Režie:
Alex GarlandScénář:
Alex GarlandKamera:
Rob HardyHrají:
Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Sonoja Mizuno, Corey Johnson, Claire Selby, Symara Templeman, Gana Bayarsaikhan, Tiffany Pisani (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Caleb (Domhnall Gleeson) měl neuvěřitelnou kliku. Ve firemní soutěži vyhrál hlavní cenu, týdenní pobyt na horské chatě svého zaměstnavatele, geniálního vědce Nathana (Oscar Isaac). V okamžiku kdy uprostřed pustiny vyskočí z vrtulníku, který ho na místo dopravil, dojde mu, že na tenhle týden jen tak nezapomene. Jenže ani nejbujnější fantazie by ho nedokázala připravit na to, co ho čeká v supermoderní stavbě připomínající protiatomový bunkr. Prvotní ostych zažene Nathanův přátelský přístup. Pak se však seznámí s Avou (Alicia Vikander). U přátelské dívky s krásnou tváří jen dráty vedoucí jejím průsvitným tělem prozrazují, že je ve skutečnosti unikátním technologickým experimentem. Jeho součástí se právě stal i Caleb. Jeho úkolem je prostá interakce s Avou, kterou Nathan pečlivě pozoruje a zaznamenává a testuje tak možnosti umělé inteligence. Dokáže být Ava natolik „lidská", že Caleb zapomene, že komunikuje s robotem? Dokáže v něm probudit nějaké city? Calebovi se však role pokusného morčete začne čím dál víc zajídat, zvlášť když s Avinou pomocí zjistí, že Nathan mu o svém výzkumu neřekl zdaleka všechno. (CinemArt)
(více)Videa (8)
Recenze (1 254)
[imdb: 7.8/10] | me: Výborné light sci-fi, ktoré sa na tému AI (umelej inteligencie) pozerá opäť inak a veľmi zaujímavo. Film ma vďaka svojej tajomnosti po celý čas výborný náboj, ktorý sa nevytratí (priam naopak) do samého konca. Tento film nestavia na podstate technologických možností samotnej realizácie výslednej myšlienky (a preto ho tak netreba vnímať), ALE venuje sa práve konceptu umelej inteligencie z ľudsko-umelého pohľadu a práve konfrontácia týchto dvoch svetov je to, čo ho robí veľmi pútavým a zaujímavým. It's funny. You know. No matter how rich you get, shit goes wrong. You can't insulate yourself from it. I used to think it was death and taxes you couldn't avoid, but it's actually death and shit. ()
Bývám poměrně obezřetný vůči ženám živým, mrtvým i uměle inteligentním, ale přesto žádné z nich nečiní nejmenší problém udělat ze mne užitečného idiota. V tom jsem s Calebem soucítil. Co jsem však nepochopil, bylo jeho nadšení z toho, že ho ředitel zeměkoule pozval na konec světa, aby si spolu dali pivko. Naštěstí ředitel nebyl až tak geniální, jak se tvářil, Caleb nebyl až tak nadržený, jak se tvářil, holky byly daleko živější, než se tvářily a tak tento experiment nebyl až tak strojově nudný, jak se chvílemi tvářil. ()
Chytré a sofistikované. Jen ku vlastní škodě ne zase až tak chytré a sofistikované, jak se to tváří. Především závěrečná patnáctiminutovka působí dojmem "nevíme jak dál, tak si ulehčíme práci a naroubujeme tam scenáristicky nejsnažší cestu jak z toho ven; co na tom, že to k předchozímu dění vůbec nepasuje". Antologie Black Mirror mnohdy operuje na tomtéž tematickém poli a pokládá si i shodné otázky, ale nalézá na ně mnohem zajímavější, znepokojivěji aktuálnější a ne tak očividné odpovědi. Což v žádném ohledu neznamená, že by i tak nešlo o sympaticky komorní, inteligentní a především kvalitní sci-fi, jakých moc není. Zvlášť pak v naší kinodistribuci. PS: A když nic jiného, tak se minimálně díky natáčení v norském Juvet Landscape Hotelu jedná o působivou ukázku organické architektury v praxi. ()
Po celou dobu vlastně sterilní sci-fi s několika víceméně povedenými, leč poměrně předvídatelnými zvraty, ovšem tak precizně natočené, až mi to vyrazilo dech. Režisér prokázal cit k látce a z něčeho, co mohlo vyznít velmi nuzně dokázal udělat celkem povedenou podívanou, která neuškodí a naopak dokáže zaujmout ...90% ()
Otestujte svou lidskost! Ava si s vámi chce jen popovídat... Komorní sci-fi nebylo nikdy epičtější. V naprosté většině žánrově spřízněných snímků se pracuje s oblíbeným dramaturgickým archetypem tzv. hry kočky s myší. Ne tak v tomto případě. Zde totiž máme tři hlodavce ve smrtícím labyrintu lží, kteří celou dobu potajnu zjišťují, jaký z nich má ve skutečnosti mnohem raději smetanu než sýr. Masky nasadit! ()
Galerie (60)
Zajímavosti (27)
- Caleb (Domhnall Gleeson) poslouchá píseň kapely OMD "Enola Gay" z roku 1980. Enola Gay byl letoun použitý ke shození atomové bomby na Hirošimu. Později, v rozhovoru s Nathanem (Oscar Isaac) o tom, jak umělá inteligence změní svět, vyřkne Caleb citát Roberta Oppenheimera o vynálezu atomové bomby: "Stávám se smrtí, ničitelem světů." (Dr Lizal)
- Když psal Alex Garland roli Caleba, od začátku si do ní představoval Domhnalla Gleesona. Znají se z předchozí spolupráce na filmu Dredd (2012). (honzii)
- Většina záběrů na obytný interiér Nathanova (Oscar Isaac) sídla byla natáčena v norském hotelovém komplexu Juvet Landscape Hotel poblíž města Åndalsnes. (JendaT)
Reklama