Režie:
Barry LevinsonKamera:
John SealeHudba:
Hans ZimmerHrají:
Dustin Hoffman, Tom Cruise, Valeria Golino, Gerald R. Molen, Jack Murdock, Michael D. Roberts, Ralph Seymour, Lucinda Jenney, Bonnie Hunt, Kim Robillard (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Charley je podvodníček a profesionální hráč. Právě zjistí, že jeho otec, který ho jako teenagera vyhodil z domu, zemřel. V souvislosti s dědictvím se Charles dozvídá, že má bratra Raymonda, který je jako autista umístěn v ústavu. Raymond má ale geniální matematické schopnosti, dokáže z hlavy řešit a zapamatovat si i ty nejsložitější matematické příklady i kombinace. Jejich otec zanechal svůj majetek Raymondovi, který ovšem nemá ponětí o penězích a neví, jak s nimi nakládat. Charles se rozhodne svého bratra vyhledat, aby majetek získal. Přitom si uvědomí, jaké možnosti skýtají Raymondovy schopnosti v jeho „oboru“ a rozhodne se vzít bratra s sebou na „dlouhý výlet“. Zatím však nemá potuchy o tom, jak s autistickým člověkem zacházet… Kvůli roli autistického Raymonda strávil Dustin Hoffman (Malý velký muž, Tootsie, Motýlek, Kdo je Harry Kellerman, Kramerová versus Kramer) téměř rok v léčebnách, kde studoval chování autistických pacientů. Jeho bratra Charlese si zahrál Tom Cruise (Top Gun, Interview s upírem, Narozen 4. července, Firma). (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (1 090)
Režisér Barry Levinson je modelovým příkladem, který dlouhá léta oslovoval dospělé publikum rozmanitými žánry, spoluvytvářel směsici nostalgie, dramatu a současné společenské komedie, na kterou se dá klidně podívat i za dalších deset let. Místo samolibého obchodníka Cruise byl původně zamýšlený Jack Nicholson, což by asi byla sakra zajímavá sestava. Nakonec se umíchal koktejl s Tomem Cruisem, který mi v roli úplně nesedí, ale popral se s ní solidně. Hlavní pozornost pochopitelně strhává Dustin Hoffman, který se na roli pečlivě připravoval, setkával se s odborníky na autismus i se samotnými pacienty. Potěší, že výsledná podoba nevyznívá učeně, Levinson zvolil jiný přístup, než většina tvůrců vyprávějících o problematice mentálně postižených. Na druhou stranu je škoda několik vyloženě diváckých gest, několika pomrknutí i spoutání konvencemi a klišé (mladší bratr velmi brzy nevidí staršího sourozence jako zdroj zbohatnutí, výhra v Las Vegas je spíš „lacinou“ zápletkou, scéna ve výtahu, hřejivý humor). Ve výsledku ale samozřejmě velká kvalita. ()
Je to rozhodne dobrá dráma, no na môj vkus príliš dlhá. Zrežírované je to fajn, príbeh je zaujímavý, herecky je to dobre obsadené a zahrané a taktiež aj hudba od Zimmera stojí za to. Jediný problém je len dĺžka filmu, pretože v niektorých momentoch je film fakt rozťahaný a nudný, hlavne na začiatku. 70% - 3* ()
Všechno, co jsem chtěl vyjádřit, napsali už jiní...nicméně nesouhlasím s názory, že je Tom Cruise průměrný...veskrze mám asi na tohoto herce docela jiný názor, než spousta ostatních zdejších uživatelů. No prostě si myslím, že Tom má taky štěstí, že nezůstal u takových filmů, jako je třeba Top Gun :-) ()
Zatímco u špatného herce může atraktivní vizáž zafungovat jako berlička, u dobrého totéž skoro ruší. Přestože neexistuje prokazatelný vztah mezi vzhledem a nadáním, mám pocit, že ti ošklivější bývají lepší herci. Každopádně Tomík mě v každém dalším filmu přesvědčuje, že u něj to neplatí. Tady je brilantní - a to mám v TOPce Dustina Hoffmana, pro jehož výkon v tomto filmu už vůbec neexistují slova. Když ti dva jsou "na plátně" spolu a dohadují se o tom, jestli spodky z Kmartu jsou hadr nebo ne, říkáte si, že snad nemůže být nic lepšího. ()
Osvědčená formule vypravěčsky ukázněných filmů z let 90tých v sobě nese jak oddramatizování, tak melodramatičnost, a funguje pouze při rozumném castingu. Rain Man nechce být komedií a na tragédii se odmítá vzdát morálního ponaučení (byť ho chytře skrývá). Divák má neustále náskok před Cruisem v informovanosti, což znehodnocuje vyprávění, přičemž poloze Hoffmana chybí mnohovrstevnatost a vývoj. Neexistují téměř nástřihy na obličej, snímá se zásadně v polocelku od pasu nahoru, čímž dává film najevo svou emocionální odměřenost a krátkodobost stavu - vztah Cruise a Hoffmana (-spoiler-) na konci a na začátku zůstává obdobný, doznal jen málo změn. Film naznačuje, že bylo sice cosi dobrého vykonáno, ale ostrůvek milého intermezza ve špatném světě nemůže odolávat a časem se zalije vodou. Hoffman na konci odjíždí a Cruise se opětovně dává na kšeft s auty. ()
Galerie (133)
Zajímavosti (60)
- Zprvu dostal scénář do rukou Peter Weir, který jej odmítl s tím, že ho nijak nezaujal. (Venkovan)
- Tím, že Charlie (Tom Cruise) nosil ve filmu brýle Ray Ban, stoupl prodej této značky o 15 %. (don corleone)
- V hoteli pil Raymond (Dustin Hoffman) pomarančovú limonádu značky Crush. (BoncheR)
Reklama