Reklama

Reklama

Speed Racer

Trailer 5
Akční / Rodinný / Sportovní
USA / Německo / Austrálie, 2008, 135 min

Speed Racer je mladý automobilový závodník, který již odmalička, stejně jako jeho rodina a její firma Racer Motors, žije pouze pro superrychlá auta a svět, který se točí kolem závodních okruhů. Starší bratr Rex ho odmalička tajně brával na závodní dráhu, kde ho učil řídit. Také díky němu se ze Speeda stal jeden z nejlepších současných závodníků, který dokáže s neuvěřitelnou jistotou ovládat vše, co má volant, i v těch největších rychlostech. Pomáhá mu při tom mechanik Sparky a podporuje ho celá rodina včetně přítelkyně Trixie. Svět velkých závodů není jen o rychlosti a dovednostech řidiče. Jak Speed postupně zjišťuje, točí se v něm také velké peníze, odehrávají velké podvody, vydírání, manipulace s výsledky ve prospěch vlivných sponzorů, a dokonce vraždy. Odmítne nabídku vlivného Alberta Roayltona, aby jezdil pro jeho firmu, stejně jako tajemného závodníka Racera X, který pracuje pro detektiva Detectora z oddělení pro hospodářskou kriminalitu a žádá, aby mu pomohl v boji s korupcí a zločinnými praktikami na závodních okruzích. Aby dokázal, že podvody závody nemohou ovlivnit, rozhodne se zúčastnit nebezpečného závodu Casa Cristo, při němž před lety zahynul Rex. Chce závodit za stáj Togokhan Motors stejně jako Racer X a dědic firmy, japonský závodník Taejo Togokhan, který se vzepřel gangsteru Cruncherovi, jenž ho donutil prohrát několik závodů. Závodu se účastní také jeho japonský konkurent Muša, který uzavřel dohodu s Roayltonem, aby mohl získat pod kontrolu oslabenou Taejovu firmu. Speed, Racer X i Taejo vědí, že je čeká nebezpečný závod, v němž půjde o život. (TV Nova)

(více)

Diskuze

Douglas

Douglas (hodnocení, recenze)

Ježíši Kriste, sem jsem nikdy neměl vejít. Wachowští penetrují obeznámeností všechny (sic!) svoje díla, Shadwell penetruje Wachowské. Teista x ateista x agnostik mě ale pobavil, s tím budu mít dneska úspěch v hospodě jako s nejlepším vtipem večera (vtip je ta nadinterpretace, nikoli scéna). ;)

EdaS

EdaS (hodnocení, recenze)

"šimpanz představuje druh vtipu na úrovni Woodyho Allena" - WTF? jestli bude někde sbírka největších perel čsfd, hlasuju pro Shadwella! :o)

Shadwell

Shadwell (hodnocení, recenze)

pivo: Souhlasím i nesouhlasím. Ta bitka je (jako jediná) možná souvislá, jenže zároveň tak krátká... a ke všemu slouží jen jako parodie na bullet-time a kungfu z trilogie Matrix. Jistě, ukrutně zábavné a ještě lépe natočené to je, ovšem netklo mě to zdaleka tak jako Reloaded (100 Smith´s vs Neo nebo dýchánek u Merovingiana). Když jsme u toho, Emile Hirsch máchající rukama v ninja-napadení nemá daleko ke groteskám sto let dozadu, tak je tragický - na druhou stranu je logický, že při četnosti soubojů netrénoval 10 měsíců jako Keanu.

Závody imo nejsou nasekaný kvůli komentátorům, ale kvůli jiným dvou věcem: (i) kvůli ceně - Wachowští měli zkrátka k dispozici řekněme 35 minut dynamického materiálu a s tím museli pracovat, 50 minut by klidně zvedlo cenu filmu o 15-20%. A (ii) díky těm mini-epizodám a způsobu vypravěčství a střihu, protože ty komentátoři fungovaly ve většině případů jako stíračky - jeden obraz mizí, druhý se objevuje.

Za nejlepší scénu v SR považuju rozhovor Hirsche a Christiny Ricii v autě s výhledem na město, ještě než objeví nezvané návštěvníky v kufru. Je to paradox, ale tak jako Bay u Transformerů mnohem víc exceloval v romantice mezi Megan Fox a Shiou (když ji balil) než v akci (protože ta akce tam není zdaleka tak kvalitní jako ve Skále kupříkladu), daří se něco obdobného zde i Wachowským. A to s tím Bayem není z můj výmysl, to tvrdí řada publicistů.

