Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejen starobylá šlechtická sídla či odlehlé hvozdy skrývají děsivé hrůzy a krvelačná monstra. Jedním z charakteristických žánrů osmdesátých let byly rodinné, potažmo dětské snímky, které zahrnovaly hororové prvky. Vedle dnes ikonických filmů jako Gremlins, Rošťáci nebo Stůj při mně tento trend pronikl i do televize v podobě populárních seriálů jako Příběhy ze záhrobí, Neuvěřitelné příběhy či The Twilight Zone. Zatímco pro většinu známých i dnes již zapomenutých režisérů, kteří dávali těmto snímkům vzniknout, se jednalo o žánrové zakázky, pro jednoho tvůrce se staly ideálním naplněním jeho autorských ambicí. Joe Dante miloval laciné béčkové horory a sci-fi z 50. let, které se vyznačovaly úsměvnými mechanickými efekty, přepjatým herectvím a absurdními premisami. Svou filmařskou kariéru započal příznačně v proslulé továrně na brakové sny New World Pictures vedené Rogerem Cormanem, ale až ve spolupráci se Stevenem Spielbergem, potažmo jeho produkční společností Amblin Entertainment dostala jeho fascinace brakem ideální vyústění v projektech jako Gremlins nebo Vnitřní vesmír. Lidé z předměstí vznikli na konci osmdesátých let, když bohužel pro Danteho móda brakově či hororově rámovaných fantaskních filmů pro celou rodinu ustupovala z diváckého zájmu. Snímek je v zásadě koncipovaný jako delší epizoda seriálů typu Příběhů z hrobky a v hávu osmdesátkové rodinné komedie spojuje slapstickový humor s požitkářskou poctou prvkům starých hororů. Vyprávění o předměstské komunitě, do níž se nastěhuje tajuplná rodina, již starousedlíci podezřívají z nejbizarnějších démonických aktivit, divákům připomíná, že staré naivní horory publikum nejen strašily, ale také bavily. Hlavní role zmatkářského středostavovského tatíka, který se proti své vůli dostává do nepříjemných situací, se skvostně zhostil Tom Hanks. Dnes je znám především jako hvězda oscarových melodramat či distinguovaných romantických komedií, ale jak dokládá mimo jiné i tento film, v osmdesátých letech byl jedním z nejtalentovanějších komediálních herců. Hanksovi skvěle sekundují další dobové hvězdy jako Bruce Dern, Rick Ducommun, Corey Feldman a Carrie Fisherová, která ve zdejší roli racionální manželky dokázala alespoň na chvíli uniknout stínu své role z Hvězdných válek. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (109)

VanTom 

všechny recenze uživatele

Sympatická "hororová" komedie pěkně vytěžuje (ne)idylku a vroucnost (vlezlost) sousedského předměstí, jenže krom povedených – hravých i (filmovo)parodických – hlodů a pomrknutí hodně situací přepaluje do fyzické hysterie. Úžasná Goldsmithova hudba hrdinně drží nad vodou i vadnoucí scénky především v druhé půli, které už veškerou šťávu z prostého námětu vyvařily. ()

BOURQUE 

všechny recenze uživatele

Jednoduchá a nenáročná komédia, povrchne parodujúci „šedé dni“ obyvateľov malého (amerického) predmestia. „Život“ aka nový vietor prinesú noví ľudia, ktorí sa práve nasťahovali do opusteného domu. Toma Hanks s polovičným plynom a svoju rolu naplno užívajúci Rick Ducommun. Osobné hodnotenie: 72% (***) ()

Reklama

Chřástal 

všechny recenze uživatele

Modelové americké předměstí tak, jak ho známe (z filmů...), a vděčná zápletka „divní sousedé“, přifukovaná konspiračními teoriemi a filmovými horory, kterými jsou tu všichni odmala krmeni spolu se Snídaní šampiónů. Každopádně to platí pro hlavní hrdiny Raye a Marka a tahle překvapivá skoro satirická linka vrcholí proslovem na téma, kdo že jsou to tady vlastně ti „nenormální“. Instrukce splnil i Jerry Goldsmith, jehož hudba je hravá, žánrová a parodická stejně jako klišé shlukující se kolem podivné rezidence. Blbé ale je, že kromě Hankse, který je jako obyčejný chlapík odvedle sympatický i vtipný, jsou další hlavní postavy „militaristický magor – veterán z Vietnamu“ a „glosující teenager 80. let“ spíš karikatury, působící často trapně, čemuž moc nepomáhá ani humor typu „pád ze střechy“. Scény jako Hanksova noční můra, přebírání odpadků nebo „Dáte si sardinku?“ jsou ale skvělé. Vlastně příjemná podívaná, která mohla být lepší. A která má paradoxní, možná nostalgické kouzlo v tom, že dneska už každý ví, že lidi, kteří mají někoho ve sklepě, vypadají úplně normálně. Nejspíš jako někdo z hlavních hrdinů. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Rok 1989, poslední rok, kdy se Hanks specializoval na komedie a podařilo se mu natočit snad svůj nejlepší kousek. Příběh z malého městečka, kde žijí podivní sousedi, kteří nevycházejí, nekomunikují a dělají divné věci je pojat jako crazy komedie, ale přitom stavěn jako horor s postupně budovaným napětím, odhalavováním střípků a dvojitou pointou. Hanks, který se z nudy s kamarády (vietnamský veterán a vlezlý žrout) pouští do pátrání, jeho racionální manželka Carrie Fisherová, nebo Feldman, který všechno bere jako úžasnou zábavu jsou skvělé figurky a plně vystihují klasické americké maloměsto a gagy jsou prostě dokonalý. A jak koukám, režiroval Joe Dante, který byl v 80. letech king hororových komedií, takže se ani nedivím. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Dante opäť nesklamal, spolu so scenáristkou pripravili viacero veľmi slušných scén a film obsahuje viacero dobrých vizuálnych nápadov a fórov. Prvá hodina ma ale upútala viac než dojazd filmu, respektíve po návšteve u nových susedov v mojich očiach prestali byť The Burbs napínavé a prešlo sa viac k akcii. V závere sa dočkáme nejakých zvratov, ktoré sa ale len navracajú k prvotnému predpokladu ako sa veci majú a nič prekvapivé na nich nie je. Ale stále ide o slušnú a dobre nakrútenú zábavu s Tomom ako konformným Američanom, až ma napadali isté paralely s Homerom Simpsonom. ()

Galerie (76)

Zajímavosti (20)

  • Pes, jež má rodina Klopekova, se jmenuje Landru. Své jméno nepochybně dostal díky francouzskému filmu Landru (1963), konkrétně po jeho hlavní postavě, kterou je sériový vrah Henri-Desiré Landru (Charles Denner). (Stocki)
  • Natáčeno od 19. května do 3. července 1988. (Stocki)

Reklama

Reklama