Režie:
Baz LuhrmannKamera:
Mandy WalkerHudba:
Elliott WheelerHrají:
Austin Butler, Tom Hanks, Olivia DeJonge, Richard Roxburgh, Helen Thomson, Dacre Montgomery, Luke Bracey, Kelvin Harrison Jr., Kodi Smit-McPhee (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Film Baze Luhrmanna Elvis o životě a hudbě Elvise Presleyho (Austin Butler) z pohledu jeho komplikovaného vztahu s tajemným manažerem, plukovníkem Tomem Parkerem (Tom Hanks). Příběh se zabývá složitou dynamikou mezi Presleym a Parkerem, která trvá více než 20 let, od Presleyho vzestupu ke slávě až po jeho nebývalou slávu, na pozadí vyvíjející se kulturní krajiny a ztráty nevinnosti v Americe. Ústřední postavou této cesty je jedna z nejvýznamnějších a nejvlivnějších osob v Elvisově životě, Priscilla Presleyová (Olivia DeJonge). (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (644)
Elvis je příjemný hudební biopic, jenž dějově nepřináší nic moc nového pod sluncem a lehce si pozměňuje stěžejní události, aby kolem nich vystavěl o něco lepší drama, nicméně jeho hlavní devízou je samozřejmě svérázný režijní uchopení Baze Luhrmanna a zejména odevzdaný herecký výkon Austina Butlera, jemuž se podařilo s postavou Elvise od prvních minut naprosto sžít. Komu se však nepodařilo splynout s charakterem a kdo ve filmu trčí jak bolavý prst, je Tom Hanks. Je to tak trochu o tom, zda to jeho svébytné snažení přijmete, ale já zkrátka za celé dvě a půl hodiny nevěřil, že vidím kolonela Toma Parkera, ale spíše jen Hankse přehrávajícího pod nánosem prostetik. Baz Luhrmann dávkuje svou hyperstylizaci někdy až zbytečně moc a jeho výběr doprovodného soundtracku, respektive moderních hudebních žánrů, bych v příběhu o králi rock 'n' rollu při vší slušnosti označil minimálně za pochybný, v každém případě i přes tyhle rušivé elementy film v prvé řadě divácky funguje a nabízí opravdu velkolepou podívanou, již je hodno vidět pokud možno na velkém plátně. Za mě mírně rozpačitá spokojenost. ()
Extrémně expresivní vizuální styl a spousta tvůrčích nápadů drží diváka přikovanýho ke křeslu po celou metráž. Bohužel je to ale to jediný, co divákovi zůstane po skončení v hlavě. Luhrmann svým obrazovým velikášstvím přebíjí nejen veškerý emoce, ale především příběh hudební legendy, která svět hudby jednou provždy změnila. Střihová i zvuková skladba je fenomenální, výkon Butlera chvílema strhující, ale obsahově je Elvis - vší osobitosti navzdory - prostě prázdnej. ()
Asi tri krát mi z toho zovrelo hrdlo, aké je to celé fantastické. Toto nie je gýč ako Bohemian Rhapsody ale pravé filmové umenie. Elvis je geniálne koncipovaný monumentálny životopis kráľa rokenrolu, kedy Baz Luhrmann fantasticky rámcuje viac ako 20 ročnú kariéru Elvisa do veľkých blokov, kedy sa odohráva aj niekoľko časových línií naraz. To je hudbou i obrazom vynikajúco prestrihané, pričom Luhrmamnn si pomáha tak estetikou videoklipov ako aj dokumentov. Najlepším príkladom je pasáž s That's All Right, Mama, kde je v jednom "klipe" predstavený začiatok Elvisovej kariéry a jeho detstvo a korene v blues i v gospele. To všetko s troma obrazmi a troma zvukovými stopami naraz. A Austin Butler sa totálne prevtelil do Elvisa, že som zabúdal na to, že to nie je Kráľ samotný. Naopak keď bola záverečná pasáž s archívnym Elvisom, nejaký čas mi trvalo, kým som si uvedomil, že to nie je len Butler v maske. Dajte tomu chlapovi Oscara a to okamžite. ()
Nekonzistentní vyprávění příběhu Elvise ubralo filmu pátou hvězdičku. Jinak je to příjemná vzpruha od těch profesorsky přesných životopisů, kde není prostor pro neotřelý nápad, protože celou tu kvalitu si ukradne ten děj samotný. Elvis měl bezesporu neskutečný život. Baz Luhrmann hned na začátku nastolil opulentnost s jakou se jeho příběh rozhodl vyprávět. Pravda, místy jsem se v tom slušně ztrácel. Navíc někdy po půl hodině jsem měl pocit, že tímhle tempem musí být za chvíli konec. Nakonec ale těch 160 minut dává smysl a i když se děj někdy v půlce notně zpomalil, pořád jsem měl pocit, že koukám na něco hodně originálního a jedinečného. Co na tom, že film není na pět hvězd a občas jsem v ději měl slušný bordel. Originalita se počítá a i díky ní se tento film od jiných životopisných filmů hudebních legend USA bude vyjímat. ()
Baz Luhrmann opět natočil postmoderní mozaiku, která je promyšlená, fungující i zábavná. Jeho režijní trademarky už nejsou takovým zjevením jako před dvaceti lety, přesto se daří balancovat na hraně nutného převyprávění biografických faktů a rozjívené pohádky, a to velmi vtahujícím způsobem. Více zde. ()
Galerie (59)
Photo © © 2022 Warner Bros. Entertainment Inc. All Rights Reserved.
Zajímavosti (21)
- Tom Hanks si musel kvôli roli Toma Parkera oholiť hlavu. Sám priznal, že tento účes nenávidí a opísal ho ako "hrozný." V jednom z rozhovorov počas natáčania povedal: "Straším deti. Chcel by som sa ospravedlniť za ukázanie tohto zostrihu." (maestrotatum)
- Když byl Elvis (Austin Butler) požádán, aby změnil svou image a oblékl si černý smoking, B. B. (Kelvin Harrison Jr.) mu později řekl: „No one wants to see Elvis dressed as a butler“ („Nikdo nechce vidět Elvise oblečeného jako komorníka.“). Shodou okolností je příjmení herce (Austin Butler), který Elvise ztvárňuje, „Butler“. (KGBelik)
- Plukovník Tom Parker (Tom Hanks) byl hudební manažer nizozemského původu, který do Ameriky uprchl po obvinění z vraždy. Elvisovi zajistil smlouvu s nahrávací společností a následně pobíral 25 % z jeho honorářů. Nesmlouvavý byznysman Elvise nikdy nenechal vystupovat mimo Spojené státy, aby přiživoval poptávku po jeho koncertech, taky ale proto, že jako ilegální imigrant neměl cestovní pas. Po Elvisově smrti Parker propadl hazardu. (MatyM)
Reklama