Hudba... Don David a Juno Reactor, tedy tvůrci OST a pokdresu k Reloaded / Revolutions, to jsou mojí favoriti. Dodnes si přesně pamatuju, co kde zaznělo - něco na pomezí trancu a hardcoru (snad jen chorály u trojky mě štvaly). Zkrátka elektrikáři tknutý bubnem. A zejména mě udivovala rytmizace hudby a obrazu. Tohle v SR nějak nevidím, celý je to podhozený jen jakýmsi tvrdším popem, nebo jak to klasifikovat. Ok, subjektivní názor, ty to můžeš vidět jinak. Akorát ten konec je geniální, song u titulků a opice - jak jinak - za volantem.

pivo

pivo (hodnocení, recenze)

Shadwell: Musím Ti oponovať, čo sa týka akcie. Naozaj väčšinou nie je súvislá, ale raz predsalen je. Dnes som na to bol znova a všímal som si to a pri tej scéne v Casa Cristo v horách, kde sa Tae-jo vymenil s Trixie a napadli ich bad guys a potom bola tá bitka, tak tá je súvislá a imho vynikajúca s peckovou hudbou. Ale okrem toho, to že v Matrixe bola súvislá akcia a v SR nie je, je logické. Tu sú závody a tam jednoducho musia byť aj zábery na komentátorov aj na povzbudzujúcich divákov a rodinu. A ešte, v komentári si kritizoval hudbu, ale nie je to pravda, hudba sa k tomu vynikajúco hodí, aj na samostatné počúvanie nie je zlá, zožeň si soundtrack a párkrát si ho vypočuj, určite mu prídeš na chuť.

Grimlok

Grimlok (hodnocení, recenze)

Dobrý, jen jsem chtěl vědět jestli to vtipný bylo, já se teda jako taky pousmál. Ale srovnávat takovouto scénu s humorem Allena nebo trpaslíka...no lol

lakikaki

lakikaki (hodnocení, recenze)

Ja v tom žiadnu veľkú vedu nevidím, ale ako vtip mi to pripadalo aj tak. Nebol síce vtipný, lebo opakované vtipy už vtipnými nie sú, ale vtip to bol. Inak si myslím, že vtip videný/počutý 10x dokáže ešte vždy rozosmiať, ale treba ho podať nejako orignálne. A v SR bol tento dialóg šablonovitý = ne-originálny = nevtipný. Šimpanza za prvok originality nepovažujem.

Shadwell

Shadwell (hodnocení, recenze)

Grimlok: Oba Wachowští jsou obeznámení s filozofií a touhle obeznámeností penetrují všechny svoje díla (viz trilogie Matrix). Určitě ses někdy setkal s argumentem: Ukaž mi Boha. Neukázals, tedy neexistuje. To je ovšem logický nonsens. Z existence viditelného nelze o neexistenci neviditelného vyvodit vůbec nic. Všimni si ztrojení slova "nic" v dialogu - v pořadí první nic představuje teistu (kluk "ví", co "dělá"), druhé ateistu (otec nevěří klukovi) a třetí agnostika (popírá obě předešlé tvrzení). Tohle se tedy počítá do humorných scén, jen to vyžaduje po divákovi jistou spolupráci.

Grimlok

Grimlok (hodnocení, recenze)

"Co děláte?"
"Nic"
"To nic, co zničilo gauč?"
"Ne, to bylo úplně jiný nic"
Počítá se to do humorných scén???

Shadwell

Shadwell (hodnocení, recenze)

Terter: Zůstal bych u toho, že SR je sice místy infantilní, ale rozhodně není pro infantilní diváky. Tenhle paradox koneckonců způsobil jeho finanční propad. S kritérii to je složitější. Může to být dáno podáním vtipů a formálními stránkami filmu (jak je odvyprávěn a jaký stylotvorný prostředky využívá). V obou kategoriích SR trumfuje, v té druhé se blíží (r)evoluci (pokud tedy člověk přistoupí na to, že složitá forma předurčuje film k tomu, aby nebyl označován za infantilní). Konkrétní ukázky ti prokážu leda, až vyjde DVD, z hlavy to fakt nevím, ale jak říkám - odhoď tu předpojatost a představ si na místě "malýho smrada" třeba Keatona. A hned to bude fungovat.

Terter

Terter (hodnocení, recenze)

Shadwell: A podle jakých kritérií se určuje, jestli je daný film infantilní nebo ne? Není tohle spíše subjektivní dojem? Ty sis na to vzal balík filmových teorií a film ti infantilní nepřijde. Já na to koukal jako normální nezaujatý divák a film je podle mého infantilní (což vždy nemusí být bráno jako zápor, já jsem u SR v několika málo momentech jeho infantilitu oceňoval). Souhlasím, že záleží spíše na podání než na samotné podstatě vtipu, ale taky dost záleží na tom, kdo ho produkuje a jak ona postava působí na diváka. Jak Allenovy charaktery, tak Lister, jsou postavy, se kterými se člověk může z nějakého důvodu ztotožnit, případně jim fandit nebo je zatracovat. Ale malý harant, který mě irituje pokaždé, co se objeví na scéně, takovéhle šance nemá. BTW, stále čekám na nějakou konkrétní ukázku sofistikovaného nebo černého humoru té opice a toho smrada.

