Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak být spokojený a přitom nebýt sám?
Pozoruhodné herecké výkony v čele se Simonou Babčákovou v realistické komedii o šestici bilancujích třicátníků. Kdysi spolu studovali a postupně se všichni přestěhovali z Jablonce do Prahy. Po společném setkání na večírku ve svém rodném městě je jim jedno jasné - vědí, co v životě nechtějí, ale zároveň ještě nepřišli na to, co by chtěli. Zatímco první z nich se snaží urputně otěhotnět, druhá pije o něco víc, než je "společensky" přijatelné, třetí zjišťuje, že žije v manželství s neškodným tyranem. O nic lépe na tom není ani trojice mladých mužů - jeden studuje devátým rokem vysokou školu a jeho přítelkyně ho podvádí se svým bývalým, další čeká na příležitost, jak sdělit matce, že je gay a třetí neváhá konzultovat své trable s psychiatrem. Na řadu tak přichází dávný nápad - společný život na statku, po kterém kdysi všichni tak toužili. Vyjde jim tenhle nový pokus o štěstí? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (266)

Tuxedo 

všechny recenze uživatele

(Obsahuje možné spoilery). Další nejisté, i když velice dobře natočené rozkročení – mezi lehkovážnou stylizací a výpovědí, mezi humorem a upřímnou frustrací. Pohodlným zvolením kompromisu nemají Zoufalci ani na chvíli šanci naplno bodovat ani na jedné z obou front, natož aby měli tvůrci dostatek umu k jejich svázání a schopnost skutečně vyprávět. Naštěstí mají Zoufalci svižnou, nápaditou a profesionální formu v čele s chytře řešenými voiceovery, výborným střihem a náladově vytříbenou hudbou, což sledování vyzdvihuje na více než snesitelný, vlastně docela příjemný level. Ne vždy však jednotlivé aspekty formy dopadnou na správnou půdu (záměrná humorně-epizodická skladba je kamenem úrazu ve vážné rovině, přesněji v momentě finálního emocionálního zlomu postav, který nastává v přesně daném sledu, v jakém jsme si doposud zvykli postavy groteskně po přesně určenou stopáž vídat, čímž vyznívá značně schematicky a zkratkovitě), případně je tvůrci neumí správně použít. To je třeba příklad průběžných prostřihů zpět do fáze plánování, jejíž vyústění se nakonec prokáže býti nespolehlivým. Tento dějový oblouk mohl vlastními chybami zocelené postavy nemilosrdně vrhnout zpět na startovní čáru a divákovi tak naservírovat podvratnou deziluzi z nepříjemného zjištění, že dospíváme mnohem víc v našich představách než ve skutečnosti. Zdůrazňuji „mohl“, protože postavy jsou jen dobře obsazené karikatury určitých typů, stejně tak jejich problémy a za celou stopáž u nich k žádnému vývoji, natož prozření nedojde, čímž nemá nevyzrálost postav žádné dramaturgické opodstatnění a onen zvrat pro film, pro jeho postavy ani pro diváka zhola žádný význam. (23. Finále Plzeň - 22.4.10) ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Když ve vás film vyvolá myšlenky na sebevraždu, tak je asi něco špatně. Neviděl jsem moc depresivnějších filmů. Tuto skutečnost však nelze považovat za velký plus, jelikož nešlo o depresivní atmosféru ve filmu, která vtahuje diváka do děje, ale přímo v mé hlavě, kde se díky utahanému tempu a ujetým monologům postav tvořily úvahy naprosto šíléného kalibru. Vše nakonec zachraňují sympatičtí herci a také jedna vychlazená Plzeň, kterou jsem si při sledování neodpustil a zabránil tak dalším chmurným myšlenkám. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Toto je absolventská práca. Takže aspoň vidíme, za čo sa udeľujú na FAMU tituly. Za sračky so zúfalcami. Nielen postavami, ale zúfalcami, ktorí sa tvária na hercov. Z estetiky tiež nič, lebo súložiaci škaredí herci, to tiež nestálo za nič. Teda nikomu by vôbec nič nestálo. Hlavne pri nejakej Babčákovej, ktorá by mala ísť radšej na casting na Buratina než sa snažiť vystupovať ako ženská postava. ()

