Reklama

Reklama

Kde zpívají raci

  • USA Where the Crawdads Sing (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Úchvatný, tajemný příběh podle úspěšného knižního románu „Kde zpívají raci“ vypráví o Kye, opuštěné dívce, která až do dospělosti vyrůstala sama v nebezpečných mokřinách Severní Karoliny. Celé roky se šířily po Barkley Cove historky o „dívce z mokřin“, které izolovaly strohou a odmítavou Kyu od místní komunity. Když se v Kyině životě objeví dva přitažliví mladíci z města, začne se novému, neznámému světu otevírat. Jenže ve chvíli, kdy jednoho z nich najdou mrtvého, ji komunita bez váhání označí za hlavní podezřelou. Případ se začne rozvíjet, je stále nejasnější a hrozí, že budou odhalena mnohá tajemství, pohřbená v mokřinách. (Falcon)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (216)

MiniMinion 

všechny recenze uživatele

Do českých kin dorazil film „Kde zpívají raci“, atmosférické mysteriózní drama o „dívce z mokřin“. Film byl natočen podle oceňovaného stejnojmenného románu, který napsala spisovatelka Delia Owens. Vypráví příběh osamocené dívky jménem Kya, která žije odloučeně v mokřinách a na kterou společnost pohlíží s opovržením, a která je nyní obviněná z vraždy mladého muže, se kterým má jistou historii. V hlavní roli se představuje herečka Daisy Edgar Jones (Fresh, Ve jménu nebes), a právě ona je pro mě jednoznačně nejlepší částí tohoto snímku.. Její výkon pro mě bezpečně patří mezi ty vůbec nejpozoruhodnější z tohoto roku - naprosto fantasticky zvládla ztvárnit Kyinu křehkost a plachost, ale zároveň vysokou inteligenci, vnímavost, a schopnost a odhodlání učit se. Kya je díky ní velice silnou postavou a divák ji během několika málo okamžiků přijme a začne jí fandit a soucítit s ní. Edgar-Jones pro mne patří mezi nejvýraznější herečky své generace. Občas zapomínám, že sleduji film, a prostě sleduji mrazivý příběh jedné dívky. Edgar-Jones působí na plátně naprosto přirozeně a stává se postavou, kterou hraje - což by se u filmu zdálo jako samozřejmost, ale bohužel tomu tak v poslední době, kdy leckdy získávají role celebrity čistě díky svému jménu, úplně není. Přestože filmografie Edgar-Jones zatím není nijak obsáhlá, je velice působivá, a již teď vyhlížím její budoucí projekty. Vedlejší role nejsou až tak výrazné, vyzdvihnout chci ovšem Michael Hyatt (Střípky, Ray Donovan) a Sterlinga Macera Jr. (Sběratelé kostí, Super finta), kteří zde hrají manželský pár, který nad mladou Kyou drží ochrannou ruku. Převážně druhý Macer Jr., jinak především seriálový herec epizodních rolí zde má neskutečné charisma a i když jeho herectví není nijak zvlášť výrazné, je promyšlené a velice detailní. David Strathairn (Země nomádů, Ulička přízraků) zde ztvárňuje advokáta Toma Miltona, jižanského dědy, který vyvolává pocit, že se mu můžete se vším svěřit a kterému na vás opravdu bez přetvářek záleží - a tuto roli zvládl zcela perfektně. Hlavní obsazení uzavírají Taylor John Smith (Hunger games, Útok z hlubin) a Harris Dickinson (Kingsman: První mise, Trojúhelník smutku) jakožto Tate a Chase, dva mladíci, kteří se okolo Kyi motají. Upřímně, jejich herectví bylo místy trochu dřevěné, ale výsledný produkt to nijak nenarušovalo a celkově odvedli solidní práci. Snad nejdůležitější postavou vůbec je ale v příběhu samotný močál, ve kterém se děj odehrává. Famózně je zde ztvárněno jeho nebezpečí ale i jeho krása, jen záleží, z jakého úhlu se na něj díváte. Zároveň skvěle slouží jako metafora pro příběh hlavní hrdinky. Močál je pro lidi zvenčí nevyzpytatelný, jakmile jej ale poznáte, stává se pro vás něčím nádherným. Zároveň v něm, ostatně jako snad všude v přírodě, můžeme sledovat vztah predátora a kořisti, což je také relevantní pro tento příběh. Celým filmem se nesou témata jako opuštění, trauma, a jakou škodu mohou tyto věci na člověku napáchat. Toto jsme na plátnech či na obrazovkách viděli již tisíckrát, takže nejde o nic světoborného či originálního, je to však skvěle zpracované, a proto více zapamatovatelné. Pochvalu si zaslouží režisérka Olivia Newman (First Match, Chicago Fire) - její režie je pevná a téma uchopila s naprostou jistotou, s citem a s pochopením. Skvěje i kamera, za kterou se postavila famózní kameramanka Polly Morgan (Legion, Tiché místo: II. část). Její vizuální rukopis je velice výrazný a při některých částech jsem se přistihl na kraji sedačky s pokleslou bradou. Co filmu bohužel podkopává nohy je jeho pacing. Děj se střídavě odehrává v přítomnosti (respektive v roce 1969), kdy dochází k vyšetřování vraždy a k soudu, a v minulosti, přesněji řečeno v průběhu 50. a 60. let. Bohužel ne vždy přijdou přechody mezi léty zcela v přirozený čas, někdy scéna v minulosti trvá příliš dlouho a naopak když si člověk na minulost zvykne, přijde opět prostřih do doby soudu. Scény z minulosti navíc pokrývají spoustu času, téměř dvacet let, a někdy si divák nemusí úplně uvědomit, kolik času uběhlo od poslední události, a film tím lehce ztrácí na přehlednosti. Nejde však o nic hrozného a časem to snad každý pochopí. Příběhová struktura navíc místy působí spíše románově nežli filmově, což se ovšem dá do jisté míry pochopit vzhledem k tomu, že jde o adaptaci románu. Příběh také skvěle pracuje s divákem v tom smyslu, že divák až do poslední chvíle vlastně neví, zda je Kya z vraždy vinna či nikoliv, a když si už divák myslí, že se to nikdy nedozví, film mu odpověď šokujícím způsobem podá. Jde tedy o solidní film, který rozhodně není dokonalý a ze scénáristického hlediska má své problémy, ani v nejmenším však neuškodí jej vidět, ať už jste fanouškem jeho předlohy nebo ne. 75 % () (méně) (více)

