Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Snorlax odpad!

všechny recenze uživatele

Doufala jsem, že mi tento dokument pomůže najít odpověď na otázku, co přimělo národ Goetha, Schillera a Kanta, aby poslouchal křičícího Rakušana. Nepomohl, krom fanatika nemohl nikdo takovému filmu věřit, nikdo ho nemohl brát vážně. Věčný Žid mohl přesvědčit jen přesvědčené. Tohle je z lidského i uměleckého hlediska odpad všech odpadů. ()

Niktorius odpad!

všechny recenze uživatele

Je to tam všechno - dávka rasových předsudků; poukazování na "primitivnost", "špinavost", "podřadnost" a "parazitismus" cizího národa (má odpor k práci, nemá vlastní stát), které je zároveň oslavou "našich" nepochybných a nezdolných morálních i lidských kvalit; odporné a povrchní zesměšňování kultury a náboženských tradic (áno, onálepkování judaismu jako zvrhlé militantní a svět ohrožující ideologie nechybí); i povýšené úšklebky na "pravdoláskaře a multikulti" z 19. století, kteří svým "zmateným" přístupem málem nechali ty ďábelské Židy zničit "vyspělou a tolerantní civilizaci". Ani by mi z toho nebylo tak na blití, kdyby na nás xenofobní a demagogické výroky stojící na identických principech (co principech, skoro se mi zdá, že současní xenofóbové své nejotřepanější teze a "argumenty" přímo z tohoto filmu vykradli) nepadaly z každých internetových fór. Jen ti Židé jsou tam (ehm, občas) nahrazeni černochy, cikány, nebo muslimy (podle toho, co je zrovna v médiích in). Ten odpad! tedy patří jak tomuto filmu, tak zmíněným lidem. A jsou za ním hned tři vykřičníky. _______ P.S: V souvislosti s tím, jak se občas hájí někteří méně explicitní xenofobní štváči tím, že nevybízejí k násilí a jen upozorňují na existující problém, zdůrazňuji, že ani tento film nikdy nevybízí k násilí proti Židům (ani nějakému jinému způsobu zakročení proti nim) a jen "objektivně" a na konkrétních příkladech ukazuje, jaké je jejich smýšlení a způsob života. Nějak se nemůžu ubránit paranoidnímu pocitu, že kdyby se ten film věnoval Věčný muslim, neměl by zde jen 47% a byl by to na dlouhou dobu velký hit velké části uživatelů YouTube... ()

Reklama

frashmaker 

všechny recenze uživatele

Otřesné, avšak pokud má každý film nějaké poslání, tak i tenhle film ho má a ač je to poslání, které se mi krajně příčí a hnusí, tak musím říct, že je prezentováno dosti vychytralým, sice nevybíravým, avšak dostatečně kvalitně vlezlým způsobem. Ještě že mám mozek a tento film nemá dostatečný potenciál poškodit mé, snad zdravé, myšlení. ()

Wladi.mir 

všechny recenze uživatele

Těžké hodnocení to je jasné, ale proč? Hodnotit tu dokument, komedii nebo šílenou německou propagandu? Jako komedie je to výborné, jako dokument strašné, ale jako propaganda? Já se prostě hrozně smál. Jak tomuhle mohli němci věřit? Za každý druhým slovem jen slyšíte:"Za všechno můžou židi, jsou to démoni, přetvařují se, jsou horší než potkani." A ty rafinované slovní obraty tam. No prostě směšné a přece jen neuvěřitelné až k pláči! ()

Flego odpad!

všechny recenze uživatele

Samoúčelná zvrátenosť, goebbelsovský hnus tvorcami považovaný za dokument a pritom je to len propagandistický paškvil. V dobách vzniku to mala byť pomôcka presviedčať vlastných občanov o nevyhnutnosti boja proti Židom. Tí sú vykreslení ako niečo ohavného, ktorých treba vyhubiť. Vylievať si srdce nad týmto filmovým svinstvom zrejme nemá zmysel, hoci aj v dnešnej dobe existujú skupiny obmedzených, ktorí si myslia, že ich krv je čistejšia. ()

Zajímavosti (8)

  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno