Reklama

Reklama

Cesta do pravěku

  • Československo Cesta do praveku (více)
Trailer

Obsahy(1)

Celovečerní kombinovaný fantasticko - dobrodružný film, který ukazuje prehistorická stadia vzniku Země, flory a fauny. Nález pravěké zkameněliny je pro čtyři zvídavé kluky výzvou k výpravě do dávné minulosti. Na malé pramičce postupně proplouvají dobou ledovou přes třetihory a druhohory až na samý počátek života na planetě Zemi, přičemž zažijí nejrůznější, mnohdy i nebezpečná dobrodružství. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (792)

misterz 

všechny recenze uživatele

Tento film som už videl nespočetne veľa krát, naprieč celým mojim životom. Nadšenie z filmu síce už mierne nahlodal zub času, no stále ho považujem za jeden z najlepších v danom období. Film je priam nasiaknutý dobovou, radostnou atmosférou vtedy ešte pomerne nového totalitného režimu a preto je i pevne ukotvený v čase a vo svojej dobe. Ako taká pripomienka na vtedajšie všeobecne platné a jediné správne chovanie sa a zmýšľanie ľudí. Čím viac uplynie času od vzniku filmu, tým nám snímok v tomto smere povie a pripomenie viac. Z tohto pohľadu ide o veľmi cennú záležitosť. 85/100 ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších chlapeckých dobrodružných filmů světové kinematografie. Divukrásný filmový svět Karla Zemana se silným didaktických základem konstruovaný na bázi fantastiky románů Julese Vernea (ne náhodou jsou ostatní Zemanovy filmy adaptacemi právě verneovek). Ne Cesta do středu Země, ale cesta proti proudu času (symbolicky ztvárněného coby řeka, jak obvykle zjednodušeně chápeme chronologii historického času) je syžetem Zemanovy metaforické cesty do pravěku. Ve své době nevídané trikové scény (kombinování technik vícenásobných expozic, čímž Karel Zeman propojil hraný film s animovanou složkou filmu), dnes krásně nostalgické ohlédnutí na jeden z vrcholů československé kinematografie a zároveň na osvícenecko-budovatelský koncept nekonečných možností lidského rodu, který sice právě nosí červené pionýrské šátky, ale to je asi tak jediná dobová kotva, neboť Zemanovy snímky zůstaly dodnes silně nadčasové. Cestu do pravěku jsem zbožňoval jako kluk, radostně jsem se k ní vracel coby dospělý a zřejmě se k ní budou vracet i moje děti... Nádherný film... PS: Až neuvěřitelně dnes zní fakt, že po pár letech od svého natočení byla dokonce Cesta do pravěku s menšími úpravami vysílána ve Spojených státech a zaznamenala obrovský divácký ohlas. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Výlet štyroch mladých bádateľov riekou času zasväcuje diváka do historických faktov, obrázkov plných starovekých a pravekých zvierat, či striedania historických období. To všetko na podklade vynaliezavých trikových kúzel a technických manévrov, ktoré boli hlavným strojom na úspech. Banálne spracovanie príbehu, infantilné počínanie našich štyroch dobrodruhov a primitívne dialógy ma však neskutočne unavovali. Žiadna lepšia zápletka, žiadny väčší dobrodružný nádych, a to, že z desiatok historických zvierat, ktoré na svojej ceste stretli (neraz životu nebezpečných) sa všetky promenádovali na druhej strane rieky som takmer nevydržal. Slabšia hodinka dejepisu určená dnes už len naozaj menšiemu publiku. 55%. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Tenhle snímek svého času způsobil ve filmovém světě slušný poprask a byl s velkým úspěchem promítán v desítkách zemí. Karel Zeman se stal ve filmové branži pojmem a kdyby netvořil za železnou oponou, čekala by ho patrně skvělá kariéra a z dětských herců by se staly uznávané hvězdy. Na svou dobu mimořádně dobře zpracované trikové scény s atraktivními obrazy prehistorických živočichů dělají ještě dnes z filmu zajímavý kousek a výraznou připomínku filmové historie, nicméně scénář je s odstupem času přece jen plochý a didaktický záměr bije do očí. Film v řadě ohledů (výhradně chapecké obsazení, skautské ideály, touha po dobrodružství) připomíná a patrně i záměrně navazuje na Foglarovu tvorbu.Celkový dojem: 70 %. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Českého, filmového, trikového, vizionára p. Karla Zemana, by som zaradil vedľa veľhlasného amerického kolegu (rodáka) Raya Harryhausena, pôsobiaceho vo Veľkej Británii, ktorý taktiež so zápalom nakrúcal podobné, technicky náročné snímky na svoju dobu, ktoré dnes už môžu pôsobiť - zastarane ? Tak to môže byť, lebo pred cca. 60. a viac rokmi neboli vizuálne efekty (hovoríme o Československu) na tak vysokej úrovni, a i napriek tomu Cesta do praveku inšpirovala „rozprávkara” Stevena Spielberga k nakrúteniu Jurského parku ! Nebyť Zemana, nebola by prehistorická jura ? Pevne verím, že ak by žil v súčasnosti, alebo by sa narodil, trebárs v 40. rokoch, tak by sa určite nestratil, lebo s takouto fantasticky imaginárnou predstavivosťou, by dokázal fascinujúce filmové divy, podobne, ako Georges Méliès. _Tento snímok má nielen parádnu hranú, animovanú a bábkovú zložku, ale i na k-v-a-r-t-e-t-o českých detských hercov sa môže človek spoľahnúť, typické herecké výkony, ktoré ničím neurazia, ale ani nenadchnú. Je to vskutku i kvalitne nasnímané dvojicou chlapíkov za kamerou. Pred všelijakými chalanmi (pozor, aj dievča Věra Chytilová bola medzi nimi) z „českej novej vlny” , ešte o čosi skôr tu bol jeden individuálny tvorca, ktorého chcem v bl.bud. dôkladne študovať, lebo je v ňom veľký potenciál - inšpirácia. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (43)

  • Scéna souboje stegosaura s ceratosaurem je pravděpodobně inspirována mimořádně podobnou scénou z filmu Fantasia (1940), kde spolu v podobné choreografii bojují stejné druhy. Ve Zlínských ateliérech, kde Karel Zeman pracoval, byly oblíbené trikové filmy (mimořádné oblibě se těšil King Kong z roku 1933, který se v pracovním kinosále ateliérů promítal velmi často) a tamní filmaři zbožňovali také americké kreslené grotesky včetně filmů ze studia Walta Disneyho. Je tedy velmi pravděpodobné, že Zeman Fantasii viděl a nechal se jí inspirovat. (Landauer)
  • Skamenelinu trilobita našli chlapci na brehoch Baltu, kde sa natáčala časť filmu. (Raccoon.city)
  • Film byl komunisty preferován jako jeden z nástrojů odklonu od víry a propagaci sovětské vědy. Již tenkrát byl kritiky označován jako ideologický. Moc se líbil v NDR, na rozdíl od filmu Limonádový Joe, aneb koňská opera (1964). (Brtniik)

Reklama

Reklama