Reklama

Reklama

Keanu Reeves a světoví filmaři o historii a budoucnosti kinematografie aneb Je lepší klasika, nebo digitál? Pohyblivé obrázky provázejí lidstvo déle než sto let. A nejen provázejí – ony přitahují, fascinují, magnetizují. Od vynálezu kinematografu už nikdy nic nebylo „jako dřív" – lidem se otevřely netušené možnosti, jak si plnit vlastní sny. Po století byl klasický filmový materiál výhradním nosičem k natáčení, vyvolávání, promítání i archivování pohyblivých obrázků. To se ovšem v posledních desetiletích změnilo, ba co víc, stále se neuvěřitelně rychle mění. Digitální technologie se nám takřka vyvíjí před očima, skýtá nové a nové možnosti, a filmaři stojí na křižovatce dějin: kam se dál vydat? Je lepší „malba světlem", nebo hledání dalších možností digitálních triků? Na tuto a mnoho podobných otázek souvisejících s vývojem kinematografie se pokusí odpovědět průvodce dnešním dokumentem, slavný americký herec Keanu Reeves, a s ním mnohé další legendy světového filmu: David Lynch, George Lucas, Lana Wachovski, James Cameron, Vittorio Storaro, Lars von Trier a další. (Česká televize)

(více)

Recenze (59)

Cedr 

všechny recenze uživatele

Povedené přiblížení vývoje filmových technologií a to nejen filmu vs. digitálu co se týče kamer, ale digitalizace obecně. Dokument se snaží být objektivní a snaží se nabídnout názory celého spektra. Finální message je samozřejmě něco ve stylu vznešeného moudra o tom, že klíčový je talent a ne technologie. A to je samozřejmě pravda, ale na to jako divák kašlu. Zajímavý je právě souboj přístupů jednotlivých filmařů. Tady ve finále Side by Side přeci jen vyznívá jako jasná oslava digitálu. Tedy aspoň se tak nějak snaží vyznívat. Klasičtí digitální průkopníci jako Cameron a Lucas totiž působí jako pomýlení staříkové, kteří dokola omílají svou mantru. Dokonce i mnohem rozumnější lidé jako třeba Danny Boyle víceméně přiznávají, že digitální kamery jim "jen" umožňují experimentovat otvírají jim (a bohužel nejen jim ale i netalentovaným nulám) nové dveře a to vše super levně. Je to ale dobře? Ano i ne. Na drtivou většinu rozřesených close-upů a rádoby uměleckých úhlů, které digitální kamery umožňují není nikdo zvědavý. Navíc jak sám dokument skvěle podotýká chybí tu totiž tastemaker, který by filtroval ty tuny odpadu, které nyní mohou tak snadno vznikat (a bohužel vznikají). Že to otevře dveře novému talentu pro který by extrémně prohibitivní náklady spojené s klasickým filmem zabránili schopnost proniknout do světa filmu? Fuck that. Ti nejlepší si vždy cestu našli. Jestli jsou Lena Dunham a ti ostatní noname nuly uvedené v dokumentu příkladem toho nejlepšího talentu, kterým digitál otevřel dveře, tak to teda fakt nedík. Mezi advokáty digitálu v dokumentu asi jasně vede David Fincher, který prostě a jednoduše nějaký ten talent pobral a umí novou technologii využít k dělání poctivé filmařiny a ne jen ke zbytečné touze za každou cenu měnit něco co už bylo víceméně dokonalé před pěti či šesti dekádami. Co se týče kamer samotných háček je jen v tom, jestli na to (dokumentem tolik propagované) 4K a vyšší rozlišení stačí. Dnes bezpochyby ano. Ale to si ještě nedávno myslel i Lucas o svých tehdy nadčasových HD kamerách. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA $58,825Tržby Celosvetovo $64,000▐ dokument o prerode technológie z natáčacieho pásu celluoid na digital zaujal, rozhovory z osobnosťami od filmu strhnú, dokonca tu je aj kritika na 3D, taktiež vysvetlenie rozlíšenia v pixeloch 2K,4K,5K a neustále napredovanie technológii /80%/ ()

