Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Veronika s Borjou jsou zamilovaní až po uši a letní Moskva patří alespoň na chvíli jen jim. Jenže se píše rok 1941 a země vstupuje do války s Německem. Borja odjíždí jako dobrovolník na frontu, aniž by se stihli rozloučit a tak před narukováním nechá Veronice dárek k narozeninám doma. Oba milence dělí stovky kilometrů, válečná vřava se však rozléhá na bojišti i nad hlavním městem. Zatímco Borja bojuje mezi zákopy o život zraněného vojáka, Veronika přijde při jednom z prvních náletů na Moskvu o rodinu. Borjovi rodiče vezmou dívku k sobě, tam ale musí neustále uhýbat před Markovým pohledem a dotěrnými návrhy. Když o Borjovi dlouho není žádných zpráv, souhlasí zlomená a apatická Veronika s Markovou nabídkou k sňatku. Snaží se pak najít aspoň nějakou útěchu v práci ošetřovatelky, jednoho dne však z jejího pokoje zmizí narozeninový dárek od Borji a Veronika v sobě nachází dosud netušenou sílu... Jeden z nejoceňovanějších sovětských filmů ve své době zasáhl filmaře a diváky ve všech zemích, kde se promítal. Jeřábi táhnou (1957) vešli do kin jen rok a půl po Chruščovově kritice Stalina, na počátku období tání, a svojí rozpohybovanou kamerou, extrémními úhly snímání i zaměřením na bolestnou nejistotu dívky uprostřed válečných let představovali v rámci sovětské kinematografie naprosté zjevení. Snímek Michaila Kalatozova otevřel ve své domovině nový pohled na válečná léta a mimo jiné získal nejvyšší ocenění na filmovém festivalu v Cannes. I díky tomuto úspěchu dostaly v zestátněné kinematografii později prostor válečné filmy jako Balada o vojákovi (1959) či Ivanovo dětství (1962). Příběh Veroniky podává osobní i osobitý náhled na druhou světovou válku, jehož sílu nyní můžete poznat skrze nově zrestaurovanou verzi. (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (18)

  • Spoiler: Veronika (Tatyana Samoylova) s pribúdajúcim časom chce nihilovať svoju existenciu. Vrcholí to pokusom o samovraždu, ktorá je natočená pomocou svižného strihu, čím režisér odkazuje na pojem sovietska montážna škola. Nejde mu len o efekt, výrazná štylizácia vyjadruje Veronikinu stratu zmyslu života ústiacu do chystanej samovraždy. Vo vypätej chvíli akoby prichádza odpoveď na hľadanie zmyslu života – namiesto ukončenia svojho života Veronika zachraňuje malé dieťa, ktoré sa symbolicky volá Borka čo je odkaz, aby v nej opäť ožila nádej na svetlé zajtrajšky a aby práve v starostlivosti o malého chlapca našla zmysel života. (Biopler)
  • Spoiler: Scéna Borisovej (Aleksey Batalov) smrti je poňatá invenčne ako metafora svadby s Veronikou (Tatyana Samoylova). Kalatozov vyjadruje ich splynutie krúživými pohybmi kamery, taktiež dvojexpozíciou, v ktorej sa objavuje Veronika ako nevesta s rozkvitnutými stromami. (Biopler)

Reklama

Reklama