Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Předposlední hudebně dramatické dílo Karla Svobody Dracula mělo premiéru v Praze 13. října 1995 s Danielem Hůlkou v titulní roli. Muzikál vznikl na námět románu Drákula irského spisovatele a divadelního kritika Abrahama „Bram“ Stokera (1847–1912), kterého se však drží jen velmi volně. Děj se odehrává ve středověku, 19. století a v neurčité blízké budoucnosti. Na počátku Draculovo vojsko drancuje kraj, lidé hledají spásu v klášteře, kam posléze vtrhne i Dracula. Kněz se snaží zabránit rabování, ale když v jeho náručí umírá potulný mnich, vyřkne nad Draculou kletbu a odsoudí jej k věčnému životu a touze po krvi. Po úspěšném uvedení muzikálu v Praze následovala Bratislava, Prešov, Moskva, Gdyně, Basilej, Tecklenburg, Antwerpy, Soul, lichtenštejnský Blazer a německý Rostock. Zhlédly jej už miliony diváků. K úžasnému úspěchu ještě přibylo více než 300 tisíc prodaných nosičů s nahrávkou muzikálu. V roce 1996 muzikál natočila Česká televize, která zprostředkovala dílo dalším divákům. Šlo pravděpodobně o největší životní muzikálový úspěch skladatele Karla Svobody (1938–2007). Takže i při současné televizní repríze je nesporně nač se těšit. (Česká televize)

(více)

Recenze (104)

Zagros 

všechny recenze uživatele

Muzikály nepatří zrovna k mému oblíbenému žánru a v životě jsem jich viděl vlastně jenom pár. S Draculou jsem se potkal již dávno někdy v televizi a musím říct, že mě tehdy velmi mile překvapil. Nejen, že jsem u něj vydržel do konce, ale především mě i bavil. Popravě ani jeden z tvůrců nepatřil nikdy k mým oblíbencům a také oni všichni mě překvapili. Ne nadarmo patřil Dracula k průkopníkům a později k prověřeným vrcholům naší muzikálové tvorby. Navíc všem žánrovým následovníkům prošlapal cestu a za to všechno si své vysoké hodnocení zaslouží. ()

loki5 

všechny recenze uživatele

Konečně jsem se dostal k tomuto dílu a trochu zklamání. Po půli už to trochu nudí a různé kabaretní písně jsou docela otravné. A většina scén ve kterých není Lucka Bílá nebo Jiří Korn jsou docela vatové a nezáživné. Trpí to trochu nemocí většiny muzikálů prostě to nemá dostatek nosných melodií a kvalita hudby pak kolísá. ()

Reklama

bangee 

všechny recenze uživatele

Nevím, jak hodnotit. Měl bych podotknout, že jsem viděl novou verzi v divadle Hybernia ( divadlo Hybernia má dosti moderní zařízení projekce a vypadá celkově hodně progresině ) před dvěma dny - nový remake se liší ve dvou hlavních bodech, a to že celá scéna je více komornější a že druhá část se neodehrává v součastnosti, ale v roce 2088. Pro mě další menší, ale o to důležitější bod - v hlavní roli Draculy jsem schytal naštestí Josefa Vojtka, který mi v této pozici sedí mnohem lépe nežli pan Hůlka, nicméně ostatní obsazenstvo mi neznělo tak dobře, jako původní verze z 96. K problému mého hodnocení - divadlo bylo rozděleno na dvě části, při čemž první se prakticky kryla z původní verzí a byla pro mě velmi dobře stravitelná. Ale ta druhá, v roce 2088 alá retro k dnešní současnoti, mě chvílema nutila potopit se do hlubin zcela nepohodlného křesla - sedět blíž kraji přemýšlel bych o velice (na druhou stranu) luxusních záchodech. Takže kdybych hodnotil, tak první část za lepší 3* (hlavně za Vojka a ze melancholii k mladým létům) a druhou bez kompromisů za 1*. ALe celkový dojem (připočtu-li dojem z divadla, z výletu do Prahy - ano, jsem vesničan) je předně někde mezi. Nakonec půměrné tři hvězdičky jsem ochoten dát. ()

