poster

Pád do tmy

  • Velká Británie

    The Descent

  • Slovensko

    Pád do tmy

Dobrodružný / Horor

Velká Británie, 2005, 99 min

Režie:

Neil Marshall

Kamera:

Sam McCurdy

Hudba:

David Julyan

Producenti:

Christian Colson

Střih:

Jon Harris

Scénografie:

Simon Bowles
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • POMO
    ****

    Postavy a konflikty medzi nimi nič moc, no hororová línia výborná. Marshall sa obratne pohybuje v obmedzenom prostredí, ťaží z neho hutnú atmosféru izolácie a každých desať minút otvára nové dvere. Lakačky sú perfektné, "záporáci" desiví a odporní a ich quick-motion nasnímanie pôsobivé. A finálne akčné pózy menej trápne, než by ste čakali. Plus zopár príjemných požmurknutí na hororových fajnšmekrov (hudba z Carpenterovej THE THING, prsty v očiach z THE EVIL DEAD...). Nadpriemerná žánrovka vykúzlená z priemerného scenára a pre režiséra po DOG SOLDIERS určite veľký krok dopredu.(12.2.2006)

  • Renton
    **

    Scénář: Neil Marshall .. Jako, Liongate se výběrem námětů nezapře, přesto si opakovaně dovolím tvrdit, že současný horor je na dost ubohé úrovni a občasné vysoké hodnocení v různých databázích souvisí pouze s nedostatkem kvalitního materiálů a tím razantního snížení požadavků ze strany fandovské základny, která maximem dokáže ohodnotit kdejakou hovadinu. Sponzorování takových projektů je jen mrháním prostředků (byť se mnohdy vrátí, protože naivních vyznavačů hloupých hororů neubývá). Je to i případ filmu Descent. ___ Neil Marshall mě sice svým virus-apokalyptickým Doomsday potěšil, bohužel jeho předešlý počin za nějaké pochvalné ódy nestojí a jelikož mu chybí nadhled a humor, je průser na obzoru. Možná, kdyby nesklouzl do šablonovité vyvražďovačky s dementní motivací postav, které se vraždí navzájem a zůstal jen u klaustrofobické tmy a náročného hledání cesty ven. Jenže ne, šestice žen musí na výpravě do neprobádaných temných hlubin narazit na kolonii Glumů, která ráda masíčko. Měl zůstat jen u strachu z neznámého, touze po záchraně a (kdyby si k tomu tedy připravil půdu v úvodní třetině) okořenit to nějakým tím rozkolem, ústícím ze sporů v soukromí, který by třeba vedl k vraždě mezi některými z nich, apod. Prostě dojet do závěru na psychologii. ___ Pád do tmy navíc nevyleká a závěr nepřekvapí. Oboje je také trapně šablonovité - copak se vážně leknete, když je předkládán několika vteřinový záběr do tmy (přes infra záběr kamery holek či samostatný záběr filmu) a pak se něco zjeví? Vždyť je to tak průhledné a očekávatelné! Lekačka by se měla dělat v momentě, kde není očekávaná, tj. bez zdlouhavé přípravy! K samotné pointě resp. (ne)šťastnému konci - vždyť už při první takové dějovém „probuzení se“ bylo přece téměř jisté, že ho použije ještě jednou, nejlépe ve finále. Nechápu, proč bylo použito dvakrát, protože tím to finální zcela ztratilo náboj a intenzitu. Oba zásadní momenty tak mohou bezvadně fungovat pouze na neznalé strašpytlíky. 40%.(24.4.2008)

  • Dudek
    ***

    Neil Marshall nám znovu dokazuje své režisérské kvality. Zatímco v Dog Soldiers se nepáral s budováním atmosféry a šel rovnou do akce, u Descent se rozhodl pro razantní změny. Ta první a nejmarkantnější je prohození hláškujících mužů za ženy, které zde mají nejspíše evokovat ohrožené a bezbranné bytosti, čímž ovšem rozhodně nejsou; druhá změna se odehrává na postu prostředí. Zatímco u Psích vojáků jsme měli dokonalý přehled o okolí, zde nemáme naprosto žádné tušení o tom jak bude vypadat další úsek. Jenže tentokrát se režisér potýká s velikým problémem, jedná se o scénář. Chování a hlavně vývoj charakterů jednotlivých postav je těžko uvěřitelný a v mnoha momentech nesnesitelný. Na druhou stranu si ovšem Marshall skvěle poradil s momentem, kdy se dramatický příběh přehoupne do druhé části a přijdou monstra. Právě z živočichů obývajících neznámý jeskyní komplex jsem měl největší strach, ale nakonec mě režisér skvěle překvapil. Nejen že příšerky nevypadají komicky, ale docela se povedly, ba díky své obyčejnosti působí dostatečně přirozeně a jde z nich celkem strach. Co bych nejvíce pochválil je úchvatná práce s kamerou a ještě lepší hudební doprovod, který v několika momentech dával připomenout slavnou Věc. Nebýt těch otřesných dialogů a velice špatného rozjezdu hodnotil bych větším počtem, ale takhle si Pád do tmy nezasluhuje více, než silnější průměr. 70%(25.6.2006)

  • Isherwood
    ****

    Jednoduchý námět zapracovaný do pokulhávajícího scénáře, využil režisér Neil Marshall vcelku flexibilně ve svůj prospěch. Natočit v dnešní době dobře namíchanou směs latexových potvor, atmosférického procítění a zvukové pastvy, je téměř nemožné, téměř To, co se zpočátku zdá jako (pro partu hrdinek) beznadějný survival, přinese v druhé polovině „něco“, co dokonale usadí do sedačky. K režisérově invenci není sebemenších námitek až do závěru, který nejen že začne spoléhat na příliš „uhlazený“ děj, ale zároveň vytáhne nevěrohodnost postav až na neúnosnou míru. Neboť poloha, v jaké se nám hrdinky představí na začátku, rozhodně neodpovídá závěru, kdy se jedna z nich majestátně postaví rozkročmo nad jedním ze svých „úlovků“. Pro to a taky pro z prstu vycucanou psychologii, která je zde spíše na škodu a dělá mezi vzájemnými vazbami postav nehezký guláš, se vyhnu nejvyššímu hodnocení. A po tomhle mám lézt do Moravského krasu?(17.10.2005)

  • movie
    *****

    Neil Marshall už se slibně uvedl s DOG SOLDIERS, ale tady boduje na plné čáře. Dráždivá a jakoby nervózní atmosféra se táhne celým filmem a ani na moment nepolevuje, do toho spousta hodně poctivých lekaček a konec nekonec. Doporučuju!(14.7.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace