poster

Hvězda Afriky

  • Západní Německo

    Der Stern von Afrika

  • Španělsko

    La estrella de África

  • Velká Británie

    The Star of Africa

Drama / Válečný

Západní Německo / Španělsko, 1957, 88 min

  • Volodimir2
    ****

    Film je skutočným príbehom mladého dôstojníka, stíhacieho pilota nemeckej Luftwaffe. Hans Joachim Marseille bol najúspešnejším stíhacím esom, ktorý pri 382. bojových letoch preukázateľne zostrelil 158 nepriateľských lietadiel RAF. O jeho neskutočnom talente svedčí aj kariérny a hodnostný postup. Za poručíka bol povýšený 1.4.1941, nadporučíka 1.4.1942 a za kapitána 1.9.1942. V tej dobe od 10.6.1942 už bol menovaný veliteľom 3. letky JG27 (27. Stíhacej eskadry). Film je trocha zavádzajúci v skutočnosti mal ten pilot ďaleko od disciplinovaného vojaka nemeckej armády. A skutočne keď 28.6.1942 obdržal od Hitlera Rytiersky kríž s dubovými ratolesťami, mečmi a briliantmi (ako jediný v hodnosti kapitán a celkovo 4. v poradí) sa na 2 mesiace vytratil zo sveta a až v auguste sa vrátil do Afriky. Akurát včas aby mohol letieť do Talianska kde 13.8.1942 mu odovzdal Mussollini Madagliu d´Oro (Zlatá medaila - najvyššie talianske vyznamenanie za statočnosť). 23.8. sa už zapojil do bojov v Afrike. Nakoniec dňa 30.9.1942 zahynul tragický pri nevydarenom zoskoku zo svojho nového Messerschmittu Bf 109 G-2. Vyšetrovacia komisia uzavrela túto nehodu, že nebola zistená žiadna sabotáž alebo iné previnenie personálu, išlo o haváriu motora. Pochovaný je na cintoríne hrdinov v Derne, príhovor predniesol poľný maršal Albert Kesselring a veliteľ 27. eskadry major Edu Neumann. Vošiel do dejín ako "Hviezda Afriky" a právom je hodnotený, ako najlepší nemecký stíhací pilot v 2. svetovej vojne. Zapojil sa do bitky o Britániu, o Juhosláviu a pokračoval na Rommelovom bojisku v Severnej Afrike. Paradoxom je že jeho letka v októbri 1942 bola stiahnutá z boja pre katastrofálnu morálku. (Podobný film Diamantové meče, 1994)(2.9.2018)

  • Big Bear
    ****

    Luftwaffe měla velkou řádku stíhacích es - se sestřely nad magickou hranicí 100 letounů a Hans Joachim Marseiile byl se svými 158 sestřely jedním z nich. Narodil se 13. prosince 1919 v Berlíně a zemřel při svém poslední bojovém letu na Severní Afrikou 30. září 1942. Paradoxně nezahynul ,,osolen'' některým ze spojeneckých pilotů, ale vinou závady na vlastním motoru. Unikající olej nejen znemožnil výhled z kabiny ale po chvilce se vzňal a pilot musel stroj opustit padákem. Bohužel vyskočil tak nešťastně, že se udeřil o ocas a upadl do bezvědomí v důsledku čehož si neotevřel padák... Toliko k historii. Tenhle film jsem měl léta v pošetce zastřčený u desítek jemu podobných v sekci - válečné, které kdysi vycházely v trafikách od spol. Řiťka video. Ne vše byl výkvět filmařiny, ale občas se tam mezi tím zaleskla perla a já bych si dovolil tvrdit, že toto je jedna z nich. Snad kromě filmů z první světové si ani nevybavuji kromě legendární Battle of Britain, kde by byl zachycen život u perutě Luftwaffe. Tady se jedná o 3 peruť Jagd Gruppe 27. Film je zcela zproštěn jakékoliv ideologie a politiky, naopak má lehce protiválečnou notu. To mi tam ale kupodivu moc nesedělo, nikde tam nepadlo nic o rozpínavosti Německa, zahájení bojů vypravěčův hlas konstatuje smutným hlasem, že ,,válka začala'' a já se ptám sama? Navíc po scéně nácviků ostrých střeleb z Me109 (o tom později) na statický cíl?!! A kluci od bojové perutě se diví, že asi bude válka? To se mohli divit u větroňů, ale ne u stíhačů! Sami piloti pak v Africe jen konstatují, že musí bojovat... V tohle film krapet neodpovídal realitě a dost se na něm podepsalo poválečné natáčení. Ale chápu, že Němci mohli těžko točit nějaký hrdinský epos tak krátce po druhé světové... Vlastně celé Německo, škola, atd... bylo prosto svastik, praporů a podobizen vůdce. Alespoň, že letadla měla svastiku na ocasech, to už by dnes si asi troufl jen málokterý filmař. A teď k těm letounům. Na rozdíl od filmu Orli nad Londýnem, kde Me109 hrály skutečné Spitfiry (aúúúúúúúúú), tady je tomu jinak. Stodevítky byly nahrazeny licenčně vyráběnými letouny Hispano Aviación HA 1109 a šlo o jakousi další vývojovou řadu Mezka G. Spitu je to sice letoun z dálky lehounce podobný, ale pohled na kabinu jasně odkazuje na stodevítku. Z britských letadel se tam mihnou Hurricany a Spity. Z amerických dokonce B17, žádné boje s P40 nebo Mustangy se tam ale bohužel nekonaly... Letecké souboje jsou na svoji dobu udělány vcelku zajímavě, škoda jen, že ten zasažený hurouš se tam objevuje následně asi 4x při každém dalším sestřelu... život u perutě Luftwaffe se nijak nelišil od perutí RAF či USAAF. Všechno to byli mladí dvacetiletí kluci odvelení daleko od domova. Leckdo z nich ještě nepoznal hebkou náruč ženy a tak ve chvílích volna se dohánělo co se dalo, pilo se a veselilo, protože už zítra mohlo osudí padnout na kohokoliv z nich. život u peruti byl také zpracován perfektně a samotného mně překvapila celková kvalita filmu, kterou jsem nečekal. Proto tedy dávám za 4 rytířské kříže. * * * *(5.8.2018)

  • MacGuffin
    **

    H. - Joachim Hansen (Hans-Joachim Marseille); Marianne Koch (Brigitte); Peer Schmidt (Answald Sommer); Hansjörg Felmy (Robert Franke); Horst Frank (Albin Droste); Carl Lange (kapitán Krusenberg); Alexander Kerst (major Niemeyer)(19.11.2013)

  • - Ako odborní poradcovia boli prizvaní bývalí spolubojovníci J.H. Marseillea. (Noddy)

  • - Lietadlá použité vo filme boli španielske cvičné lietadlá Hispano Aviación HA 1109, ktoré typovo vychádzali z nemeckých messerschmittov a používali sa v španielskom letectve až do polovice 60-tych rokov. (Noddy)

  • - Pri natáčaní filmu boli použité pôvodné, originálne nemecké uniformy. (Noddy)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace