Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (686)
Filmy sešlé věkem často dojíždí na přemíru kýče, technické nedokonalosti a nechtěně úsměvné herecké kreace, tudíž mě snímek, mající se odehrávat v jediné místnosti, zprvu trochu děsil. O to větší bylo překvapení - Okno do dvora zůstává po celou svou stopáž svěžím, napínavým a zábavným dílem. Precizní herci, dialogy, gradace... Hitchcock je filmový perfekcionista, jemu čest. ()
Ani tentokrát jsi mi, Hitchi, neukázal, že jsi pánem hororů a strachu. Skvělým režisérem ano, to ti vzít nemohu, ale ta nafouknutá bublina, co lítá kolem tebe je opravdu převeliká! Přesto před tebou smekám, protože jsi dokázal odtočit dvouhodinový příběh, odehrávající se v jednom pokoji a to z jednoho okna. Pro většinu tvůrců zcela nemožné, ty jsi to dokázal a mistrně vykreslil vztah mezi dvorním hercem Stewartem a krásnou Kelly. Ale tohle není thriller, a mysterioznost už v žádném případě. Více bál u teen verze Disturbia, tady vůbec, ani náznak. Rear Window je spíše romantická pecka, zaobalená v originálně napsané krimi, kde fotograf se svojí "crew" (ošetřovatelka a milenka:) pozoruje ze svého dvoupokojáče sousedy. __ Po druhém shlédnutí beru všechno zpátky a přidávám hvězdičku. Dokonalé! ()
„Are you interested in solving this case or in making me look foolish?“ - „ Well, if possible, both...“ Nač šmírovat v protějším okně zcela nahou sousedku s pohupujícími se čtyřkami, jak smyslně lízá nanuk válcovitého tvaru, když mnohem vzrušující je jiná vyhlídka. Vyhlídka na vraždu.. Hitch se tentokrát rozjíždí z kopce pozvolněji, ovšem jakmile se zatěžká ironií, břitkým humorem a voyeurským napětím, letíc jako střela se zastaví až o druhou sádru dřímajícího Jamese Stewarta a jeho děvče Pátek se v "povinné četbě" může zase poklidně vrátit od Himalájí k Harper´s Bazaaru.. Ostatně, co se jí týká, slyšel jsem příběh a já tomu věřím, že na konci zimy roku 1929 se v jednom filadelfském baru potkali Šarm s Elegancí. Přeletěla jiskra, on ji pozval k sobě, vyspali se spolu a za devět měsíců přišla na svět Grace Kelly.. A kampak se nám poděl MacGuffin? Že by to bylo ono pejskovo tajemství v záhonku? V odborných kruzích se povídá, že tam byla zakopána hlava skladatele Franze Waxmana, jediného skřípajícího kolečka v tomhle jinak perfektně namazaném stroji.. ()
Chytré, vtipné, k zbláznění zábavné a napínavé, do detailu promyšlené - prostě jeden z nejlepších filmů nejen samotného Hiche, ale filmů vůbec. Ani po x-tém zhlédnutí mě nepřestává fascinovat. Doufám, že Okno brzo vyjde i na BD. Vedle Vertiga a Na sever severzápadní linkou můj nejoblíbenější Hitchcock. P.S. Kdo by nechtěl být na místě Jamese Stewarta a nechat se nahánět krásnou a akční Grace Kelly do chomoutu? Ach. ()
Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Hitchcockem skvěle natočená detektivka, jen z pohledu fotografa sedícího u okna svého bytu s nohou v sádře. Hrdina (jako vždy skvělý James Stewart) má naštěstí zasádrovanou jen nohu, ne mozek, a tak se mu možná podaří usvědčit souseda z vraždy. Trailer: http://www.csfd.cz/film/4386-okno-do-dvora/videa/ ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Americký filmový institut zvolil film jako 3. nejlepší film v desítce žánru "mysteriózní" (červen 2008) a 48. nejlepší film všech dob (2007). (džanik)
- Porážka Thorwalda predstavuje v krajnej miere naplnenie Jeffriesovej (James Stewart) túžby po zbavení sa Lisy (Grace Kelly). Táto porážka odpovedá jeho potrebe túto túžbu potlačiť. V scéne, v ktorej si Lisa prehliada Thorwaldov byt a je pri tom pristihnutá, ju divák sleduje opäť raz z Jeffriesovho bytu s pocitom neschopnosti zasiahnuť. Toto je zlom aj v ich vzťahu. Jeffries nadobúda rešpekt pre jej odvahu a iniciatívu, o ktorej nevedel, že jej je schopná. Lisa sa do riskantnej záležitosti pustila len kvôli nemu samému, aby mu to dokázala a nie kvôli všeobecnej túžbe po spravodlivosti. (Biopler)
- Alfred Hitchcock chtěl nejdříve točit v lokalitě Greenwich Village, ale nakonec zbudoval ozvučenou scénu v ateliéru č. 18 studia Paramount. Natáčelo se od 27. listopadu 1953 do 13. ledna 1954. (Epistemolog)
Reklama