dO_od 

všechny recenze uživatele

// Velice poučné a pokud jde o mě? Přikláním se k digitálu, ačkoliv bych si někdy hrozně rád zkusil natočit film "po staru." Ale to bude asi tím, že jsem takovej hipster -.- ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Digitalizace všeho je proces ve kterém jsem žil posledních 10 let a vyrostl, je moc zajímavý ohlédnout se nyní zpět a uvědomit si co se vlastně stalo, slyšet názory z různých perspektiv. Původní médium je nahrazováno a samozřejmě se to spoustě lidí nelíbí, jsou v tom plusy mínusy... a je to předmětem dloooouhý diskuze. Tento dokument je pro film něčím podobným, jako bylo SOUND CITY pro muziku - zastesknout si a jít dál. Běžný divák-konzument beztak změnu ani nezaregistruje. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Byla to jízda jak blázen, ale mám dobrý vnitřní pocit, že jako filmový fanda jsem pro věc něco udělala. Jsem o chloupek chytřejší a vím například, proč tu příšernou roztřesenou kameru někteří tak rádi používají a jiné podobné filmové lahůdky a vymoženosti. Je to v mnohém velký posun vpřed a nebo naopak ? :-) Doporučuju. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Já jsem zastánce digitálu jako umělecky plnohodnotného formátu (i když vymizení filmu by mě mrzelo), takže mi ten dokument nevadil a poslechl jsem si ty lidi rád, ale je to rozhodně spíš devadesátiminutová reklama než nějaká diskuse - odpůrcům je dáno asi tak pět minut prostoru celkem. A rozhodně je to spíš věc popularizační než naučná nebo konfrontační... 3 a 1/2 ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

Čistá radosť pre milovníkov diskusií typu "Canon vs Nikon" alebo "Digital audio recording vs Analog". Dnes je jednoznačne jednoduchšie nahrávať s Red kamerou, než so 70mm celluloidkou, a tiež premietanie je o dosť lacenjšie vzhľadom k takmer nulovému opotrebovaniu. Rozdiel v kvalite v prospech analógu žial skoro vymyzne, pretože k divákom sa dnes do kín dostáva už len čiste digitalizovaný materiál, aspoň čo sa týka multikín. Každopádne, tú modrú farbu, ktorú Nolan nasnímal na 70mm v scéne, kde Batman stojí na hrane mrakodrapu pri úsvitu, nenahradí žiaden Red ani dnešný Sony prístroj. Bez šumu, bez umeliny. Keby to nebolo tak nákladé, zložité pre obstarávanie a tiež uskladnenie, používali by popredný režisérovia klasický film dodnes. Stačí sa pozrieť na kvalitu Boylovho 28 days later, a zistíte, že ste na strednej natáčali na miniDV kazety kvalitnejší obraz... :D Digitálna filmová éra už prišla, ale jeho zdokonalovanie bude ešte stále dlhým procesom, i napriek tomu, že od milénia už postúpila celkom veľký kvalitatývny krok. 80% | HD, SH650HD, EN DTS | ()

castor 

všechny recenze uživatele

Velké osobnosti současného filmu lehce kloužou po povrchu, ohlížejí se několik let zpět a hledí vstříc „nejasné“ filmové budoucnosti. Klasika, nebo digitál? Jako v běžném životě – každý si rád zkusí něco nového, ale dost často se vrátí ke standardu, který není tak okatě „umělý“ a po prvotním omámení tak trochu prázdný. Samozřejmě film bude ubíhat mílovými kroky dopředu, protože netušené možnosti budou dál přicházet. Dokumentová diskuse ne úplně rovnoprávná, ale názory svých oblíbenců si skoro každý rád poslechne. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Je zaujímavé sledovať, koľko kapacít zohnal Neo pre tento dokument. No je to jediný filmový záznam, kde ho môžete vidieť spoločne v jednej miestnosti s Trierom, Scorsesem, Fincherom a všetkými ďalšími. Podotýkam, že skutočne takmer so všetkými. Neviem, či je filozofovanie a adorácia digitálnej revolúcie až tak extra hodnotná látka, mohlo to ísť asi skôr viac do hĺbky, ale ako zaujímavosť a fakt, že sa dozvieme názor na vec od všetkých týchto kapacít to za pozretie určite stojí. Keanu pri otázkach neustále rozhadzuje rukami, je to proste megastar.... ()

Bachy 

všechny recenze uživatele

Na půl cesty. Na jednu stranu fascinující. Těmhle věcem nikdy nebudu rozumět, ale ohromně se mi líbí. Je fajn vidět své oblíbené režiséry vyjadřovat jakékoliv názory a trochu si o nich dotvořit obraz. Na druhou stranu to rozhodně mohlo být daleko zajímavější a buď jsem v druhé půlce na chvilku usnul a nebo to fakt hodně ztratilo tempo. Jedno z toho to bude. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Vyhladit film z povrchu zemského, nebo zachovat to, co dělá film samo o sobě filmem? Můj názor se po tomhle dokumentu nikterak nezměnil, ale i tak mě bavilo řešit a provrtávat v tomhle palčivém filmařském duelu všechny jeho aspekty. A když jsem se ještě dozvěděl, na co se točilo například takové Festen, měl jsem o zábavu postaráno. 9/10 ()

6thSun 

všechny recenze uživatele

Podtitulek dokumentu by mohl znít: "Nolan versus Fincher"! Už jen tohle musí každého správného fanouška navnadit, nebo ne? 90% ()

