Režie:
Victor SjöströmKamera:
Julius JaenzonHrají:
Victor Sjöström, August Falck, Edith Erastoff, Bergliot Husberg, Eric Abrahamsson, Gucken Cederborg, John Ekman, Nils Elffors, Emil Fjellström (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Námořník Terje Vigen přijde vinou jiného muže o svou rodinu. O několik let později se rodina tohoto muže stává na Terje Vigenovi závislou. Terje se musí rozhodnout, jestli se svému dávnému nepříteli pomstí, či nikoli. (oficiální text distributora)
Recenze (11)
Dobrodružno-romantické drama na ploche necelej hodinky. Kinematograficky remeselné dielo, občas zabehávajúce vo svojej naratívnej stránke ku gýču, ale k prihliadnutiu na vek snímku, odpúšťam. Viem, že diváctvo sa v tých časoch z tohto filmu muselo náramne tešiť, v dnešnej dobe ho vo svojich formálnych, no a vyššie spomenutých príbehových líniách bude brať viac filmovo skúsené obecenstvo. ()
Prvni veliky uspech svedskeho filmu - rybar je zatcen, po navratu domu zjistuje, ze jeho rodina vymrela hlady, pri bouri na mori je zachranen a ve svem zachranci poznava dustojnika, ktery ho pred lety zatkl a neprimo tak zpusobil smrt jeho rodiny...co bude delat? Silny svedsky moralismus je citit uz tu, stejne jako krasna priroda, ktera tentokrat i zasahne do deje... Trocha patosu a hrozna kvalita obrazu... Mmch, reziser a predstavitel rybare pozdeji hral hlavni roli v Bergmanovych Lesnich jahodach a jeho film Vozka smrti neprimo inspiroval Bergmana v Sedme peceti... Ten svet je proste maly. ()
Strhující romanticko-existenciální drama o lásce, ztrátě, šílenství a touze po pomstě. Je pravda, že ten básnický jazyk vyprávění je něco co se mi žvýkalo jen ztěžka a ta finální katarze až dobrosersky kantovských proporcí je taková možná naivně neuspokojivá (ale možná jsem jen já hodně cynickej).. každopádně, filmařsky je to dechberoucí. Obrazy a celé scény jsou krásně kompozičně vypiplané. V akčních sekvencích dokáže být kamera neuvěřitelně progresivní a dynamická, v těch částech spíše niterných dokáže být hluboká, kontrastní, romantizující. Hodně tomu celému pomáhá živly bičovaná severská krajina. Herecky je to plné velkých gest a výrazů zásadních duševních pohnutí, ale nikdy nesklouzávají do nechtěné grotesknosti... Kdo miluje film, ten to musí vidět a přesvědčit se na vlastní oči jak vynalézaví, důslední a odvážní byli filmaři už v roce 1917 (1917 volové!!) .... Mimochodem, je tady první "Martha moment" v dějinách filmu. ()
Poetická filmová báseň o žalu a odpuštění. Film provází lyricky vzletné titulky, jež nestrojeně souzní s výjevy drsné přírody i niterně klidnými pasážemi. Výborný je střih a práce s proměnlivým tempem filmu. Victor Sjöström si zaslouží pochvalu jak za režii, tak herecký výkon, kdy v podstatě nesleze z plátna. Působivý film, z kterého vám v hlavě ulpí zejména obrazy rozbouřeného moře. ()
Přepis básně Henrika Ibsena z roku 1862 vznikl ve šťastných podmínkách, Švédsko i Dánsko zůstávalo za války neutrální a filmy tak mohly být nadále vyváženy. Tehdy úspěšnější Dánové odešli do luxusních ateliérů v Německu a Švédsku připadla štafeta vůdčí skandinávské národní kinematografie. Tyto okolnost společně s umělecky zdařilým pojetím měli vliv na další Sjöströmovu kariéru. Prosadil se jako herec i režisér s mezinárodním jménem. Hlavní ženskou roli sehrála jeho druhá žena, Edith Erastoff. Terje Vigen ideálně zobrazuje sžíravé drama a vynikající práci s rázovitou přírodou, která se propisuje do lidských povah. ()
Galerie (2)
Photo © Norsk Filminstitutt
Reklama