolivé předloze a logicky z toho i scenáře. Brown plete jablka s hruškami, historii s bájemi, vytváří jako obratný manipulátor konspirační teorie, které se sice krásně poslouchají (a čtou), ale jsou v jádru vycucané z prstu a spíš než ke kontroverzi mají blíže k hlouposti (ale co bych čekal od člověka, který si ve své ´Digitální pevnosti´ plete bity s bajty, že ano). Jak si mám potom užít takový film, když to, co mi předkládá - od myšlenky až po nevěrohodné postavy - je jeden veliký nonsens (v závěr, při odhalení pointy, jsem už jenom čekal, že se tam někde objeví Monty Python a zazpívají nějakou písničku). Veliké tržby chápu, vydatná mediální a reklamní masáž dokáže divy ("Film století!" apod.), spíše se divím - tohoto "Danikena pro chudé" se prodalo 60 milionů výtisků? No proti gustu žádný dišputát a každý má to, co si zaslouží, pravdaže. ()
Presné, až otrocké držanie sa predlohy s jedinou výnimkou (mobil internet namiesto knižnice ;-) ), čomu bolo podriadené takmer všetko - od remeselne ale i nudne odvedenej réžijnej práci až po mdlé herecké výkony takmer všetkých zúčastnených (na čele s Hanksom). Úmorná doslovnosť niektorých sekvencií je aspoň prekrývana na posluch príjemne mrazivou hudbou. Filmový i knižný Da Vinciho kód trpí tým istým syndrómom - spočiatku, vďaka téme, pútavé "čtivo", ktoré však s ubiehajúcimi minútami (stranami) iba defiluje, ale citovo zaangažovať nedokáže. Indiana Jones nového milénia sa zatiaľ nekoná... ;-) ()
Nemám rád hamižnou církev. Hlavně její vrcholný management, který má patent na rozhovory s Jesus Christ Superstarem. Proto ze zásady fandím každému, kdo si provokativně troufne označit největší příběh v dějinách lidstva za lež. Da Vinciho šifra tak činí způsobem, který je mi velmi sympatický, poměrně napínavý a vizuálně zajímavý. Škádlení Vatikánu mne zkrátka baví a i když se do filmu nevešly ty nejzajímavější postřehy z knihy, tak jako Ježíšův otec (syn, matka, prasynovec, milenka či bratranec z třetího kolene) nemohu jít s hodnocením pod čtyři hvězdy. ()
Film zabývající se poutavými tématy natočený zkušeným režisérem, s výbornými průměrně hrajícími herci, slabším scénářem a úžasnou hudbou. Skutečně není třeba se bát a na Šifru můžete do kina směle vyrazit. Příběh rychle vtáhne a řítí se kupředu. Některé scény, v nichž se jen mluví, jsou dokonce dynamičtější než celá tvorba Michaela Baye. A onen vytýkaný polodokumentární vysvětlovací styl mi právě připadá zajímavý a celkem nápaditě vyřešený. Pokud máte rádi příběhy typu "hledáme poklad/pravdu a různé indicie nás vedou blíž a blíž" rozhodně se budete bavit. Knihu jsem nečetl a pochopil jsem vše! ()
Jestli je pro někoho doslovnost kvalitou, jedná se o velmi kvalitní film. :o) Knížka má takový spád, že vcelku úspěšně dokáže při prvním čtení zamaskovat logické nesmysly a směšnost dějových zvratů, bohužel utahaný film nezakryje nic. Hanks i Tautou nemají co hrát a jsou velmi necharismatičtí, jediným oživením je McKellen, který sice přehrává, ale aspoň baví. Bettany byl k smíchu, Molina naprosto nevýrazný, Reno je k pláči. Všechno je to vina scénáře, který naprosto zoufale bezinvenčně přepisuje scénu za scénou. Opravdu škoda času. P.S. Jestli se Howard někde přeci jen prokázal jako schopný filmař, je to v závěrečné krátké scéně v Louvru. Ale i tady na celkovém dojmu má velký podíl Zimmerova hudba. ()
Galerie (70)
Zajímavosti (57)
- Režisér Ron Howard si do hlavní role Roberta Langdona nejdříve představoval Billa Paxtona, který měl o projekt zájem, ale z časových důvodů musel nabídku odmítnout. Dalšími zvažovanými herci byli Russell Crowe, Ralph Fiennes, Hugh Jackman a George Clooney. Nakonec byl obsazen Tom Hanks. (imro)
- Uvedení filmu všude po světě provázely demonstrace katolíků. V Thajsku si vynutili zkrácení závěrečné části o 10 minut, zatímco v Sýrii, Jordánsku, Egyptě a Libanonu se z ohledu na církev film nepromítal vůbec. Indičtí křesťané se uchýlili k hladovkám, zatímco australská církev vytvořila internetové stránky, které měly dle jejích slov odvážná tvrzení z filmu "uvést na pravou míru". (Divočák)
- Skladatel Hans Zimmer nahradil Jamese Hornera, dlouholetého spolupracovníka Rona Howarda, který v té době přijal nabídku složit hudbu k Novému světu (2005). (imro)
Reklama