Série(4) / Epizody(38)
Obsahy(2)
Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová.
(Česká televize)
Videa (4)
Recenze (549)
Most je vydareným seriálom. Zhltol som ho za 5 dní a musím uznať, že sa časom len zlepšoval. Nechcem zhadzovať prvú sériu, ale druhá aj tretia mi bola viac po chuti. Takisto som mal problém zvyknúť si na rolu ˇbezcitnej“ inšpektorky, nebola mi vždy sympatická. Naopak mužská rola bola zastúpená vynikajúcim spôsobom, a to aj v tretej sérii, kde nastala výmena za mladší ročník. Seriál ale nevyzdvihujem pre jeho detektívny obsah. Ten podľa mňa nebol vždy pútavý, hoci vraha bolo vždy veľmi ťažké uhádnuť. Čo ma zaujalo to bola sonda do životov hlavných postáv, každý z nich bol nositeľom zaujímavého príbehu a tak v podstate sledujete niekoľko paralelných osudov na pozadí vyšetrovaní nejakej vraždy. Zaujímavé poňatie, skvelá úvodná pieseň a škandinávska bezchybná réžia. Som zvedavý na americký cover, či bude stíhať tejto kvalite. ()
1. série: Pro milovníky "over-twisted" a sociálně uvědomělých severských detektivek něco jako obchod s luxusní čokoládou. Seriál sice rámcově následuje model amerického thrilleru o tematickém zločinu, ale samozřejmě ho překládá do severského hodnotového systému a vnímá ho v kontextu společenských fenoménů - tajemný zločinec pak do určité doby funguje jako Nolanův Joker, tedy inscenátor jevů, které odhalují zálibu poklidné společnosti v excesu. Některé jeho "zkoušky" jsou brilantní a jejich hraniční morálně-etická povaha překračuje rámce běžné politického korektnosti. To, že pak Most přeci jen směřuje ke "smířlivějšímu" motivování pachatele je něco jako očekávaná daň, která nijak nekazí rozkoš z chaosu, který "TT" páchá. Navíc na tuhle daň připadají závratné zisky - nádherně asymetrické ústřední duo s žoviálním Kimem Bodniou a mimozemskou Sofií Helin (její Saga mi konečně osvětlila, co je pro některé ženy na Cumberbatchově Sherlockovi tak sexy), metrosexuální light design i rámování záběrů, které je chladně krásné a chrání Most před úpadkem do sentimentu a žánrových klišé. Čistá rozkoš z vizuálu promyšleného do posledního nepodstatného záběru (i vycpávková scéna, v níž detektiv vystupuje z auta a jde domů je nasvícená tak, že člověk vidí, jak o ní někdo přemýšlel jako o nedílné významové součásti celku), studená a odtažitá atmosféra, zajímavá sonda do skandinávského svědomí a navzdory předvídatelnosti i silně emotivní finále... Pokud jenom trochu berete na jména jako Mankell, Nesbo či Larsson a občas fetišisticky slzíte u BBC verze Wallandera, tak tohle musí jít skrz krunýř do omrzlé krajiny srdeční. 2. série: Trochu víc oslích můstků a zvláštních nesouladů, opět opakování trochu účelové práce s vedlejšími liniemi (postavy a jejich osudy se objevují jen jako účelové "komplikace" zápletky), na druhou stranu se tvůrci tentokrát poučili a konstantně udržují napětí i "globální" perspektivu případu. Pokud první série šla kolem 7. dílu trochu dolů, tady je tempo konstantní a gradace se paradoxně dostavuje přesunem do intimní roviny postav. Závěr patří k nejlepším, co jsou v žánru k vidění, nechybí monstrózní cliffhanger hlavní zápletky, ale největší sílu do vyprávění vnáší opakování motivu pomsty z koncovky série první. Jens jako "dědictví" první série funguje po celou dobu skvěle a i když možná už dialogy a sociální "faux pas" Ságy a Martina nemají tu intenzitu, vyhublý přízrak "teroristy pravdy" posouvá jejich vztah dále až k hořkému finále. Moc se těším na pokračování, protože tvůrci ukazují schopnost držet kvalitu, neměnit koncept a přitom se posouvat dál. Saga na rozdíl od Sherlocka navíc nepodléhá pozici "asociální superstar" a čím více se otevírá, tím více je lidská, nedokonalá a tím i méně cool. Vlastně je svou umanutostí dost otravná a v některých aspektech začíná evokovat kolegyni Lundovou. ()
