Obsahy(1)
Kouzelný příběh o Krabatovi, pocházející původně z Indie a objevující se později v různých obměnách souboje čarodějova učně a mistra v mnoha zemích světa, je příběhem chlapce, který se na prahu dospělosti přiblížil temným silám a je jimi fascinován, dokud nepozná, že jej mohou zahubit. Převyprávění lužickosrbské legendy o Krabatovi (Krawatovi, Chorvatovi) z přelomu 17. a 18. století ze slezské Horní Lužice, již nám svým nenapodobitelným způsobem předkládá mistr českého filmu Karel Zeman na motivy knihy liberečáka Otfrieda Preusslera. Čarodějův učeň je o silách srdce, jež nelze změnit a jež ovládají naše city a jednání a mohou být zdrojem nenávisti i lásky, zloby, závisti či radosti. Je možné je využívat k dobrému či zlému (neboli k bílé i černé magii, jak se kdysi říkávalo). V tomto věčném souboji vede k osvobození z osidel zla jen cesta pevné vůle a víry v lásku. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (540)
"Jako malý kluk jsem žasl a bál se, dnes: žasnu, bojím se :-) a (d)oceňuju"... bezbřehou nápaditost, animaci, (nadčasový) scénář, vypravěčský hlas. (Téměř) bez výhrad. S osobním dovětkem (přáním). Nebyl by tam (pro mé cynické JÁ) alternativní závěr?! Takové poctivé (černé) práce...by mělo přijít vniveč. Docela škoda ne?! Ostatně, už teď se mi pomalu ale jistě začíná stýskat po: "a mlýn už zase mele CHACHACHACHA". Zajímavé, v dětství jsem tento "problém" neměl :-) ()
Jako dítě mě tohle dílko minulo, jako dospívajícího kluka, když jsem se k Čarodějovu učňu dostal, neoslovilo, nedokázal jsem se dostat do příběhu v dobových animacích a nakreslená krev ve mě vyvolala spíše pousmání. Snad jsem za těch 5 let trochu více dozrál, odsledováním řady stylově osobitých filmů nabyl větší smysl pro vnímání uměleckého a výtvarního estetična, snad jsem si mezi tím vybudoval pozitivnější vztah k hororům (tedy zvláště těm, které kráčejí ke svému cíli vyvolat hrůzu jiným, sofistikovanějším způsobem, než jak je to běžné u současné žánrové tvorby), ale teď na mě Čarodějův učeň překvapivě zapůsobil tím očekávaným způsobem. Z barevných animací spolu s namluvením postav a úžasnou hudbou na mě šla silná atmosféra, i mražení, zděšení a napětí se dostavilo. Starý čaroděj, vynářející se v noci z kočáru či udírající svou botou Krabata proměněného v koně při jízdě až do krve, mi slušně naháněl hrůzu, zatímco romantická stránka příběhu o síle lásky s kouzlem magičtějším, než kouzla všech zlých čarodějníků, mě vedle toho až lahodně dojímala. Tento film Karla Zemana je pro mě dalším důkazem, že horor a pohádka se jako žánry vůbec nemusí vylučovat, neboť ve své nejklasičtější podobě mají naopak mnoho společného, ať už jde o romantický náboj nebo ústřední motiv boje proti velkému, mnohdy nadpřirozenému zlu, a můžou se proto v dobře vyváženém poměru skvěle doplňovať. Takže po čase další pěkný zážitek z dílny mého oblíbeného mistra. [90%] ()
Hororové rozprávky s postupným poznávaním kultúr nachádzam vo všetkých. Autori asi chcú na silných zážitkoch u detí vyvolať nejaké celoživotné postoje na základe poznania sveta, skúseností, človeku sa to proste vybaví v spojitosti s niečím, lebo deti do približne 6 rokov vnímajú dosť dobre. Otázka potom je, ako ich robiť, keď už sa niekto rozhodne pre takú vážnu vec, aby sa ňou neuškodilo. Toto je neobyčajná rozprávka, síce s trocha bábkovou animáciou, no motívmi, ktoré stoja za zamyslenie a nejednoznačnosťou, ktorá to nerobí nudným. Škoda, že s tou láskou to v živote nechodí tak ako tu. Celkom originálne, za mňa pochvala. ()
Výběr tématu je součástí talentu. A Karel Zeman dokázal předloze vtisknout ještě mnohé navíc. Zvláštní atmosféru napětí a tajemna, přitom jeho vyprávění zůstává prosté a přímočaré, animace je profesionálně dokonalá, ale zbytečně na sebe neupozorňuje, jen pokorně sleduje příběh a jeho vyznění. Silný, harmonický zážitek. ()
Legendární převyprávění literárně vícekrát pojednaného lužickosrbského cyklu o jakési obdobě našeho Ječmínka nebo jiného srovnatelného hrdiny nepostrádá kouzlo starých pohádek prvních syrových sběrů první poloviny devatenáctého století (mezi pohádkami bratří Grimmů např. najdeme jednu s incestním happyendem). Režisér, výtvarník i oba herečtí vypravěči svými přístupy zůstali předloze věrni a ještě ji dále domysleli a dotvořili. Výsledkem je dílo více české než lužické a jeden z klasických vrcholů českého animovaného filmu, v té době oprávněně soupeřícího v míře kvality i pojetí a toho, čemu se dnes módně ne zcela přesně říká "filozofie" této svébytné části hrané kinematografie, s uměním americkým nebo západoevropským. A současně jeden z absolutních vrcholů našeho umění nejen dramatického vůbec. ()
Galerie (17)
Photo © Filmové Studio Gottwaldov
Zajímavosti (5)
- Jméno Krabat je odvozeno od slova Chorvat. (Terva)
- Navzdory vžitému názvu, uváděnému ve všech materiálech, je v úvodních titulcích filmu uvedeno pojmenování Krabat - Čarodějův učeň. (charles3)
- Předlohou filmu byla kniha "Čarodějův učeň" (1971) napsaná libereckým rodákem Otfriedem Preußlerem (Otfried Syrowatka, 1923-2013) podle lužickosrbské legendy o Krabatovi. Příběh knižně zpracoval také Jurij Brězan (1916-2006) pod názvem „Čorny mlyn / Die schwarze Mühle“ - stalo se tak o dva roky dříve, ovšem v ČSSR byl český překlad k dispozici ve stejném roce jako Preußlerova kniha. (Ded@M@tes)
Reklama