Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Steven Soderbergh se opět vyšvihl když natočil Traffic tak jak ho natočil. Jeho zrnitě dokumentární styl se k tomuto filmu hodí zažloutlé Mexiko namodralá místnost na odvykací kůře atd. Zároveň se vědomě vyhýbá akčním scénám a vždy je přeskakuje takže často vidíme jen Benicia Del Tora jak vejde do baráku a ven vyleze se zmláceným týpkem. Skvělé je taky celoplošné pokrytí drogového problému od bossů po chlápky na špinavou práci přes bossovu manželku, policisty, dealující černochy a nakonec samotné feťáky. To vše obohacené holywoodskou první ligou v čele se skvělým již zmiňovaným Del Torem dále exceluje Michael Douglas a Catherin Zeta-Jones. Zaujme i dvojka policistů v podání Dona Cheadla a Luise Guzmána nebo Topher Grace v docela jiné roli než jak ho známe z filmu V DOBRÉ SPOLEČNOSTI. ()
Myslím si, že ten, kdo shlédl TRAFFIC a GLADIATORA, nemé pochybnosti o tom, který film měl správně dostat Oscara za nejlepší film roku. TRAFFIC je ten nejdokonalejší film o drogové problematice, jaký kdy byl natočen. Soderbergh jako režisér a kameraman exceluje. Herecky pak zejména Michael Douglas, který by si Oscara zasloužil více, než oceněný Benicio del Toro. ()
Režisér Steven Soderbergh natočil niečo čo v nás zanechá veľa pre nás nevypovedaných myšlienok a hlavne otázok ako takto svet môže stále fungovať a popri tom sa spokojne šklebyť, zo zarobených čiernych peňazí. Film ostal s otvoreným koncom, lebo nejaký happyend by bol zbytočný a asi aj dosť nereálny, teda rozprávkový... Tento korupčný príbeh má výhodu v tom že sa tu zoskupila plejáda charakterných hercov, čo vložili do svojich úloh neskutočnú vnútornú stránku a tak rad, radom sa tu prezentovali v nezabudnuteľných úlohách pomaly zabudnutý Michael Douglas, Dennis Quaid ale aj menej známy a o to presvedčivejší Don Cheadle či Benicio Del Toro, výborne dopĺňala príbeh spočiatku nenápadná Catherine Zeta-Jones. Vedľajšie postavy hrali ďalší známy herci a aj na malom priestore presvedčili, že malá úloha môže byť výstuhou pre celkový dojem z príbehu, a tak zákutie predaja drog sa stáva v tomto prípade skoro dokumentárnou sondou do života mocných ľudí, čo určujú pravidlá bytia v podsvetí. Vtiahnutie do deja nám prináša aj spôsob prezentovania obrázkov, či že vizuálne poňatie snímania. Takže kamerový filter je buď presvietený do žlta pokiaľ sa jedná o teritórium Mexika a USA zas mierne do modrého odtieňa. ║Rozpočet $48miliónov║Tržby USA $124,115,725║Tržby Celosvetovo $207,515,725║ ()
Traffic jsem sledoval pod vlivem Sicaria s natěšeností na Torovo charizma. Ten ale zahodil masku mlčenlivýho zabijáka, v Sodeberghově mozaice příběhů hraje naopak roli Emily Blunt a tak trochu vyděšeně s naivitou zabředává do drogový břečky. Zatímco Sicario sází na jednoduchou linku s drtivou brutalitou, Traffic situaci na hranicích skládá z několika rovin. Samy o sobě jsou chytlavý i tíživý, ale mosty mezi nimi subjektivně nejsou dostatečně nosný natolik, aby film diváka smetl jako Villeneuveho nástupce. Pokud tvůrci nechtěli šokovat syrovostí, chybí mi tam nějaký znepokojivější vyznění, než zprofanovaný "drogy jsou všude, nejde s tím nic dělat". Na druhou stranu se na to i díky hereckýmu osazenstvu hezky kouká a bez stínu Sicariouše bych přemejšlel i nad pětihvězdím. 80 % ()
Bohužel či bohudík, podle toho, ze kterého konce se to vezme, jsem měl během filmu opět štěstí na výbornou společnost. Této společnosti bylo třeba věnovat pozornost a pochopitelně už ji moc nezbylo na samotný film, tudíž nám utekla spousta souvislostí typu, kdo ke komu patří, kdo s kým zrovna kuje pikle a vlastně i to, kdo je dobrý, kdo je dobrý méně a kdo je úplně zlý. Tento snímek si vyžaduje opravdu nadstandardní příval pozornosti. Každých 10 minut nám do děje vpluje 5 nových postav a zorientují se zřejmě jen ti nejzapřisáhlejší Soderberghovi fanoušci. Nevím, nějak mi nesedlo obrovské množství epizodek o tom, kterak drogy ovlivňují různé lidské životy různě. Přiznám se, že jsem nezachytil dokonce ani význam různých kamerových filtrů, ale důležité je, že jsem si jich vůbec všiml. Se Soderberghem si nevadíme, ale společné pivo bychom si asi neužili. Ocenil bych snad jen všudepřítomnou syrovost a vyprávění opravdu bez příkras, a to na všech frontách. To ovšem v současných filmech není nic až tak neobvyklého. Pokud vás daná problematika opravdu zajímá, či byste se rádi chtěli podobným způsobem živit, tak bych doporučoval sáhnout spíše po tomhle klenotu. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (36)
- Stejně jako u ostatních filmů, i tady seděl většinu filmu za hlavní kamerou režisér Steven Soderbergh. (don corleone)
- Jeden den po natáčení se vracel James Brolin ke svému autu a nachytal dva mladíky, jak se mu pokouší vloupat do auta. Jelikož měl na sobě stále policejní uniformu, ve které natáčel, zlodějíčky pořádně vystrašil a ti utekli. (don corleone)
- Scéna, ve které jede Michael Douglas na hranici Kalifornie, byla natočená opravdu v hraničním městě Tijuana. Obraz a zvuk je v této scéně nekvalitní proto, že se nepočítalo s tím, že by scéna ve filmu nakonec zůstala. Douglas se začal vyptávat mimo scénář Rudyho M. Camacha na situaci kolem drog, přičemž Camacho byl v té době skutečným pohraničním policistou. Steven Soderbergh scénu natáčel na ruční kameru a modlil se, aby ho pohraničník neoslovil jako pana Douglase. (don corleone)
Reklama