Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kam jinam, než do světa nevšedního, plného fantazie a kouzel nás může zavést pohádka. Ta dnešní vypráví o lásce, která překoná všechny překážky. Střetávají se tu dva světy – chladný a přísný svět Vládce pramenů (D. Lenci), a ten lidský, v němž najde Duhová panna (P. Ptáčková-Vitázková) dosud nepoznaný cit. Dcera Vládce pramenů se zamiluje do krále Zorana (I. Ondříček). Pouto mezi ní a mladým panovníkem je silnější než zákazy Vládce pramenů. A tak se Duhová panna rozhodne opustit svoji říši a za svou lásku se provdá. Avšak za svatbu těch dvou platí celé království. Vládce pramenů se mstí, v zemi se pomalu začíná ztrácet voda… Duhová panna má jedinou možnost, jak lidi před smrtí žízní zachránit. Odchází zpět do magického světa, z něhož přišla… Vrátí se poté znovu na zem štěstí? Setká se ještě někdy Duhová panna s milovaným králem a se svou půvabnou dcerou Rosénkou (M. Merklová)? Dokáže Vládce pramenů pochopit, co je to lidský cit? (Česká televize)

(více)

Recenze (30)

triatlet 

všechny recenze uživatele

Blažena Mikšíková Dúhenkou navazuje na tradici příběhů K. J. Erbena a B. Němcové, takže se pohádkovost, v níž se prolíná lidský svět s říší nadpřirozených bytostí, dostavuje zcela přirozeně. Filmové zpracování přináší, co slibuje: poetičnost i dramatičnost. Příjemným překvapením jsou herecké výkony i odpovídající hudební doprovod (Peter Zagar), pěkná výprava, jednoduše česko-slovenská spolupráce se vyplatila. I když jsou v příběhu patrné motivy z jiných pohádek, tak zápletka týkající se vody působí nápaditě, originálně; neotřelé pojmenování postav (Rosenka, dcera Dúhenky). ()