sPaRk 

všechny recenze uživatele

Kvalitní drama z prostředí louisianských bažin a močálů, jedné z mých nejoblíbenějších filmových lokací. Některé události se oproti knize berou hodně ve zkratce, čímž místy schází potřebná hloubka a pocítí to i předlohou nedotčení, ale je to pochopitelné, snímek by měl jinak přes čtyři hodiny. Čtenář předlohy si podle mě film plně neužije a nedocení, když celou dobu disponuje znalostí pointy a vyústění. Nezjišťoval jsem si dopředu vůbec nic, což doporučuji i všem ostatním, a to nejen v tomto případě. Vůbec je to takový současný nešvar, že ještě před samotným uvedením filmu je internet zaplaven sáhodlouhými trailery, rozhovory s tvůrci, promo materiálem, previews. Jasně, člověk se tomu může aktivně vyhýbat... just sayin'. Pokud nemáte attention span průměrného tiktok uživatele, u závěrečných titulků vás zaplaví všechny ty úvahy o relativnosti viny, trestu a spravedlnosti vůbec. Cením, že to nemělo ten laciný netflixovský look a výpravu, i když pětatřicítka by tomu slušela ještě o fous víc. A hlavní představitelka je výborná. Víc takových filmů. ()

Reklama

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

knížku neznám, ale věřím že bude působivější než její filmové zpracování. Příběh o mladé dívce, která prakticky vyrostla sama v místních mokřinách a stala se jakousi legendou a lokálním démonem je fajn. Tím spíš ve chvíli, kdy se stane podezřelou z vraždy jednoho z mužů, který o ní měl zájem.  Bohužel mě ale nedokázal naplno vtáhnout a i když se na zpívající raky poměrně hezky kouká a rozhodně nejde o špatný film, znova bych se do nich nepustil...65% ()

elanius 

všechny recenze uživatele

(83/2022) / Po dlhšej dobe môžem konštatovať, že ma film príjemne prekvapil. Kto by chcel, nejaké detaily by sa nájsť dali. Ako ucelený filmový zážitok ale v zásade bez výhrad. Pri filmoch sú spravidla dôležité dve veci. Príbeh a scenár. Príbeh je síce z jednoduchších ale scenár, takmer dokonalosť. Knihu som nečítal, ale kto ju pretvoril do filmového scenára si dal riadne záležať. No nestratil som pozornosť snáď ani v jednej scéne. Herci sa výborne hodili do svojich úloh, samozrejme hlavná herečka to potiahla neskutočne. Krimi zložka je trochu poslabšia ale dáva aspoň vyniknúť vývoju postáv. Veľmi veľmi pekný filmový zážitok. (9/10) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Málokedy sa dostane k nám podobne staromódne nakrútený film, až sa divákovi vynoria spomienky na Ako zabiť vtáčika, či neskoršie Time to Kill. Ide však viac o melodrámu než o detektívku, či napínavú súdnu drámu a osobne mám dojem, že je to trochu na škodu. Mužské postavy sú príliš jednorozmerné, dobrý a zlý muž-partner, obaja v podstate dosť blbí, aspoň vo svojom mladšom veku. Najviac nakoniec poteší atmosféra, lokality, čiže výprava a typologicky vhodne vybratí herci. Tí ale v podstate stvárňovali postavy dané iba niekoľkými základnými vlastnosťami. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (16)

  • Britská herečka Daisy Edgar-Jones (Kya) musela úzko spolupracovať s dialektologičkou Francie Brown, aby ovládala južný americký prízvuk pre svoju rolu. (Pat.Ko)
  • Jeden z policajných člnov počas naháňačky po močiari má LED svetlá s nízkym profilom a vysokou viditeľnosťou modrej farby. Tieto svetlá by v 50. rokoch neexistovali. Navyše, polícia vtedy nepoužívala modré svetlá. Polícia by používala červené "gumball" svetlá. (Pat.Ko)
  • Kya (Daisy Edgar-Jones) zakrúžkuje 4. júl 1962 v kalendári, v ktorom vidíme, že to vychádza na sobotu. Ten dátum vlastne vyšiel na stredu. (Pat.Ko)

Související novinky

Startuje týden nejúspěšnějších filmů

Startuje týden nejúspěšnějších filmů

14.12.2022

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 15. do 21. prosince tohoto roku BestFilmFest, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů druhé… (více)

Reklama

Reklama