Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Joseph StefanoKamera:
John L. RussellHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin, Janet Leigh, Martin Balsam, John McIntire, Simon Oakland, Frank Albertson, Patricia Hitchcock, Vaughn Taylor (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991). (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (1 161)
// Distribútor: Universal // Ak mám byť s cela úprimný, som celkom sklamaný. Na takto vysoko hodnotený film, som čakal niečo viac, ako len obyčajný krimi žáner. Horor ? vôbec nie, k tomu mysteriózny ? už vonkoncom. Nevravím, že som sa nudil, ale moje očakávanie boli zrejme až privysoké. ()
U tohoto filmu zde bylo řečeno snad vše, co být řečeno mohlo. Já jen musím říct, že pro mě je to asi nejnapínavější Hitchcockův snímek. Některé scény jsou skutečně strašidelné a příměr - horor - se ze všech Alfredových filmů asi nejvíc hodí právě sem. I když to není horor úplně čistokrevný. Precizní režie, fantastická hudba a výborné herecké výkony (především Leigh a Perkins), povyšují tento snímek mezi Hitchcockova mistrovská díla. A nejde jen o slavnou scénu ve sprše, ale o celý příběh jako celek. Film, který předběhl dobu a stal se nadčasovým. Nejde zde o pouhé bodání nožem jako v dnešních hororech, ale o psychologii postav, které jsou skvěle vybroušené i zahrané a o budovanou atmosféru, která už v úvodu snímku dosahuje vysokých otáček. Každý si ve filmu najde něco, já jsem si našel úplně všechno. A to, že bylo Psycho natočeno černobíle, mu samozřejmě dodává na působivosti a dramatičnosti. Hitchcock si hraje se stíny a tím i s pocity diváků. Neskutečně atmosferický, nezapomenutelný kultovní film. Naposledy viděno na Blu-ray, které svou ostrostí obrazu odhalí i jemné chloupky na rukou Janet Leigh. __ Pro dobytka - jsou auta z 60. let, která se dají obdivovat dodnes a některé současné vozy prostě nemají takové kouzlo. A přesně tohle je PSYCHO, luxusní retro auto. ()
Škoda, že ona zásadní scéna filmu nezůstala bez hudby, jak to bylo původně zamýšleno. Proslavený škrábavý motiv sice působí depresivně, ale také poněkud archaicky. Klasický film, v podstatě zakladatel žánru, má i dnes co nabídnout, na rozdíl od mnoha současníků (i, tady budu kacíř, některých filmů od mistra samotného - ano, připomínám svůj názor na Na sever severozápadní a tak dále). ()
Určitě to není pouze o slavné scéně ve sprše nucené cizoložnice a nečekané zlodějky Marion, Psycho je příkladem iluzivní filmařiny, která krvavé sekvence spíš naznačuje a zbytek nechává na samotné představivosti diváka. Malý filmový štáb, černobílý materiál (na tu dobu už věc méně vídaná), prototyp hororového domu, žena svlékající se do prádla, pichlavý hudební motiv, voyerismus. Mumifikovaná, dávno zavražděná matinka skrývaná ve sklepě na ovoce a mnohoznačný vycpavač opeřenců Norman Bates v matoucím díle, ve kterém je podstatná kamera, střih a zvuk. Strhující hra, která funguje i po třiapadesáti letech!! ()
Filmová lahůdka, která patří do zlatého fondu světové kinematografie a kdyby Hitchcock nenatočil už nic jiného, stejně by zasloužil vytesat pomník do mramoru. Scéna ve sprše nebo pád ze schodů jsou pro mě symbolem dokonalé režie a zároveň pomalu se otáčející židle ve sklepě je symbolem hororu jako svébytného žánru. Výborný Perkins, který už svůj výkon nikdy nedokázal překonat a z role vyšinutého Normana se vlastně nevymanil. Ingredience jsou v tomhle filmu vyvážené tak, že vznikla delikatesa...Za zmínku stojí i neobyčejně působivá hudba. Celkový dojem 100 %. ()
Galerie (235)
Zajímavosti (197)
- Filosof Slavoj Žižek tvrdí, že postava Normana (Anthony Perkins) zachycuje všechny tři složky osobnosti, a to právě jako patra domu. V prvním patře, kde žije jeho matka, je jeho superego, v přízemí jeho ego a ve sklepě jeho id. (Daewiik)
- Obraz zakrývající škvíru, kterou se dívá Norman (Anthony Perkins), je reprodukce Willema van Mierise – "Zuzana a starci". (M.B)
- Podobnou scénu, kdy Marion (Janet Leigh) vidí na přechodu přecházet svého šéfa, použil Quentin Tarantino ve svém snímku Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994). (Amras)
Reklama