Reiniš 

všechny recenze uživatele

Myslím, že nemá cenu filmu něco vytýkat, protože je podle mě přesně takový, jaký ho chtěla slečna režisérka mít. Svoje (spokojené) diváky si určitě najde, já ale Zoufalce vnímám jen jako nekonečný sled epizod(ek) party obyčejných (až plochých) postav. Toho času nelituji, znova bych už na to ale nešel. ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Zoufalci jsou chcípáci _______ V životě snad každého člověka se najde okamžik, kdy se zastaví a zamyslí se nad svým životem. Ubírá se jeho život tím správným směrem? Čeho dosáhl? Baví ho práce, kterou dělá a je za ni náležitě ohodnocen? Kolik šancí promrhal a kolik špatných kroků podnikl? Nerýsuje se mu těch vrásek v obličeji přeci jen už trochu moc? S přibývajícím věkem jsou takovéto existenciální otázky stále aktuálnější a odpovědi na ně bohužel o to více znepokojivé. Hlavními postavami snímku Zoufalci je šestice právě takto bilancujících třicátníků a právě oni jsou ti, kterým zamýšlení se nad takovýmito otázkami nevhání zrovna moc optimismu do žil. Právě naopak. ____ Zmíněná šestice hrdinů je diplomaticky utvořena třemi ženami a třemi muži, přičemž dvě z mužských postav jsou homosexuálně orientované, z nichž jedna neví, jak pravdu o své sexuální orientaci sdělit rodičům a zároveň dělá práci, která ji nenaplňuje, a ta druhá má problémy s navázáním plnohodnotného vztahu s osobou stejného pohlaví. Třetí mužská postava prožívá bouřlivý vztah s nevěrnou partnerkou a zároveň nedokáže úspěšně zakončit vysokoškolské studium. Jedna z ženských postav citově strádá ve vztahu s bezohledným manželem, druhá touží po dítěti, s čímž ale zase nesouhlasí její poněkud nevyspělý přítel a třetí ženská postava má problémy se sebeovládáním pramenícím z nadměrné konzumace alkoholu. Všechny tyto postavy mají několik věcí společných. Nejenže jsou z generace třicátníků a všichni bydlí v Praze, především ale ani jedna z nich není vzhledem ke skutečnostem uvedeným výše spokojená se svým dosavadním životem. A jelikož jsou všichni (anti)hrdinové bývalými spolužáky ze střední školy, na jedné ze třídních akcí se opět setkají, aby si v alkoholovém oparu připomněli jeden z dávných nápadů – společný život na venkově pod jednou střechou. Všem se tak díky tomuto nápadu naskytne možnost začít nový život a naděje v jeho zlepšení je dožene až k samotné realizaci společné idey, která zní přeci jen poněkud naivně až dětinsky. ____ Ze Zoufalců jsou patrné tendence režisérky a scenáristky Jitky Rudolfové vytvořit generační film zaměřující se na věkovou kategorii třicátníků, což se jí daří jen zčásti, neboť své postavy pojala poněkud povrchněji a v některých momentech sklouzla až k jednoduchému karikování, což je u filmu, který má za úkol poskytnout jistou generační výpověď jak jinak než prostřednictvím mentality plastických postav poněkud problém. Rudolfové se sice podařilo vystavět nemálo působivých momentů a pojala je tak vtipně, že spolehlivě rozesmály celý kinosál a zároveň pro svou povědomost a trefnost dokázaly následně vyvolat nepříjemné mrazení, nemohu se ale zbavit dojmu, že autorka scénáře nejdříve vymyslela tyto divácky vděčné momenty a až poté se pustila do tvorby postav, na něž by je mohla následně naroubovat. Ve výsledku se tak místo hlubšího vykreslování mentality postav dočkáme jen epizodických výjevů z jejich životů, které mají především pobavit, nutno ale podotknout, že se při tom bavení diváka