Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (292)

KrestanFilms 

všechny recenze uživatele

Velmi těžko hodnotitelný film. Jedna stránka je, že jsem odpůrcem trestu smrti - člověk člověku dát život nemůže, ale vzít ano? Ten kdo o tom rozhoduje bere na sebe před Bohem obrovskou zodpovědnost... A druhá stránka, když pominu vše okolo, tak sestra Helen předvádí, co je to bezpodmínečná láska, jak ji myslel Ježíš. Bez ohledu na to jaký je, má ho ráda pro to kým je. Ani ve chvíli, kdy se dozví... se od něj neodvrací. Přiznám se ale, že některé pasáže mi tak trochu utekly a taxem třeba nepostřehl, jestli přijal Ježíše jako osobního spasitele nebo ne...? ()

classic 

všechny recenze uživatele

Celé dve hoďky som sedel zarazený v sedačke z počinu,ktorý evokuje veľké zúfalstvo a beznádej. Susan Sarandon poznám,ale nečakal som od nej takýto performance,ktorý je absolútne vierohodný,uveriteľná je Timova réžia(Tim rok pred týmto hral najslušnejšieho väzňa v dejinách Andyho Dufresnyho v Darabontovom The ShawShank Redemption.),ktorá je sugestívna,depresívna,oscar mu vyfúkol Mel za BraveHeart. Sean Penn je z iného súdka ako Andy,veril som mu všetko,čo som mu videl na očiach,bravúrny performance. Réžia a herečka sú hlavnými ťahákmi snímku,kde optimizmus je v nedohľadne,nepokojný,nepríjemný snímok. ()

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Táto dráma vznikla podľa rovnomenného bestselleru, v ktorom mníška Helen Prejeanová rozpráva osobné zážitky pri stretnutiach s väzňami z ciel smrti. Scenár k filmu napísal scenárista a režisér Tim Robbins. Hlavnú postavu pozoruhodným spôsobom stvárnila Susan Sarandon, ktorá bola za svoj výkon v hlavnej úlohe ocenená Oscarom. Väzňa čakajúceho na posledný deň svojho života si zahral Sean Penn. Medzi protagonistami sa vytvára zvláštny vzťah. Mníška musí prekonávať vlastné pochybnosti, muž musí priznať svoju vinu. Vďaka svojej duchovnej radkyni umiera odsúdenec v istom stupni zmierenia. Tvorcovia postupne predkladajú prosté fakty, zachytávajúce správanie zločinca, situáciu jeho rodiny a rodín obete. Brutálny zločin sa objavuje v hutnej skratke v čiernobielych retrospektívach. Značná časť príbehu sa odohráva vo väznici, nechýba ani záznam príprav na popravu a jej vykonaní. Divák si sám musí vytvoriť názor na trest smrti. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Tim Robbins si vybral silné, univerzální téma, aby jej následně rozmělnil schizofrenní režií. Vypustil zdlouhavé představování postav, jde rovnou k jádru věci. Jeptišku, jež žije v idylické symbióze s vždy přátelskými černochy, nechává vést sáhodlouhé dialogy s na smrt odsouzeným kriminálníkem. Není jasné, proč se tak rozhodla, proč odmítá vidět jeho temnou tvář, proč mu věří a chce pomáhat. Z principu? Výborná Susan Sarandonová i Penn, který může ale také nemusí být vlkem v rouše beránčím, hrají od srdce, ale odcizenost jejich postav byla maximální. Jako bych oba dva pozoroval skrze mříže. Důslednost v obcházení tradičních scénáristických kliček, stejně tak snaha nehrát na divákovy city, si vybírá daň v podobě vaší lhostejnosti k viděnému. Bylo mi jedno, jestli Matthewa popraví či nikoliv, resp. neměl jsem důvod litovat jeho života. V kontrastu s tím působí jako pěst na oko zakomponování „zaručeně dojemného“ černošského gospelu, silný náboženský podtext a posledních cca deset minut, kdy vyvře na povrch to, čemu se Robbins celou dobu vyhýbal jako čert kříži. Příliš doslovný konec explicitně rekapituluje několikrát naznačené a nedává prostor další diskuzi. Filmařsky vděčné téma trestu smrti nikdy nepřestane vyvolávat silné emoce a hlasité polemiky. Příběhově velice blízký Capote by z tohoto duelu vyšel jako film sevřenější, plynulejší a z interpretačního hlediska odvážnější. 65% Zajímavé komentáře: Faye, castor ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Slovami Maurica Mossa " Look dead man walking" Robbins natočil taký veľký malý film , ktorý je pôsobivý svojou ľahkosťou a tiež posolstvom. Viacej ako na samotný čin vraždy sa tu jedná o spasení a vykúpení a Sarandon aj Penn tu dokazujú že sú skvelý charakterový herci , čo sa prejaví v hlavne v neskutočne emotívnom závere. Celkovo sa mi tento film páčil. Je to samozrejme jeden z mnoha ale o trocha ľudskejší ako ostatné. Robbins rozohráva takú malú hru na diváka hlavne na začiatku a aj počas filmu kde nás prenasledujú falshbacky z miesta činu ale my stále nevieme akú úlohu v tom zohráva Matthew. To sa dozvieme až na konci. Celkovo jeho cesta k vykúpeniu a neúspech, priznanie, viera, ľútosť je neskutočne pôsobivá a začneme s ním súcitiť aj sympatizovať, takže rozumiem aj postave sarandonovej že sa ho nakoniec ujala aj napriek opovrhovaním z okolia. Tu sa aj naskýta otázka či je vôbec správne pokúšať sa zachrániť takého človeka alebo či sa vôbec môže stať dobrým. Veľmi osobitý snímok ktorý poteší aj drobnou úlohou jacka blacka. Neskôr sa Robbins aj Black stretli keď JB hľadal trsátko osudu. Tu je ale jeho rola podstatne vážnejšia. Veľmi pekný film ktorý má stále čo povedať a kupodivu to aj hovorí. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (13)

  • Při scéně se svíčkami se objeví v záběru skutečná sestra Helena, na základě jejíhož příběhu byl napsán scénář. Při filmování byla přítomna jako "dozor". (don corleone)
  • Ve skutečnosti byli Elmo Patrick Sonnier a Robert Lee Willie, kteří spáchali stejný zločin a z jejichž příběhu vychází postava Matthew Ponceleta, kterou hraje Sean Penn, usmrceni na elektrickém křesle v roce 1984. V roce 1993 zavedl stát Louisiana smrtící injekci a proto se filmaři rozhodli ve snímku použít právě "více snesitelnou" injekci. (don corleone)
  • Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)

Reklama

Reklama