(Viděny kompletní 4 série) Jeden z nejlepších (nejen kriminálních) seriálů vůbec, který má všechno. Napětí, poutavost, dánsko-švédskou řevnivost, seversky chladnou, depresivní atmosféru (svou roli hrají i Kodaň a Malmö…pro mě o to osobnější města, neb jsem v obou byl a některá místa viděná v seriálu osobně navštívil), naproti tomu i fungující humor (ten zajišťuje protiklad vyšetřovacího páru a pak svérázná, neempaticky nemocná ženská hrdinka oproti které si i slon v porcelánu počíná jako ohleduplná baletka), skvěle napsané a zahrané postavy, evropskou hořkost (za velkou louží by pár věcí neprošlo, ať už u diváků či producentů) a v neposlední řadě co do kvality vyrovnané 4 série. Tu a tam se najde nějaká ta muška, ale je jich minimum (od konce bych možná čekal něco malinko jiného, ale s odstupem času jsem s ním čím dál víc spokojen). Má seriálová TOP 10. „Proč se nesnažíš, aby tě lidi měli rádi?“ - „Jak to myslíš?“ - „Sama jsi ztratila sestru. Jak by ti bylo, kdyby někdo řekl, že tě neměla ráda?“ - „Však neměla.“ ()
Sezóna 1: Luxusná severská kriminálka s premakanou zápletkou a hlavne fantasticky napísanými hlavnými postavami, opretými o bezchybné herecké výkony. K tomu dokonalá réžia, hutná atmosféra... niet čo vytknúť. - - - Sezóna 2: Stále dobrá kriminálka, ale citeľne slabšia ako prvá sezóna. Už je bolo naozaj over-twisted, bohužiaľ v tom seriálovom zmysle "tak čo tam ešte pripletieme a akú ďalšiu postavu prilepíme k príbehu, aby sme to natiahli na tých 10 dielov?". Rozuzlenie nie veľmi prekvapivé, našťastie nasleduje veľmi výživné finále. Samozrejme, studená atmosféra, precízna réžia a hlavne ústredná dvojica to stále držia vysoko nad priemerom. ()
Prekvapivo veľmi vyrovnaná kriminálna, či skôr detektívna séria, ktorá šľape od začiatku do konca a v podstate neobsahuje žiaden slabší, nudnejší diel. Dej stále pádi vpred rovnakým tempom, kde sme ale občas svedkami zbytočnej prekombinovanosti, najmä čo sa týka niektorých slepých uličiek. Občas sa dostaneme k nejakej téme, aby ju tvorcovia rýchlo odstránili z cesty ako nepotrebnú pre ďalší vývoj. Ale to sú iba maličkosti. Most, ako každý dobrý seriál, dokáže naplno pohrúžiť diváka do problémov postáv nielen pri vyšetrovaní, ale aj do ich osobných životov. Ak by tieto línie nefungovali a nepôsobili autenticky, nefungovalo by zrejme nič. Prípady by možno v celovečernej forme pôsobili viac menej otrepane, ale vzhľadom na postupný vývoj a postupné dávkovanie informácií pôsobia nakoniec aj všetky povinné klišé nie ako ospravedlniteľné prvky, ale ako logicky zakomponovaná súčasť deja. Rôzne témy sa vinú seriálom takmer každou epizódou a osobne ma asi najviac potešili motivácie vrahov. Tie sú totiž skutočne pochopiteľné (ospravedlniteľné už ťažšie) a občas budete možno fandiť viac im ako vyšetrovateľom. Nikdy však natrvalo, pretože ich zločiny sú na sympatie až príliš brutálne a cez čiaru. ()
Galerie (541)
Zajímavosti (14)
- Sofia Helin (Saga Norén) získala v roce 2014 za účinkování v seriálu švédskou televizní cenu Kristallen. (Duoscop)
- Novinář Daniel Ferbé (Christian Hillborg) pije v pilotu seriálu lahvový Staropramen. (pabulator)
- Saga Norén (Sofia Helin) s sebou nosí malou krabičkou, z níž si občas něco vkládá za horní ret. Jde o „snus“, švédskou obdobu žvýkacího tabáku, který se prodává buď v podobě vlhčeného prášku nebo balený v malých propustných sáčcích. (nOvYl)
Reklama