Shadwell

Shadwell (hodnocení, recenze)

Terter: Naplňování archetypů a žánrových škatulí není v rozporu se sofistikovaností. Humor obecně je hermeticky uzavřen, nic jako chytrý a hloupý žert neexistuje, tytéž vzorce se neustále opakují a záleží striktně na podání - až to odděluje chytrý a hloupý žert. Proto vypadají všechny neuroticky intelektuální (nebo spíš narcistní a pubertální) vtípky Allena tak cool. V jeho podání jsou povýšeny a lidé opomíjejí jejich obsah. Ty jsi chybně kategorizoval SR za infantilní a tímhle filtrem selektuješ veškerou odlehčenost filmu. Na principu opičích bobků fungují třeba veškerý Listerovy poznámky, jenže etablování Trpaslíka mezi britskou elitu, a fakt, že je pronáší rebelant Lister, ne malej nesympatickej hajzlík z SR, zařazuje tyto poznámky automaticky mezi kritikuvzdorné zboží.
CheGuevara: Dovolil bych si oponovat. Celý SR je rozsekán na malé kousíčky, koncept akce je zcela odlišný od trilogie Matrix (viz můj koment) - v SR za sebou není ani 5 souvislých záběrů z akce! Neustále je to prokládáno fandícími diváky, komentátory, rodinkou. Neustále se rozvíjejí miniepizodická vyprávění a právě jedno z těch vyprávění zastávají opice a malý kluk. Dokonce se i zcela osamostatní od rodiny a valnou část děje stráví sami dva, tvoří jednu paralelu v celém ději. Já jejich roli nevidím v rytmizaci vyprávění (i když taky), jako spíš v jeho vytváření (což se může jevit nastejno, ale není tomu tak).

CheGuevara

CheGuevara (hodnocení, recenze)

Pan-obšlehnu-na-co-přijdu asi tentokrát neměl šťastnou ruku a tak si musí vymýšlet vlastní teorie. To já si vypůjčím pár myšlenek od Douglase. Takže k té opici. Ta má zcela jasnou funkci, a to rytmizovat vyprávění a celý film. Stejně jako v Matrixu Mouse. Kdykoliv se totiž opičák objeví na scéně, tak diváka záměrně vytrhává z gradující akce, čímž zamezí jakémusi stereotypu (není pořád brm brm brm) a zároveň tím víc se divák těší na pokračování stěžejního děje. Čili ten opičák je tam zcela funkční. PS: Snad jsem Douga špatně neinterpretoval.

Terter

Terter (hodnocení, recenze)

Shadwell: Můžeš uvést nějaký konkrétní případ, kdy jsou opice a ten fakan sofistikovaní v humoru? Mně přišlo, že se chovali přesně tak, jak se od takových filmových archetypů očekává. A přirovnat je k Allenovi a Trpaslíkovi je podle méo zcela mimo mísu a naznačuje, že jsi buď nepochopil účel opice a fakana ve SR anebo Allenův humor.

Shadwell

Shadwell (hodnocení, recenze)

Renton: M na helmě znamená dvě skutečnosti:
a, Mach 5 (Speedovo auto)
b, Mifune, což je označení pro jméno Speeda z původního seriálu, stejně tak to je příjmení celýho toho rodinnýho podniku a zároveň jistá narážka na oblíbenýho herce Kurosawy, Toshiro Mifune (zdroj: IMDb), přičemž s tímhle hercem souvisí i to číslo 5 na Speedově voze, ale jak, to nevím (T=5 nejspíš). Jenže 5 znamená (je to homonymum) zároveň Go, což vysvětluje, proč má Speed tričko s písmenem G.
Závěr z toho je jeden. Není to úplně jednoznačný a dokazuje to, že tenhle film je zkrátka sofistikovanej.

Pedestrian

Pedestrian (hodnocení, recenze)

The letter "M' stands for Meteor....That was speed racers name other countries, other than U.S.

Renton

Renton (hodnocení, recenze)

Hm, zajímavý odkaz na Speed Racer jsem právě viděl v Přátelích:
Díl série I (18) u Rosse v bytě při hraní pokeru je několik krátkých záběrů na stěnu, kde visí barevný plakát, kterému dominuje červený nápis Speed Racer, nechybí bílá helma a myslím, že i ta cool opička.

V Americe byl SR asi opravdu kultovní záležitost. Dříve bych si toho plakátu rozhodně nevšiml. Kdoví kolik dalších "neznámých" odkazů Přátelé obsahují...

