Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pátrání po unesené dívce se stává životní posedlostí... Americký western Stopaři (1956) je u nás méně známým dílem, a přece se jedná o jeden z nejlepších snímků tohoto divácky velmi oblíbeného žánru. Příběh Ethana Edwardse (jedna z nejlepších rolí Johna Waynea), který stráví několik let neúnavným pátráním po malé neteři unesené Komanči, nebyl v době svého vzniku plně doceněn (nemá např. jedinou nominaci na Oscara!!) a zaslouženého uznání se dočkal až s časovým odstupem. V sedmdesátých letech se jeho motivy objevily v tak různorodých snímcích, jako např. Lucasovy Hvězdné války či Scorseseho Taxikář. Hlavní hrdina je v podstatě zatvrzelým rasistou, který nechce svoji příbuznou zachránit, ale zabít za to, že se stala indiánskou squaw. Jeho nenávist k indiánům je silnější než pud sebezáchovy a projevuje se např. nesmyslným vybíjením bizonů, kteří jsou hlavní obživou indiánských kmenů. Snímek natočil klasik světové kinematografie John Ford (1894–1973), jediný tvůrce, který má na svém kontě čtyři Oscary za režii (Denunciant, Hrozny hněvu, Bylo jednou zelené údolí, Tichý muž). I když žádnou ze zlatých sošek nedostal za některý ze svých westernů, je považován právě v tomto žánru za nepřekonatelného mistra. Většina jeho westernů vznikla v krásných exteriérech Údolí monumentů (Monument Valley) na pomezí států Utah, Arizona a Nevada a Stopaři nejsou v tomto ohledu výjimkou. Působivou majestátnost krajiny doplňuje příběh s až antickým tragickým podtónem. Zatrpklý vyděděnec Ethan nemá žádnou rodinu a jak sám v úvodu filmu přijíždí na ranč svého bratra, tak na jeho konci zase odjíždí do neznáma jako poutník odsouzený k věčnému bloudění. V hereckém obsazení filmu ještě zaujme tehdy nastupující hvězda nové generace Jeffrey Hunter v úloze mladého Martina, který Ethana při jeho pátrání doprovází, a stálý představitel Fordových snímků Ward Bond jako reverend Clayton. Postavu unesené Debbie vytvořily sestry Lana a Natalie Woodovy. (Česká televize)

(více)

Recenze (180)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Kromě názvů Pátrači / Stopaři má film i alternativní název Hledači (The Searchers) - na DVD firmy Magicbox. Nekonečné pátrání po malé Debbie unesené Komanči je určitě jedna z nejlepších Fordovek - a tím i westernů vůbec. Po shlédnutí následků rasově motivovaných násilných skutků náčelníka Šráma skoro lituji, že jsem v dětství fandil Vinnetouovi, protože najít místo malé holky takhle krásnou mladou ženu, to je opravdu nemilé překvapení. :-) Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=WI2AZb04HAc ()

sud 

všechny recenze uživatele

Na padesátá léta jako zjevení z nebes. Tenkrát vznikalo sice spousty kvalitních westernů, ale takhle realistických, nečernobílých a opravdových mnoho ne. Pátrání, které se časem stává životní posedlostí. John Wayne zde podal nejlepší výkon své dlouholeté kariéry. Jeho Ethan projde za film obrovským vývojem a v každém případě je to tvrďák až na půdu. Ač se jedná o jeho druhou nejtemnější postavu (ta první je ve filmu "Červená řeka"), nelze mu nedržet palce. Jeffrey Hunter, coby jeho společník, není jen do počtu, ale dokáže mu zdatně sekundovat. Opravdová westernová klasika, které nemohu vytknout ani ň. Doufám, že na zpáteční cestě chcípneš! - Tak s tím nepočítej! ()

Artran 

všechny recenze uživatele

Fordovo vizuální vidění divokého západu v tomto filmu dosáhlo svého vrcholu, ale bohužel se ani zde místy nezbavil biedermeierovského figurkaření a plytkého humoru. To ovšem nic nemění na tom, že v těch okamžicích, kde zmíněné nešvary nejsou přítomny a příběh se posune do vážné roviny, se jedná o naprosto vynikající podívanou, která je nezpochybnitelným etalonem všech ostatních westernů. Waynovo charisma tu září v plné sile a se vší úctou k drsným pistolníkům Sergia Leoneho musím konstatovat, že Ethanu Edwardsovi nesahají ani po kotníky jeho zaprášených bot. Nádherný film. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

