Režie:
John BadhamKamera:
Michael W. WatkinsHudba:
Hans ZimmerHrají:
Bridget Fonda, Gabriel Byrne, Dermot Mulroney, Miguel Ferrer, Anne Bancroft, Olivia d'Abo, Harvey Keitel, Lorraine Toussaint, Geoffrey Lewis, Mic Rodgers (více)Obsahy(1)
Film ZABIJÁK režiséra Johna Badhama je věrným remakem úspěšného francouzského snímku "Brutální Nikita". Znovu se v něm setkáváme s osudem mladé punkerky (tentokrát se jmenuje Maggie), která je odsouzena za vraždu policisty k trestu smrti. Dostává ale ještě jednu šanci - bude žít, pokud začne pracovat pro vládu jako zabiják. Šaramantní Amanda ji promění v elegantní a velmi ženské stvoření, agent Bob zajišťuje její profesionální výcvik. Po absolvování speciálního kursu opouští Maggie středisko a začíná žít obyčejným životem - ale jen do chvíle, kdy přichází první "úkol"... Maggie poznává, že za svůj život a svobodu musí zaplatit až příliš vysokou cenu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (84)
Šmarja, moje chyba, nepřečetl jsem si, o ček film je. Čtu "Krimi-Thriller-Akční-Romantický" a hned na začátku se romanticky vraždí devadesátkové smažky. Ve chvíli, kdy se posmrtně probouzí mi to začíná něco připomínat, otvírám CSFD a hle, remake béčkové průměrniny "Nikita". Americký remake navíc pozbyl onoho průměru a tak zbyla jen nezajímavá a nudná Nina. ()
Kopírka z kategorie absolutních a ty, až na výjimky jako např. Funny Games, moc dobře nedopadají. Američané se ani nesnažili na francouzském originálu něco měnit a obměnili jen obsazení. Což o to, casting by byl docela vyvedený a vesměs se tady sešli herci, které mám docela rád a i typologicky by ke svým postavám sedli, ale problém je ten, že Reno, Karyo a Anne Parillaud byli ještě o třídu výš a i přesto, že Badham pečlivě opisoval, Bessonův režisérský rukopis tu jednoznačně chybí. Možná, že kdybych viděl tuhle Nikitu jako první, hodnotil bych výše, ale takhle vypotím maximálně 40%. ()
I přes průměrné hodnocení (tím se snažím - přiznávám, že velmi těžko - vžít do role diváka, jenž nikdy neviděl luxusní Bessonovu předlohu) jde hlavně o velmi drzý otisk originálu bez ničeho inovativního. Ztratilo se zde vše surové, uvěřitelné, citlivé. Drsné i smysluplné hlášky byly nahrazeny těmi dětinsky americkými. Stejně tak se vytratila jiskra z pohledů zasloužilých US ateliérových herců, napětí i barva z akčních záběrů, na první pohled od Francouzů přesně okopírovaných. Být to originál - ojedinělý, leč jen slabě nadprůměrný, akční film. Remake - okleštěná pohádka o zabijáckém škaredém káčátku, ale bez napětí a pořádného náboje, hezky uhlazené, nemastné neslané. ()
Johna Badhama jsem vždy považoval za rutinéra, který nikdy převratný film nenatočil a v případě remaku Brutální Nikity tomu nebylo jinak. Příběh je věrnou kopií Bessonova originálu. Právě francouzský režisér spáchal s dalšími dvěma kolegy scénář. Tam, kde se scénář trochu odlišuje od původního snímku je to tragédie - celá epizoda s Viktorem čističem. Fondovou nemusím, stejně jako nesympatického Mulroneyho. Soundtrack od Zimmera byl ve srovnání s původním hudebním doprovodem Erica Serry docela jalový. Badham tímto filmem začal sérii 4 komerčně neúspěšných filmů - v roce 93 mu kromě Point of No Return propadl i Another Stakeout, následující rok Drop Zone se Snipesem a roku 1995 diváky nezaujal snímek Nick of Time s Deppem. Tuhle Nikitu si už určitě nezopakuji. 2* ()
O dvě ligy horší, než francouzská verze. Nepřekonatelná atmosféra Bessonova filmu je ta tam. Ale i ta americká má nakonec něco do sebe. Plakát s Fondou mě pronásledoval celou pubertu, a teď, když jsem shlédnul film, kterého se týkal, jsem za to rád.:-) Fonda je takové ošklivé káčátko s jiskrou v oku. Možná není bůhvíjak fenomenální herečka, ale sexepíl se jí tedy upřít nedá. A role agresivní holky s bouchačkou (nebo spíš kanónem) v ruce jí padla jako ulitá. Po srandovním úvodu – přepadnutí obchodu smažkami (srandovním ve smyslu působící dojmem nějakého laciného tv-seriálu), přichází další část – přerod feťačky na disciplinovanou agentku – se kterou si dal Badham o něco více záležet, než Francouzi. Trošku otevřený konec naopak více vyznívá ve francouzské verzi, která není tak "happyendově" doslovně ukecaná, jako ta USA. Z Badhamova filmu jsou občas citít dozvuky osmdesátkového nevkusu (což je docela zajímavé na to, že jsme již v roce 1993) – v oblečení, účesech, hudbě... Také mi není moc jasné, proč se autoři namáhali s vlastní syntezátorovou hudbou aspirující na zlaté maliny, když tam mohli nechat celou dobu nechat znít nějaké reálné songy, které mají k příběhu vztah. V celkovém dojmu se mi i americká Nikita líbíla – ač o hodně méně, než francouzská z 1990. Holt ta látka má svou sílu a asi by to musel točit úplný břídil, aby z toho vzniklo něco nekoukatelného. ()
Galerie (45)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (4)
- Ve filmu roli čističe hraje herec Harvey Keitel. Podobnou roli ztvárnil i o rok později ve filmu Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994), jakožto Winston Wolf, co řeší problémy. (StropS)
- Pracovník pokojové služby v hotelu v New Orleans je režisér snímku John Badham. (Narcis)
- Natáčelo se od 30. března do 22. června 1992. (BMW12)
Reklama