zdepapepa 

všechny recenze uživatele

Zase jednou něco českého, za co bychom se nemuseli stydět ani ve světě.* (* Pomineme-li obvyklé strasti při překladu libreta.) Velkou měrou na tomto je podepsán stage design a kulisy. Smekám tedy před ak. arch. Danielem Dvořákem. Nebylo by však moc na co koukat, kdyby prostor mezi všemi těmi velkolepými kulisami byl prázdný, takže za zmínku stojí i všichni herci a herečky, kteří zdatně zpívají a tančí. Stejně jako jsem viděl v Kleopatře, zde máme také postavy, které se během vystoupení téměř nezastaví - krvinky. Smekám tedy i před trojicí Berna-Kolva-Šeďová a jejich výdrží a pohybovými dovednostmi. U nich je také vidět, jak je evidentně esteticky příjemný bílý makeup s červenými očními stíny. Ale to věděl už Macphisto. A věděly to i bojovnice Kyoshi. Muzikál by však byl nic bez hudby a slov, ty se povedly na jedničku, prakticky co věta, to nějaký ten rým, hudební motivy se vesele opakují a navzdory třem různým časovým érám nezní nikdy, že by tam nepatřily. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Mí nejbližší a známí mě často označují za (ne)kulturní hovado a neznaboha – možná oprávněně, ale já prostě nemám čas ani moc příležitostí, abych se „napravil“. Divadla i lepší kina jsou od nás na kilometry vzdáleny a popravdě svůj volný čas raději trávím jakožto náruživý cestovatel mimo svůj domov a poznávám svět, nebo se dívám na filmy pěkně z pohodlí domova. Díky youtube jsem však využil možnost shlédnout tento mnohými označovaný „nejlepší muzikál“ a trochu jsem si rozšířil své obzory. Já moc na opery, muzikály a divadelní hry nejsem – ale nelituji času, který jsem tomu věnoval. Doba kdy si Hůlka nebo Genzer ještě přes své báchory viděli na pindíka a sklízeli zasloužené uznání, už je sice dávno v tahu, ale jako celek se mi tento muzikál docela líbil. Hlavně tedy co se textů interpretovaných písní týče. Machálková, Bílá a Korn taky ostudu rozhodně neudělali a čert vem, že se známým příběhem to má společného jen velmi málo. Hlavně když se lidé v „sále“ bavili. I já to přežil ve zdraví (i když po letech a z domova) a to je hlavní. Možná někdy v budoucnu najdu odvahu i na novější verzi… ()

Galerie (15)

Zajímavosti (14)

  • Derniéra představení se uskutečnila 5. června 1998. Nebylo to kvůli nezájmu diváků, ale Kongresové centrum čekala dlouho odkládaná rekonstrukce před summitem MMF a Světové banky. Celkem se při prvním uvádění Draculy odehrálo 916 představení. (Pluto_petr)
  • Hovořilo se o tom, že muzikál Dracula je prokletý. Možná právě skrze svůj obsah, který se točí hlavně kolem krve, smrti a nešťastné lásky, nepřinesl příliš mnoho štěstí lidem, kteří v něm byli zainteresovaní. Například autor námětu a choreografie Richard Hes podlehl rakovině slinivky, stejně tak spoluautor Zdeněk Borovec a Karel Černoch, který si zahrál roli kněze v roce 2003. Hudební skladatel muzikálu Karel Svoboda se rozhodl ukončit svůj život. Pomocný režisér Ľubomír Fritz podlehl zhoubnému mozkovému nádoru, režisér původního i nového nastudování Jozef Bednárik skonal na prasklý žaludeční vřed. Neštěstí postihlo i další představitele. Daniel Landa, který ve 14 představeních odehrál hlavní roly Draculy, málem zemřel při rallye, v roce 2012 mu ochrnula pravá pravá půlka obličeje. Daniel Hůlka, další představitel Draculy, prodělal vážnou operaci slinivky, ze které se dlouho zotavoval. Lucie Bílá, v muzikálu jako Lorraine, v roce 1999 sice vyhrála nad rakovinou děložního čípku, nicméně o deset let později jí lékaři diagnostikovali tyreotoxikózu, onemocnění štítné žlázy. A představitelka Adriany a Sandry, Iveta Bartošová, se rozhodla v roce 2014 ukončit svůj život. (Nick321)
  • Po odchodu Daniela Landy alternovali hlavní roli Draculy sólista pražského národního divadla Andrej Bezčastnyj (ten však odehrál jen pár představení, nevyhovoval jeho ruský přízvuk) a operní pěvec Petr Dopita. (Pluto_petr)

Reklama

Reklama