John Wayne v úlohe v akej ho často nevidno. Je to síce starý, dobrý cowboy ako ho poznáme, ale s povahou besného psa , ktorý nemá zľutovanie nad komančami a rovnako ťažko vychádza s ostatnými. Jedno mladé ucho si k sebe nakoniec pripustí a hoci mladík vie o ňom tiež svoje, nakoniec musí uznať, že cez tú penu okolo úst je to v srdci dobrák. Stopári je western ako má byť. Niekoľkoročné hľadanie dievčaťa zaberá väčšinu filmu, ale našlo sa miesto aj pre love story a trochu srandy pri čítaní listov. Nechýbajú prestrelky, indiáni, putovanie divočinou či nocľah pri ohni a spánok pod holým nebom. Čo viac chcieť od westernu? 90%. ()

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Prelomové dielo Johna Forda, ktoré posunulo hranice nielen žánru western, ale aj filmu ako takého, hoci nie s tak obrovským impaktom ako Občan Kane. Fordova vízia je jasná, Hochova kamera pracujúca s režisérovým okom dáva vyprahnutému údoliu Monument Valley pulzujúcu energiu a tie vysoko týčiace sa skalnaté giganty spolu s farbami Technicolor a širokým záberom VistaVision dávajú snímke bezprecedentný život. Doslova hmatateľná psychológia postáv, spaľujúca nenávisť Ethana (Wayne) voči indiánom, implementácia a pretavenie istého slávneho Nietzscheho výroku na filmové plátno... Ťažko povedať, či boli Pátrači viac časovo napred ako Fordov Dostavník, no povedal by som, že áno. Vplyv tohto opusu je možne badať ešte aj v prítomnosti a po inšpiráciu si jeho zhliadnutím prišlo mnoho zvučných filmárov nielen doby dávno minulej, ale aj dneška (ehm, ehm, Perníkový tatko). Zhrnuté a podčiarknuté? Hon na Komančov nikdy nevyzeral krajšie... "What good did that do? By what you preach, none. But what that Comanche believes, ain't got no eyes, he can't enter the spirit land. Has to wander forever between the winds." (x / x / x) (21.7.2018) (20.11.2021) --- #1 V prvej 25ke filmov, ktoré boli v roku 1989 zaradené na prezerváciu pre ich kultúrnu, historickú alebo estetickú dôležitosť. --- #2 Making of bolo jedným z prvých vôbec. --- #3 Čo by som dal za to, aby vo filme nebola tá úplne záverečná niekoľko-sekundová scéna... ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Je to sice dost rasistické a xenofobní, ale jinak jde o skvostnou filmařinu s nedostižným Technicolorem. ()

