Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Podobenství mají v české kinematografii dávnou tradici (připomínám aspoň Němcův snímek O slavnosti a hostech), ale ne všechny pokusy zhostit se podobenství dopadly úspěšně. Patří mezi ně i Masseba, kterou režíroval Miloš Zábranský. Měla dvojnásobnou smůlu: jednak rozhodně nepatří mezi díla srozumitelná a jasná, příliš podléhá vnějším efektům, jednak byl připravován ještě na sklonku komunistického režimu, avšak do kin uveden až po jeho pádu. Veškeré dosud odvážné jinotaje tím pádem ztratily na své závažnosti. Masseba se odehrává v tajemném podzemním městě, kde přežívá neznámá civilizace s krutými rituály násilí a teroru. Když se jeden mladý muž pokusí prchnout, ocitne se v centru pronásledování. Modelová situace je však rozehrána příliš prvoplánově, s hereckými výkony zbytečně přepjatými. (oficiální text distributora)

(více)

Diskuze

Stegman

Stegman (hodnocení, recenze)

Oficiální text distributora: (ne ten "oficiální", jak je uveden v obsahu)
Režisér Miloš Zábranský spolu se scenáristou Miroslavem Vaicem vytvořili výrazně stylizované filozofické podobenství, jehož název, stejně jako celý „příběh“, má mnoho významů: masseba označuje v obecném smyslu znamení, může být i specifickým termínem pro náhrobek a v archeologii je to sloup či velký kámen, jehož vznik a smysl pro nás zůstávají tajemstvím. Film se odehrává v neurčeném čase, možná ještě před naší civilizací, možná po jaderné katastrofě. Zachycuje bezútěšně studený, odcizený svět, v němž přestala existovat morálka i síla lidských vztahů, kde zlo v člověku se neustále dere na povrch a jen velice těžko se překonává. Cit je tu trestuhodnou slabostí a kniha největším nebezpečím. Tvůrci se v detailech, použitých rekvizitách i originálních rituálech nechali inspirovat nejrůznějšími dávnými kulturami, jež dohromady s prvky současnosti a fantazie vytvářejí futurologické memento.

Reklama

Reklama