FFilipCZ 

všechny recenze uživatele

No, popravě jsem z toho celkem zklamán. Čekal jsem trochu víc, nebo spíše něco trochu jiného. Jedná se v podstatě o takovou "talkshow s Keanu Reevsem", jejíž prostřednictvím se dostáváme na zoubek filmu klasickému a digitálnímu a jejich vzájemným výhodám/nevýhodám. Na tenhle snímek jsem se těšil už od úvodního traileru a hodně dlouho jsem na něj čekal, ale nejspíše jsem byl přemotivovám a příliš nalákán. Samozřejmě to má něco do sebe, každý pravý filmový fanda by o tomto tématu měl něco vědět, ale na prdel (jak jsem předpokládal) jsem si z toho nesedl. ()

maddy 

všechny recenze uživatele

Povinnosť pre každého filmového fanúšika! Je síce pravda, že dokument neprináša nič nové, ale o to mu ani nejde. Skôr sa snaží priniesť len rôzne názory na problematiku 35 mm a digitálneho nakrúcania filmov. Obdivuhodné je, že sa zaslepene nestavia ani na jednu stranu, rovnaký priestor dáva zástancom oboch postupov, žiadneho z nich nevyvyšuje. Divák si tak môže sám vybrať, kto mu viac imponuje, prípadne zistiť, že nič nie je len čierno-biele, ale v podstate všetci majú v dokumente rozumné argumenty, prečo sa rozhodli točiť tou či onou technológiou. Tým pádom nie je možné slepo adorovať názor napr. Nolana, pretože aj taký protikladný Cameron má svoje dôvody. Čo poteší dokument ani minútou nenudí, utečie veľmi rýchlo a navyše obsahuje zábery z množstva filmov, takže filmoví maniaci môžu mať pocit zadosťučinenia, keď ich bude poznať všetky :) CELKOVO: 5* ()

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavý pohled na minulost a současnost (i budoucnost) nejen technologické tvorby filmů zpoza i skrze kameru. Plno zajímavých informací, plno pohledů do zákulisí, plno velkých jmen s jejich názory na věc. Stojí za to se na to mrknout. ()

zlabus 

všechny recenze uživatele

Na to jak silné téma dokument řeší, je ve své podstatě neuvěřitelně krotký a překvapivě dlouhý a nezáživný. Navíc je očividné, na které straně stojí samotní tvůrci. Přesto stojí za videní. 65% ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Skvely dokument nejen pro kameramany (primarne), nebo rezisery (sekundarne), ale take pro vsechny fanousky filmu obecne. Spousta rozhovoru Keanu Reevese na tema klasicky film vs digital s plejadou zasadnich reziseru a kameramanu. Diky tomuto dokumentu zacnete mnohem vic vnimat jakou kamerou jsou filmy skutecne tocene. Ackoliv jsem fanousek digitalu, tak jsem rad, ze stale existuje dana variabilita, klasicky film ma sve retro kouzlo, ktere muze prospet nejen vizualu, ale fungovat i jako spolehlivejsi archivace (pokud zrovna neshori studio), takze pokud lidem jako Nolan, Spielberg, ci Tarantino, kteri se zatim drzi od digitalu dal, nevadi mnohem slozitejsi manipulace, silene procesy vyvolavani atd. at si to uziji a dal produkuji skvele filmy timto zpusobem. Na druhou stranu je nutne podporovat technologicke vizionare typu Cameron (az na ten mor zvany 3D), technicke mastermindy typu David Fincher, ale i oldschool kulty jako David Lynch, kteri stoji na strane digitalu se vsemi jeho vyhodami, ne(jen) protoze je to jednodussi a je to zrovna IN, ale aby nove technologie vyuzili jako efektivni prostredek primo v kreativnim procesu k tvorbe lepsich filmu. 8/10 ()

MajklCZsk 

všechny recenze uživatele

Přílišně ukecaný dokument o souboji mezi digitálem a filmovou surovinou. Mnohé myšlenky a výpovědi jsou naprosto výborné a obohacující. Bohužel ani to mi nevynahradí zbytečnou reklamu, kterou dokument dal kamerám Red nebo Netflixu. A už vůbec jsem nezvládl Keenu Reevese v roli moderátora, v níž působil asi stejně tak dobře jako Cermat ve školství. ()

joker.george 

všechny recenze uživatele

Zajímavý materiál, ale chtěl bych ještě rozhodně vidět prodlouženou verzi, protože mi přišlo, že na to, jak dokument zkoumá ,,důležitou'' věc, tak nejde moc pod povrch a názory samotných filmařů jsou tak velice zkratkovité a nedokáží tak, pořádně osvětlit výhody a důvody svého výběru... ()

Reklama

Reklama