pm 

všechny recenze uživatele

Ano, je to skutečně sexistické, šovinistické, páchne to rasismem...přesto je to nejen z hlediska doby vzniku jeden z nejlepších filmů svého žánru, ne-li přímo jeho vrchol. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Westernová klasika z dob, kdy byl oblíbený americký žánr v nejlepší kondici. Těžko hledat něco, co by se dalo filmu vytýkat. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Možná nejdrsnější western s Johnem Waynem o pomstě a nenávisti až za hrob. Neglorifikuje rasismus, jak si snad někdo myslí, pouze ukazuje nepřekonatelné předsudky dané dobou jak na straně bílých, tak indiánů. Rozpačitý dojem z nepříliš vydařených pokusů o humor vyrovnává výborná kamera a jí snímané nádherné exteriéry. ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Pátrači” budú v prvom rade pátrať po unesených sestrách, teda Debbie a Lucy Edwardsové, ktoré jednak nielenže náhle odvliekli Komančovia, s náčelníkom Scarom / Cicatrizom ("Jazvou"), ktorý v podstate šéfoval celej akcii únosu, ale takmer vzápätí hneď na to, im taktiež vyvraždili i ostávajúcu rodinu, čo už totižto ich strýka, veterána občianskej vojny, absolútne nenecháva chladným ! Pohár trpezlivosti, v Texase, roku 1868, už asi načisto pretiekol, a potrvá ďalších, ešte aspoň päť rokov, pokým ich azda obidve, a či napokon iba jednu vystopujú... ? Za toto uplynuté obdobie je viac, než pravdepodobné, že sa už zrejme pekne „asimilovala(i) na squaw(s),” čo asi takým skúseným mazákom Ethanom Edwardsom poriadne zamáva ? Na začiatok síce vyrazí trochu početnejšia skupina stopárov, a to v popredí s reverendom (kapitánom), naprosto svojským človekom - Samuelom Johnstonom Claytonom a s niekoľkými jeho dôvernými mužmi tiež, no onedlho hrozí rozpad tohto spoločenstva, keďže sa potom odhodlajú pokračovať v ceste iba dvaja z nich, to jest spomínaný Edwards, a to konkrétne za asistencie „mladého ucha” Martina "Martyho" Pawleyho, ktorého ináč doma čaká i (ne)trpezlivá frajerka Laurie Jorgensen. / Na úvod druhej časti recenzie, uvediem zopár postrehov, ktoré ma zaujali. Najmä to, ako si legendárny, westernový snímok, viedol v prestížnom rebríčku - 100 najlepších filmov, podľa amerického filmového inštitútu. Napríklad v roku 1998, sa nachádzal až na 96. mieste zo sto, pričom behom necelých desiatich rokov, to jest v roku 2007, sa vyšvihol o neuveriteľných 84 priečok, teda skončil na slušnom 12. mieste ! Klobúk dole ! To sa ináč máloktorému snímku podarí ísť takto sviežo až nahor. A to, že je na 1. mieste, čo sa týka (úplne) všetkých westernov, o tom sa už asi netreba vôbec zmieňovať, všakže ? Ďalej, totálna nula oscarových nominácii, vlastne vypovedá o tom, že akademici v Akadémii, buď načisto zaspali pri projekciách, alebo museli byť skrátka slepí, ako takí patróni, keď si vonkoncom nevšímali precíznu a hĺbkovú kompozíciu obrazu Wintona C. Hocha, či iné, technické parametre (strih, výprava). To je absurdný vrchol drzosti ! Možno si vystačí aj bez všelijakých ocenení od výmyslu sveta, pretože až čas ukáže, kto mal nakoniec pravdu ? ()

