Režie:
David TwohyKamera:
David EggbyHudba:
Graeme RevellHrají:
Vin Diesel, Radha Mitchell, Cole Hauser, Keith David, Claudia Black, Rhiana Griffith, Firass Dirani, Lewis Fitz-Gerald, John Moore, Peter Chiang, Joseph Hodge (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Během letu po odlehlé cestovní trase dojde k nehodě a osobní loď se čtyřiceti pasažéry je nucena nouzově přistát na planetě, kterou zvolí počítač jako tu nejvhodnější. Již během přistání většina pasažérů zemře. Přežije jen malá skupina poněkud nesourodých pasažérů. Pilotka Fryová, pár civilistů, žoldák Johns, který převáží do vězení vraha Riddicka, jenž má zvláštní schopnost vidět ve tmě. Všichni se vydají hledat vodu. Cestou míjejí kostry obrovských zvířat a dojdou až na starou geologickou základnu, kde objeví záchrannou loď, s kterou by mohli z planety odletět. Když jeden z trosečníků zmizí, Fryová se spustí do jeskyně a najde tam už jen jeho ostatky. Planetu totiž obývají létající masožravé příšery, které útočí jenom ve tmě, protože je světlo odpuzuje. Postupně zjišťují, že nestvůry vylézají z podzemí jen při zatmění místních sluncí. Jednou za 22 let postihne planetu totální zatmění. Ten den se blíží... (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (736)
Vesmírná obléhačka a la VETŘELCI nebo pozdější DUCHOVÉ MARSU, kde si to musí partička hrdinů v odlehlém koutu vesmíru rozdat s přesilou tamních monster. Partička přitom obvykle nebývá kompaktní a spojit síly v ní musí ti hodní i ti, o kterých se předpokládá, že jsou zlí, ale ve skutečnosti jsou docela hodní (prostě poldové a sympatičtí zločinci jako v ÚTOKU NA 13. OKRSEK), nebo se v partičce musí vyskytnout aspoň jeden hajzl/zrádce. Děj pak bývá tradičně rozdělen na dvě poloviny, expoziční a atmosférotvornou a na akční. Zápletka o přistání na planetě s monstry, které se bojí světla, zrovna ve chvíli, kdy po 22 letech (doslova jako na potvoru) nastane zatmění hned tří místních sluncí, působí na jednu stranu jako vtip (a druhou velkou náhodou, na níž film stojí, je, že hrdinové přistanou zrovna poblíž zřejmě jediné výspy civilizace na celé pusté planetě), na straně druhé připomene klasickou epizodu z AKT X o vraždících světluškách v lese, kde podobně jednoduše postavená situace (světlo život, tma smrt, musíme přežít do rána) fungovala velmi dobře. A funguje i tu, podpořená řemeslem, nějakými těmi nápady a divokou kartou jménem Riddick, kterou si Diesel s chutí dává a chraplavě hláškuje, navíc zakomponovanou do dramatického trojúhelníku Riddick, polda a pilotka. Baví mě spíš ta expoziční polovina, jak se zhasne, vynoří se monstra a začne akce, zábavnost paradoxně klesá. Ve výsledku průměrné kinobéčko. ()
Tak jsem zase jednou naletěl některým místním odborníkům. Většina zdejších komentářů, oslavuje Černočernou tmu jako skvělou, napínavou žánrovku s působivými triky, propracovanou psychologií postav a někteří dokonce film přirovnávají k Vetřelci. No pane jo. Celý snímek, každá scéna - vypadají strašně lacině, efekty jsou k smíchu (především ti digitální ještěři - na rok 2000 neskutečná bída), postavy nesympatické (hlavně vybrat co nejširší rasové etnikum, že?), srovnání s Vetřelcem je jen výkřikem do tmy (nabízí se spíše paralela s filmem Vetřelec vs. Lovec) a po napětí by se dalo vyhlásit pátrání. Vůbec se nedivím, že byl právě tento scénář zamítnut pro Fincherova Aliena. Prostě to celé vypadá jako průměrná epizoda 99. serie Hvězdné brány a jedna jediná hvězdička je za jakžtakž obstojně hrajícího Diesela, s šíleně odstávající levou plachtou. David Twohy pár let poté natočil celkem povedenou Hlubinu, která je zde zbytečně podceňována, ovšem narozdíl od tohoto paskvilu si zaslouží kladnější hodnocení spíše ona. Fakt jsme viděli stejný film? ()
Tak jo. Chápu, že si tímhle filmem Vin Diesel vytvořil image naprostého husťáka a tvrďáka - a taky mu to žeru, protože Riddickovi nejde nefandit a ani k tomu nepotřebujete moc hrát. Chápu, že z mála peněz v rozpočtu vzešlo celkem dost muziky. Ale nechápu jak by mě (byť sebenabušenější a sebetvrdší) Richard B. Riddick přiměl zapomenout na těch pár nelogičností a zázračných náhod, které se v Černočerné Tmě uděly (předtím než padla tma, i potom). Na čtyři hvězdy to není, zas tolik jsem se nebavil, a teď když znám všechny zvraty, nemám důvod dívat se znovu. Game over. PS: OST od starého filmařsko-muzicírského harcovníka Graema Revella zní přinejmenším dobře, alespoň ve spojení s obrazem. ()
Černočerná tma není ničím víc, než dějově rutinním nízkorozpočtovým béčkem o ztroskotancích na planetě obývané agresivními zubatými potvorami. Twohyho nápadité režijní uchopení však film v mnohém posunuje ještě o kousíček dál, než dosáhly mnohé tituly kategorie A. Krom používání sytých barevných filtrů a jiných fines má velký kus hutné atmosféry na svědomí postava Riddicka. Ten se stává příjemně zneklidňujícím elementem a jeho přítomnost dobře funguje jako katalyzátor vzájemné chemické reakce mezi ostatními postavami. Pitch Black ani neprojevuje snahu vyskočit z útulné béčkové škatulky a proč taky? Ti co mají k žánru kladný vztah, budou s filmem jistě spokojeni. ()
První pořádný Vinův snímek od dob Zachraňte vojína Ryana věrně kopíruje styl Vetřelce (Taky vychází z jednoho ze scénářů této série). Jedná se o klasický Hunting film, dokonce i samotní "dravci" mi náramně připomínali právě vetřelce. Ačkoliv loví pouze v noci, vyskytují se ve filmu i prvky prvního Predátora. Vina Diesela vynesl tento film na vrchol, a i proto se k němu v roce 2013 zřejmě naposled vrátil. Film si od začátku buduje pevnou atmosféru a všechno vrcholí působivým zpracováním finálního útěku ke spáse. Jedinou nevýhodou je příliš malý rozpočet, který se na filmu projevil zejména zpracováním jednotlivých bestií, což mě celkem rušilo, ale někomu to naopak může vyhovovat...80% ()
Galerie (50)
Zajímavosti (28)
- V prvom návrhu scenára bol Riddick (Vin Diesel) ženská postava. (Arsenal83)
- Koncept "trojhviezdy" s planétou, kde takmer nikdy nezapadá slnko, je reálny a pomerne presný. 7 júla 2016 bola objavená exoplanéta HD 131399Ab, ktorá sa nachádza v trojhviezdnom systéme, kde by mohol človek sledovať západ len raz za 275 rokov. (DJW)
- Filmem byla inspirována kniha „Planeta mezi dvěma slunci“ od spisovatele Roberta Fabiana. (Beckett51)
Reklama