autorce někdy podaří tzv. udeřit hřebík na hlavičku, díky čemuž přeci jen nelze filmu upřít jistou výpovědní hodnotu. Když divák sleduje film a přitom souhlasně přikyvuje hlavou nad děním na plátně, může filmový tvůrce pociťovat jistou satisfakci. ____ Samotným pojetím postav a tematizováním jejich životních proher a krutostí, se kterými se musejí potýkat, Jitka Rudolfová navazuje na zlatou éru tuzemské kinematografie – tzv. českou novou vlnu (60. léta 20. století). S ní je právě často spojován fenomén tzv. „chcípáctví“, který spočívá v zaměřování se na postavy outsiderů, které mají problémy se zařazením se do společnosti, tápající dospívající mládeže, která své místo v ní teprve hledá a zároveň jsou zde velmi patrné tendence o satirické vyobrazení tehdejší československé společnosti. Takové filmové postavy se pak nazývaly „chcípáky“ a přestože zlatá éra českého filmu předčasně skončila kvůli sovětské okupaci roku 1968, z čehož plynula jistá omezení ve svobodě projevu, po Sametové revoluci proběhnuvší 17. listopadu 1989, kdy došlo k pádu komunismu a následnému společenskému uvolnění, mohli někteří z českých tvůrců opět navázat na fenomén chcípáctví. Učinil tak například režisér Bohdan Sláma s filmy Divoké včely, Štěstí a Venkovský učitel, Saša Gedeon s Návratem idiota a nyní i Jitka Rudolfová právě se Zoufalci, když se rozhodla zaměřit na tápající skupinu lidí, která sice své místo ve společnosti už našla (či spíše se na něm prostě ocitla), rozhodně s ním ale není spokojena. ____ Z formálního hlediska režisérka Rudolfová zvolila kombinaci pseudodokumentární formy a klasického hraného filmy, přičemž se v některých scénách dočkáme intimních zpovědí postav a komentářů k dění na plátně, s čímž se přirozeně setkáváme právě v dokumentární tvorbě. Spolu s prakticky nulovým užitím statické kamery, kdy je téměř vše natáčeno tzv. „z ruky“ a obraz je rozklepaný, je tak posílen výsledný dojem realističnosti podpořený navíc výběrem méně známých herců, kteří na plátně působí přirozeně. ____ Zoufalci jsou absolventským počinem Jitky Rudolfové, která tím završila své studium na FAMU, obor hrané režie, a lze z nich „vyčíst“, že režisérka dobře zná filmovou řeč a z formálního hlediska je velmi zručná. Pokud jde ale o psaní, nelze považovat jí stvořený scénář k tomuto filmu za jednoznačný úspěch, na což doplácejí především jednodušeji pojaté postavy a absence pevné příběhové kostry. Ve výsledku jsou Zoufalci poměrně zábavným, chvílemi až úsměvným filmem, který má sice tendenci jízlivě komentovat určitá společenská témata, avšak díky většímu počtu postav mu chybí prostor pro jejich rozvinutí více do hloubky. 70% () (méně) (více)

Galerie (6)

Zajímavosti (7)

  • „Jsme Zoufalci, protože se potácíme v osobních krizích, mindrácích a sebenalézání. Zjišťujeme, že to, co jsme ve dvaceti chtěli mít a považovali jsme za samozřejmé, není tak snadné získat. Všichni máme za sebou hořké zkušenosti, za které si většinou můžeme sami,“ uvedl herec Václav Neužil. [Zdroj: novinky.cz] (SONY_)
  • Scénář vznikl na základě výpovědí přátel režisérky Jitky Rudolfové. (Rocky62)

Související novinky

Fresh Film Fest 2010 o krok blíž!

Fresh Film Fest 2010 o krok blíž!

11.08.2010

Festival Fresh Film Fest, který proběhne v Praze od 25. do 29. srpna, zahájí předpremiérová projekce filmu Scott Pilgrim proti celému světu v kině Aero. Jde o adaptaci komiksové série Bryana Lee O… (více)

Reklama

Reklama