Havenohome 

všechny recenze uživatele

Film si od doby vzniku nesie nálepku revizionistického westernu. A v dobe vzniku musel samozrejme pôsobiť znepokojujúco a drásavo........Ford je jednoducho kráľ budovania dramatického napätia, uvediem napríklad scénu, keď idú usadlosť prepadnúť indiáni. Ani jedného indiána v tejto scéne neuvidíte, len sa niečo zablýska v kríkoch v diaľke, napriek tomu sa dá v scéne krájať napätie len prácou s hercami v dome a všetko vyvrcholí hororovým panickým výkrikom dcéry. Film je navyše taký vyčačkaný, čo sa týka rekvizít, scény a kostýmov, že už len z toho sa vám zatočí hlava. Lokácie usadlostí sú navyše celé postavené v ateliéroch a tie epické oblohy sú proste namaľované na pozadí. Je to vrchol klasicko-hollywoodskej ateliérovej scénografie. Samozrejme toto všetko sa kombinuje s natáčaním v prašnom či zasneženom reále........ Avšak späť k revizionistickému rozmeru westernu. Ten možno aj dnes čiastočne uznať, ale zároveň aj kritizovať. Čo sa týka zobrazenia indiánov a hlavnej postavy mačistického veterána Ethana Edwardsa, tak sa jedná skutočne o revizionistické zobrazenie. Film pôsobí ako určité ospravedlnenie za predošlé Fordove filmy, v ktorých indiánov zobrazoval sploštene a len ako dehumanizované nebezpečenstvo, aj keď ani v tomto nejde režisér príliš ďaleko. V čom je však film problematický, tak to je spôsob zobrazenia žien. Do žien sa surovo kope, ženy sa chytajú ako predmety a strkajú ich do domov, aby sa nepozerali na bitku, lebo to je zábava pre mužov a tak podobne. Ak by mali tieto obrazy v sebe kritický rozmer, bolo by to v poriadku, režisér ich však modeluje tak, že pôsobia komicky, a je to teda taký šovinistický fúzatý humor, kde sa smejeme tým "naivným, hlúpym ženám". Ford to inak ani nemohol spraviť, kedže film vznikal dlho pred feministickou revolúciou, každopádne z dnešného pohľadu to pôsobí anachronicky a celému filmu to na jeho revizionistickom rozmere uberá. A nielen toto mu uberá. Taktiež vyvrcholenie filmu, kedy sa nakoniec rasistický strýčko Ethan ovládne a nenechá priechod svojím vražedným chúťkam, je vzhľadom k zvyšku filmu veľmi zjemňujúci, nepravdepodobne pôsobiaci a romantický. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Marné pachtění za něčím, co nejspíš nikdy nenajdete podtrhnuté skvělou širokoúlhou kamerou snímající mýtické Monument Valley a vytvářející obrazy, které se už dnes staly klasickými. A John Wayne je zde navíc i přirozený, a to už je co říct. Mistrovské dílo Johna Forda. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Filmová báseň, ktorá presahuje žánrové možnosti. John Ford natočil nadrozmerný film, ktorý je na prvý pohľad neviditeľným masterpiece(om), prevyšuje klasické rámcové osnovy, s čím sa tak často potĺkava westernová tematika a s ľahkosťou maliara ju strčí do kapsy. Vizuálnou poetikou a nostalgickou atmosférou neprekonateľný kumšt, ktorý sa prediera krajinou divokého západu z kade prichádza a odchádza postava Johna Waynea - Ethan Edwards. Ethan je najkomplexnejšou a emocionálne najzaujímavejšou postavou divokého západu všetkých čias, ktorý je z jednej strany neskonalým rasistom a drsňákom, z tej druhej iba osamelým súputníkom bez elementárneho šťastia a domova zároveň. Jeho celoživotné (a márne) blúdenie nezačalo príčinnými udalosťami vypálenia bratovho ranču indiánmi a ich následné ukoristenie dievčatiek Lucy a Debbie. Skrýva v sebe neskutočnú nenávisť symbolizujúcu najťažším stupňom ľudskej agresie a nadradenosti. Vo Fordových rukách to má navyše aj akýsi násobný parameter nadhodnôt a možností filmového umenia, cez ktoré číta a rozpráva svoju story malebná krajina, veľa napovedia tradície a zvyky, i osudy a príbehy jej obyvateľov. A takisto veľká metafora dobyvačnosti Ameriky 19.storočia, až epických rozmerov. Na konci sa v ňom síce zmocnil krátkodobý stav láskavosti a dobra, ale len vo veľmi relatívnej podobe. Ako nám poodhalila záverečná strhujúca scéna filmu (v doprovode krásnej pesničky od Maxa Steinera a The sons of Pionners), bol to stále ten istý Ethan Edwards, ktorého osamelá duša vyrazila opäť niekam... na ďalšiu púť a navždy odkázaná predierať sa medzi vetrami... ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Postava, kterou hrál John Wayne byla pěkně komplikovaná. Hledala jsem si dlouho cestičku k jeho drsňákovi Ethanovi. Tenhle chlap působil strašně neprůstřelně. Ale mnohonásobně se to hledání vyplatilo. Tenhle film je opravdovou lahůdkou. Škoda jenm, že je tak zdlouhavý a to mu neprospívá. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