Jinak k opičce a vůbec celému skotačení s mladším bratrem - tyto momenty sice nejvíce utvářejí tzv. dojem infantility, ale jde pouze o klamání a všechny jejich výstupy vcelku pobaví (a mě rozhodně neuráží). Navíc by SR bez nich prostě nebyl pravý adaptovaný SR, že?

PS: "M" na helmě Speeda znamená co?

lakikaki

lakikaki (hodnocení, recenze)

Don Carlos:
Aj mne pripadal ten tlouštík horší ako ten šimpanz, ale je ľahšie hodiť vinu na zviera oblečené do šiat, nie?

pivo

pivo (hodnocení, recenze)

Prikláňam sa k Shadwellovi, pre mňa sú už teraz obaja kultoví. Je mi ľúto, že to tak nevidí viac ľudí. Ostáva mi len dúfať, že sa časom dočkajú svojho zaslúženého uznania.

Shadwell

Shadwell (hodnocení, recenze)

Fakt se jich musím zastat - opice i mladýho bratra Speeda. Jejich počínání mi nepřišlo laciné, ani otravné, nebo hloupé. Nebyl to humor ala Scary Movie nebo Přátelé. Naopak, cejtil jsem z nich cynismus a ironii. Dokonce bych řekl, že nepřipadali vtipní hlavně lidem s prvoplánovým smyslem pro humor. Ale ok, nechť žije subjektivní názor.

Grimlok

Grimlok (hodnocení, recenze)

Spritla a Chim Chima bych postavil do první řady na kulku do hlavy.

Don Carlos

Don Carlos (hodnocení, recenze)

lakikaki: jak sem toho opičáka nemusel (do hajzlu s nim, Shadwelle! :) tak mi přišel ten dement tlustej brácha s IQ tykve ještě horší. Podle mě to kazil víc než ta opice.

pivo

pivo (hodnocení, recenze)

lakikaki: Vidíš a podľa mňa to bol zas jeden z najväčších plusov celého filmu, spolu aj so svojím pánom.

lakikaki

lakikaki (hodnocení, recenze)

Shadwell: Je pravda, že asi dvakrát som mal pocit, že je to "opičenie" celkom zábavné, ale celkovo považujem šimpanza za jedno z mála mínusov filmu. Vďaka za reakciu, ale zase porovnávať toho opičiaka s Woodym Allenom alebo Červeným trpaslíkom si nemusel :)

Shadwell

Shadwell (hodnocení, recenze)

lakikaki: Ten šimpanz je dost podceňován, klame tělem a víceméně je symbolem celého filmu. Každý od něj čeká hloupé fórky na zlatém podnose (tak jako každý čeká od SR dětský film), ale on je naopak černohumorný (tak jako je SR sofistikovaně odvyprávěný a stylizovaný). Šimpanz představuje přesně ten druh vtipu na úrovni Woody Allena nebo Červeného trpaslíka a třeba já se jako příznivec cynismu nekompromisně bavil. Proto se při šimpanzovi děti nesmějí. On totiž není ani zdaleka prvoplánový. Možná by stálo za to vybrat z filmu všechny jeho komické finesy (moc jich není, zhruba 10) a analyzovat je, najít k nim symetrie (předobrazy) a asymetrie z opačného spektra, a pokusit se zodpovědět, komu jsou vlastně určeny. Až vyjde DVD, tak se o to postarám.

lukax

lukax (hodnocení, recenze)

Nevíte někdo, jestli byl šimpanz v tom původním anime seriálu?

lakikaki

lakikaki (hodnocení, recenze)

Tak.. Konečne som si Speed Racera pozrel, ale jednu vec ešte stále nechápem - aký význam, okrem snahy byť pôvodnému seriálu čo najvernejší, mal ten šimpanz? V kine som bol obklopený prevažne deťmi (veľa nás tam fakt nebolo), ale na šimpanzovi som sa smiať nepočul nikoho.

Související novinky

Špionážní mimozemská invaze

Špionážní mimozemská invaze

06.09.2014

Režisér James McTeigue asistoval sourozencům Wachowským u Matrixu nebo Speed Racera, po comicsovém debutu V jako Vendeta ale příliš štěstí neměl. Sci-fi remake Invaze, mlátička Ninja Assassin ani… (více)

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

DiCapriův „japonský Zaklínač“

DiCapriův „japonský Zaklínač“

28.10.2008

Po naprostém (i když pohříchu nezaslouženém) propadu Speed Racera to vypadalo, že vášeň Hollywoodu pro hrané verze slavných anime klasik vychladla. Je podezřele ticho kolem Spielbergova Ghost in the… (více)

Reklama

Reklama