Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Patnáctiletá Chiara má mnoho přátel, dvě sestry a pozorné milující rodiče. Do jejího spokojeného života nezvratně zasáhne násilný incident a následné zmizení otce. Na povrch tak vyplavou skutečnosti, které otec před Chiarou tajil a před kterými zbytek rodiny zavíral oči. Chiara je postavena před rozhodnutí, jakým směrem se bude dál ubírat její život. Snímek režiséra Jonase Carpignana, který zazářil v sekci Directors' Fortnight na festivalu v Cannes, empaticky vypráví příběh dívky, která byla okolnostmi nucena rychle dospět. To vše v prostředí fotogenické Kalábrie, ve které jsou zločin a násilí běžnou součástí života. (Aerofilms)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (24)

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Silný príbeh z pozadia všetkých tých väčších či menších mafiánskych príbehov z originálnej, minimálne reflektovanej perspektívy puberťáčky, ktorá postupne zisťuje, o čom vlastne je blahobyt jej široko rozvetvenej rodiny... Tento uhol pohľadu ukazuje dianie v zákulisí, o ktorý sa stará málokto mimo sociálnych pracovníkov, dianie, aké sa mohlo odohrať (a pravdepodobne aj odohralo) v ľubovoľných časoch činnosti mafie, lebo súčasnosť tu rozoznáme vlastne iba vďaka prítomnosti smartfónov a elektronických cigariet. Taliani tieto drámy vedia alebo je za tým len moja slabosť pre nich, aj keď zbavených všetkého čara..? - Vadila mi však forma, ten permanentný detail, objektív nalepený na ksichte, čo je zvlášť v kine až obludné, keď namiesto vnímania okolitého prostredia môžem počítať chlpy či skúmať každý pór aktuálne zabratej postavy. Akoby ma fyzická blízkosť záberu mohla viac priblížiť k postavám samotným! A keď už sa kamera nepchá rovno do tváre protagonistu, nahrádza ju ten nešťastný zlozvyk zoomovania na temeno..  Scenáristicky by to tiež ešte chcelo vypilovať, nie nutne v rámci nedopovedanosti, ako skôr vhľadu alebo komplexnejších súvislostí, aj keď chápem zámer zotrvať v rovine osobnej a značne subjektívnej dokudrámy, kde si divák má sám dotvárať, domýšľať súvislosti – ktoré ostatne ani hlavná hrdinka do značnej miery nechápe, či už preto, že ich naozaj nevie alebo že ich z pozície svojho veku, situácie a postavenia ešte nedokáže zhodnotiť. S ťažkým zásahom vonkajších okolností do dospievania inak pracuje film podobne ako nedávna švajčiarsko-ukrajinská OLGA. Kým v nej šlo o výbušnú situáciu na Ukrajine v dobe Majdanu, CHIARA je rozhodne hodnotný príspevok k pretrvávajúcej problematike talianskeho organizovaného zločinu, citlivým presahom do toho, čo zostáva obvykle skryté či nepovšimnuté za príbehmi z novín a filmov. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Způsob vyprávění silně působí dojmem, jako by režisér nevěděl o tématu (drogové mafie, sociální politiky státu, trestního stíhání, puberty..., you name it) dost, a tak vzbuzuje nezodpověditelné otázky, mlží a skáče po povrchu námětu do ztracena sem a tam, nezabrušuje do hloubky vztahů, charakterů ani společenských pravidel a zákonů, zachycuje se tu pouze jakýsi mlhavý dojem, ale nevykrystalizuje žádné jasné sdělení ani vyznění, natož spojitá linie - stejně jako na začátku, ani nakonec o nikom a o ničem nic pořádně nevíme, včetně toho, kdo je a co v životě chce či nechce sama Chiara). Ve stejném duchu funguje i kamera - hodně roztřesenosti, záběrů na detail, mlhy a tmy, ale žádný rámec, nadhled, poodstoupení.... - a také herecký výkon hlavní protagonistky - stále týž záhadný výraz, bojovně vysunutá brada a málo slov, která by prozradila cokoli určitého, udala té bezbřehosti směr... Může to být legitimní způsob, jak natočit film, ovšem pouze pokud soustavně nevyvolává podezření, že to nebyla nezbytná forma pro pevný autorský záměr, a že si tu filmař ve skutečnosti jen velmi ulehčil práci a sám si nejspíš není jistý, co přesně tím vším chtěl říct (zato se o tom dá donekonečna pustě polemizovat). *** Nemůžu se ubránit srovnání s mnohem zralejším a odvážnějším snímkem Muréna, který vznikl také letos na velmi podobné téma a v němž se patnáctiletá dívka vymaňuje z nadvlády otce či patrirchálního diktátu obecně, uvědomujíc si naivitu podsouvaných představ a modelů,  uplatňuje svoji ženskou sílu a odvahu a pouští se naprosto rozhodnutě na vlastní cestu s nejistým výsledkem - přičemž herecký výkon mladé ženy je přinejmenším stejně strhující, obdivuhodný a dechberoucí jako výkon hlavní hrdinky, kterou ztvárňuje. Po takovém prožitku pak film tak nevýrazný a zmatený jako Chiara rychle vybledne.  (Světozor, s o.) *~ ()