John Ford a John Wayne ukazují, že je možné natočit western, který bude dramatický, ale nebudou v něm vůbec vadit ani ty humorné prvky. Co je ale lepší, to je Waynova postava, která není jeho standardem, protože jde mnohem více do temnoty. Skoro jsem litoval toho, že scénář nezašel ještě o něco dál, ale je fakt, že to by Duke nemohl svým fanouškům udělat. I tak je tohle skvělý western. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Stopaři rozhodně patří mezi klasiku westernového žánru. Já osobně nejsem zapřisáhlý fanoušek Johna Waynea ani žánrové tvorby režisérů Johna Forda či Howarda Hawkse. Vždy jsem dával přednost spíše italskému westernu z režie Sergia Leoneho apod. Zpětně je ovšem dobré si uvědomit, že Leoneho (a dalších) westerny by pravděpodobně vůbec nevznikly, nebýt těchto klasických děl americké kinematografie. Stopaři jsou v mnoha ohledech zásadní film. John Wayne zde nehraje hrdinu v pravém slova smyslu (navíc je dokonce rasista), který pátrá po své indiány unesené neteři. Celý film se odehrává v dlouhém časovém intervalu, což není v rámci žánru zrovna běžné. Dohromady je nicméně vše utkáno tak mistrovsky, že Stopaři nedají ani na okamžik vydechnout. Jistě, některé momenty dnes působí fádně až směšně. To ale zůstává zcela v souladu s dobou vzniku tohoto díla (1956) a tehdejší vývojové fáze kinematografie a jejích jazykových prostředků. Vynikající western, který po právu inspiroval desítky dalších tvůrců. Moc milé překvapení! ()

Foma 

všechny recenze uživatele

Nejenom jeden z nejlepších westernů, ale jeden z nejlepších filmů vůbec. Silnej příběh, ale hlavně skvěle podanej, epických rozměrů, jako román od Tolstoje. Možná nejlepší role Johna Wayna, jehož postava prodělává nenápadnou a přitom velkou a nesnadnou proměnu. K tomu je ještě třeba přičíst fantastický exteriéry americkýho západu, tenhle film je prostě velký umělecký dílo. ()

Toj 

všechny recenze uživatele

Brutálně politicky nekorektní western se sexistickým a rasistickým vrahem Johnem Waynem v hlavní roli hrdiny. Nicméně indiánská tématika zde není podaná zdaleka tak ploše jak tomu bylo doposud (alespoň, co tuším)... John Ford, který byl skutečně geniální filmař (zeptejte se Orsona Wellese) a dočkáme se i podobných adrenalinových bomb, jaké jsme mohli vidět právě na konci Fordova Přepadení.. Jednoznačně doporučuji (a to nemám rád westerny). ()

Dont 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejslavnějších westernů, který se dočkal většího uznání u kritiků, než u diváků, ale nutno dodat, že vinu na tom částečně nese zub času a taky fakt, že western dneska nepatří mezi nejpopulárnější filmové žánry. Snímek bez obalu líčí propastné rozdíly mezi dvěma naprosto odlišnými kulturami, přičemž banda Komančů jsou sice ti zlí, ale ani John Wayne jako hlavní bělošský hrdina nemá čisté ruce a jeho rasismus a xenofobie dorůstají kolosálních rozměrů. Kromě propracovaného příběhu, kvalitní režie a velmi dobré kamery, se mi líbily postavy ve filmu - chladnokrevný válečný náčelník Scar, bláznivý Mose Harper, a konečně Ethan Edwards, neboli tvrďák John Wayne. Zatím jednoznačně nejlepší role, v jaké jsem ho viděl. Asi nejslabší složkou filmu byla pro mě hudba, ta byla spolu s několika „přihlouplými“ dialogy asi tím jediným, co bych na filmu chtěl změnit, protože jinak je to špičkové dílo ve svém žánru. ()

Související novinky

Spielberg obsadil Davida Lynche

Spielberg obsadil Davida Lynche

05.02.2022

Režisér Steven Spielberg (Ready Player One, West Side Story, Čelisti) už je pilně v procesu příprav svého dalšího filmu. Ten ponese název The Fabelmans a měl by do velké míry být režisérovou… (více)

Steven Spielberg chystá svůj první western

Steven Spielberg chystá svůj první western

08.12.2021

Legendární režisér Steven Spielberg (Čelisti, Dobyvatelé ztracené archy, Zachraňte vojína Ryana) oznámil, že jeho dalším snímkem bude příspěvek do westernového žánru. 74letý filmař si letos splnil… (více)

Poslední jízda Johna Waynea

Poslední jízda Johna Waynea

11.07.2006

\"Více jak půlstoletí byl John Wayne světem považován za symbol Ameriky jak v morálních standardech, tak ve věcech moudrosti naší společnosti,\" řekl o Johnovi na jeho pohřbu Frank Sinatra a s tím… (více)

Reklama

Reklama