Režie:
James WhaleHudba:
Bernhard KaunHrají:
Colin Clive, Mae Clarke, John Boles, Boris Karloff, Edward Van Sloan, Frederick Kerr, Dwight Frye, Cecilia Parker, Arletta Duncan, Pauline Moore, Jack Curtis (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Boris Karloff ztělesnil nejproslulejší monstrum filmové historie ve snímku, kteří mnozí považují za bezkonkurenčně nejlepší horor všech dob. Dr. Frankenstein (Colin Clive) je odhodlán vzepřít se koloběhu života a smrti a z kusů lidského těla sestaví živé monstrum. Zručná adaptace novely Mary Shelleyové, pod kterou je podepsán režisér James Whale, a Karloffův procítěný portrét monstra toužícího nalézt svou vlastní identitu povýšil Frankensteina na jedno z nejzásadnějších děl světové kinematografie. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (212)
Velice váhám se čtvrtou hvězdou, avšak poslední třetina mě dostala. Ty první dvě se vyvíjí v poměrně nijakém duchu, i když se zde odehrávají opravdu zajímavé scény. Člověka (nebo alespoň mě) to ale nijak nenadchne a do děje jsem se vůbec nezažral, postavy se chovaly divně a dokonce jsem měl chuť sledování utnout něčím jinačím. Vlastně až na zmíněné postavy ale nemám odůvodnění, proč tomu tak vlastně je. Není to ani absencí hudby, která mi totiž absolutně nevadila, stejně jako například v mou vlastněné verzi Draculy. Naopak filmu dodává punc realismu, stejně jako ve snímcích dodržujících Dogma 95. Pocit nijakosti se však mění při patrně nejlepší scéně s děvčátkem u vody, od které začíná rozjíždět Boris svůj koncert a až do působivé scény s mlýnem může divák v klidu slastně mlaskat, slintat i chrchlat a po skončení má opravdu dobrý pocit, a o tom by to mělo být. ()
Úvodní varování diváků dnes působí přinejmenším úsměvným dojmem a přes skvělý výkon Borise Karloffa už film nikomu hrůzu nenažene. Legendární horor nejvíce trpí svou krátkou stopáží, která zjednodušila děj natolik, že některé věci nedávají moc smysl. Přes na svou dobu velkorysou výpravu na mě nepůsobí tak zajímavě jako o rok starší Dracula. ()
Zatímco Dracula táhl zejména díky démonickému Lugosimu, tak postava Frankensteinova homunkula rozhodně není tak působivá, a to i přes vynikajícího Borise Karloffa. Naproti tomu se Whaleova adaptace díla Mary Shelley pyšní lépe vyprávěným a chytlavějším příběhem a zejména skvěle vygradovaným finále s honem na netvora a v rámci možností až epickým zúčtováním. A přičtu-li si i jednu nebývale emocemi nabitou scénu s mrtvým dítětem, vychází mi, že s tímhle "univerzálním monstrem" jsem byl de facto nadšen za plný počet. ()
Rozhodně lepší, než konkurenční Dracula s Belou Lugoshim, a to hlavně z jednoho důvodu - Frankenstein má mnohem zajímavějšího záporáka. Je to proto, že vlastně není až tak záporný. Když se to tak vezme, vlastně za nic nemůže, je to spíš tragická postava: Představte si, že vás oživí, nevysvětlí vám pravidla, a když to pokazíte, tak vás zase zabijou. Jen by mě zajímalo, jestli se toho ve třicátých letech vážně diváci báli. A také - po srovnání s horory, co se točí dnes - přemýšlím, kam ještě dále se může tento žánr ubírat. Jestli budou horory pořád ,,strašidelnět" stejným tempem, asi se bude brzy stávat, že vás v kině v rámci filmu zabijou. ()
I když si vypomáhá všemi myslitelnými žánrovými vychytávkami (noc, hřbitov, bouře, vědecký experiment), připomíná dnes původní Frankenstein spíše psychologické drama než praotce hororu. Důmyslně se v něm pracuje zejména s kontrastem (velké monstrum, malé dítě – ve svém vztahu ke světu na stejné úrovni) a se zvukem, který vytváří tísnivější atmosféru, než by kdy dokázal (absentující) hudební doprovod. Na zadek vás už Frankie asi neposadí, ale chcete-li mít ukončené základní filmové vzdělání, neměli byste ho ignorovat. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, Subjektiv, berg.12, Trainspotter ()
Galerie (143)
Zajímavosti (84)
- Poslední scéna filmu, kde Henry F. leží v posteli a nad ním se sklání jeho žena Elizabeth, se točila dodatečně a navíc s dublerem. Colin Clive totiž musel odjet zpátky do Británie. (Alfréda)
- Každý den Karloffa (herec Frankensteina) maskovali přibližně čtyři hodiny a masku mu sundávali hodiny dvě. (duklak2)
- Autorská práva na make-up netvora, který vytvořil Jack Pierce, vlastní studio Universal až do roku 2026. (džanik)
Reklama