bloodcountes 

všechny recenze uživatele

Krásná archetypální iniciační pohádka, jak se na správnou pohádku sluší. Krásná výprava, skvělí herci. Hektičtější duši možná chybí poněku razantnější vyjádření střetů dvou světů a hlavně toho vyvrcholení (ledabyle odplivnuté "jste volní" působilo poněkud odbytě a rozpačitě, ale mě to celkem vyhovovalo, příběh plynul skoro medittivně jako když plyne voda v potoce a to má taky hodně do sebe. Nechápu moc to nízké hodnocení, asi se lidem nechtělo nořit se do významových hlubin archetypálních situací, které přivádějí hrdiny (a také diváka samotného) k rozličným prozřením a pochopením, vhledům a nevšedním pohledům do vlastní duše. Ale proto správné pohádky existují, aby tohle dělaly, ne aby jenom povrchně bavily nudící se diváctvo. Je pravda, že ony stěžejní okamžiky těch prozření tato pohádka nepředvedla příliš polopaticky a zřetelně, ale někdy je možná lepší jenom náznak... ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Mít za jednoho z rodičů Duhu, je docela svízel. To je případ princezny Rosenky, kterou král Zoran povil s dcerou Vládce pramenů, který jejich lásce nikdy nepřál, a uvrhl na ni kletbu, kterou bude obtížné zlomit. Jedná se o poněkud netradičně natočenou pohádku, která má výpravné parametry a na televizní poměry vypadá dobře. Má ji režijně na svědomí příležitostný slovenský herec Branislav Mišík (kdysi perlil jako mladý emigrant v seriálu "Konec velkých prázdnin"), jež jí nedal tak úplně jednotný žánrový ráz. Ve výsledku se v pohádce prolíná až přespříliš žánrových prvků i jejich odnoží, což filmu nesvědčí. Chvíli sledujeme lyrický příběh, o chvíli později je k vidění jakési nedomrlé fantasy, posléze se o slovo hlásí poetika i romantické dobrodružství. Příběhu to ani nijak neprospívá v jeho vrstvení, a je-li v některých scénách působivý, o několik málo scén vypadne z rytmu a je vyloženě nudný, přičemž celkově nudný dojem převládá asi ze všeho nejvíc. Přitom česko-slovenské koprodukční spojení je poměrně funkční a divácky atraktivní. Slovenští herci jsou tradičně mizerně předabováni a k mému velkému zklamání dost upozaděni (Lepold Haverl aj.), protože jsem se na řadu z nich těšil. Vyniká zde pouze zesnulý Dušan Lenci v démonické roli Vládce pramenů. Vedle něj vyniká atraktivní import z Moravy, a sice Pavla Vitázková, která je také jedním z důvodů proč pohádku zhlédnout. Ono těch nápadů se ve scénáři najde poměrně dost. Některé nejsou zrovna vyloženě originální (odebrání vody formou kletby), avšak některé jsou velmi neotřelé a jsou zpracovány až novátorsky, ale ne vždy v optimálním rozpoložení i rozložení. Mišík je režijně zdatnější po technické stránce, než co do rozměru zdatného vypravěče, co scenáristické nápady vždy naplno využije tak, jak má. Televizní obrazovka mu svědčí. Na ní se přece jen více ztratí chyby, kterých se během vyprávění dopustil. Nenechal příliš prostoru vyniknout přednostem, které příběh měl nebo skýtal. Místo toho nechal některé žánrové linie z režijního hlediska nedotažené, aniž by prokázal snahu směsici žánrů eliminovat, což má za následek rozpolcenost, která pohádku brzdí a činí ji málo výrazově i prožitkově bohatou. Neokoukanost mladých herců a zkušenosti jejich "služebně" starších kolegů, nápaditý scénář a na televizní poměry solidní režie i technické zpracování si své pozitivum zaslouží. 60% ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Jejda, to bylo hloupé. Tak nejdřív nás příběh navnadí na jakousi zvláštní říši, kde nesmějí mít děti, a my sledujeme dramatický příběh, jak dívka zanechá dítě v lese se slibem, že se pro něj vrátí - abychom pak několik desítek minut netušili, co se s dítětem stalo a na konci, když mladík zjistí, že je člověk, ani nepátrá po rodičích a mamince, a dokonce vůbec netušíme, co a proč se dělo v tom nějakém vedlejším království a proč teda nesměli mít ty děti. Tahle linie je prostě upozaděna před půlhodinovou milostnou romancí vyjeveného krále s bývalou pornohvězdou (aspoň tak tedy vypadá)... kde nastupují další nelogičnosti. Třeba kluk ve skalách si myslí, že není člověk, ale nikdy mu nedošlo, že on stárne a Duha nikoliv? A proč pořád Duze vyká, když si myslí, že je to jeho ségra? A když zjistí, čí je princezna dcera, ani ho nenapadne nic o incestu a tak? Protože fakt, že je člověk a není Duhy brácha, se dozví až na konci příběhu. Princezna jinak potřebovala ohnout přes koleno, král neměl co hrát, byl nijaký a neakční, a tak jedině zaujme pár dovedných triků, jeden pohled do výstřihu (nic moc) a lokace. ()

Muff 

všechny recenze uživatele

Mělo to svoje mouchy, ale doporučuji všem hanilům shlédnout před Duhovou pannou film O sirotkovi z Radhoště a hned půjdete v hodnocení o dvě hvězdy výš, přitom Sirotek má o procento víc než Duhová panna, to je absurdní. Přiznávám, mám slabost pro Pavlu Ptáčkovou (Vitázkovou), ale ani ostatní herci nebyli tak špatní, třeba Igor Ondříček, a pro mne bylo hlavní, že příběh i přes všechny ty logické díry BYL pohádkový. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (1)

  • Pohádka se natáčela na zámku Smolenice na Slovensku, a to jak v jeho exteriérech (záběry na věž, u kašny, na schodech, v zahradě apod.), tak i interiérech (záběry na schodech hradu, v královské či královnině komnatě či na trůn – schody do zámecké věže, žlty a červený salónek, zámecký apartmán č. 14). (HonzaBez)

Reklama

Reklama