Reklama

ibeh 

všechny recenze uživatele

Pro mne nejlepší film z mého výběru na 55. MFFKV. Zaujal mě od začátku až do konce a mladičké hlavní představitelce jsem moc držela palce a taky jsem se o ni každou chvíli bála. Ve svých 15 letech musela udělat velmi závažné životní rozhodnutí, byla statečná a zvídavá, což jí na jednu stranu pomáhalo, na druhou komplikovalo život. Film je napínavý a velmi dojemný. Člověk se ale i něco zajímavého dozví. A hraje tam skoro celá rodina hlavní představitelky Rotolo :) ()

Othello 

všechny recenze uživatele

A Chiara splňuje do puntíku takové to trochu klišé úspěšného festivalového filmu - coming of age, silná ženská postava aplikovaná na starý patriarchální svět, naturčici v hlavních rolích a intimní, subjektivní kamera. Se vším tímto vlastně nemám problém a samy o sobě tyto jednotlivé prvky většinou fungují. Hůře to ale funguje jako celek. Carpignanův film má totiž celkem intenzivní a specifickou formální metodu, kdy má permanentně zazoomovanou kameru na detaily tváří. Téměř nevyužívá estabilishment shoty, ani nijak nenechává orientovat diváka v prostoru. Zároveň ale tenhle výrazný a po celý film neměnící se přístup nekoresponduje s tím, že se děj celkem zásadně vyvíjí a po divákovi se zjevně požaduje citový vklad. Každá scéna zde ale působí náladou stejně. Statické tváře na rozostřeném pozadí po hodině už budí pochyby, zdali za nimi nějaký proces vůbec probíhá. Uznávám ale, že zde by, navzdory mým zásadám si o filmech před jejich shlédnutím nic nezjišťovat, mohla pomoct informace o tom, že se vlastně celý film díváme na jednu reálnou rodinu. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

Obelix měl pravdu s tím že ti italové jsou ale blázni.... Chiara (extrémně talentovaná Swamy Rotolo, která až neuvěřitelně přesvědčivě hraje očima) je mladá, blbá, 24/7 má v ruce kecafon, hodně vapuje, kalí s besties, lepí si nehty – zkrátka žije typický život frikulína 21. století. Tahle idylka se otočí o 180° poté, co je Chiara konfrontována s kriminální minulostí své rodiny a je nucena rychle dospět ve světě, jímž zmítá organizovaný zločin. A přestože se Chiara mnohdy chová až moc impulzivně, jak její character development, tak její teenage figura dokonale zapadá do celkového konceptu odhalování záměrně utajovaných mafiánských intrik, díky čemuž s ní divák dokáže navázat nebývalý sympatie. Snímek Všechno nejlepší Chiaro tak perfektně funguje nejenom jako coming-of-age dekonstrukce gangsterkého žánru s netradičním námětem alá "Kmotr meets gen Z", ale i jako formálně ambiciózní (vše je nasnímáno výhradně ruční kamerou) indýčko a relevantní výpověď o zásadním problému italské společnosti. Za mě skvělej festivalovej slow-burner. ()

Galerie (11)

Související novinky

IX. ročník MittelCinemaFestu právě probíhá

IX. ročník MittelCinemaFestu právě probíhá

26.11.2021

MittelCinemaFest, středoevropský festival současné italské kinematografie, který se letos koná v České republice již po deváté, ve dnech od 25. listopadu do 1. prosince nabídne rozsáhlou a pestrou… (více)

Reklama

Reklama