VOD (1)
Obsahy(2)
Budapešť, 2123. Tváří v tvář ubývajícím zdrojům může lidská rasa přežít pouze díky osudovému kompromisu: po dovršení 50 let je každý občan postupně přeměněn ve strom. Když Stefan zjistí, že se jeho milovaná žena Nora dobrovolně přihlásila k darování vlastního těla dávno před vymezeným věkem, vydává se na dobrodružnou cestu, aby ji zachránil za každou cenu. (AČFK)
(více)Videa (4)
Recenze (26)
Depresivní postapo natáčené rotoskopickou animací. Co zpočátku vypadá jako "standartní" dystopie po vzoru Soylent Green a Logan's Run o společnosti která na mrtvém světě přežívá díky průmyslovému kanibalismu se postupně mění na docela psycho sci-fi... a samozřejmě s neskrývaným enviromentálním podtextem. Na to že tohle vzniklo spojenými silami Slováků a Maďarů, a debutantů k tomu, jde o solidní překvapení. A díky stylu animace postav i vypadá dost světově, byť některá z cgi pozadí vypadají docela hnusně, jak ze staré videohry. 7/10 ()
Najprv pozitíva filmu - príbehová premisa a funkčne a originálne zobrazený fikčný svet. Vďaka rotoskopingu sa film môže pochváliť aj slušnou atmosférou, čo je jeho najväčšia devíza. A hoci atmosférický nie je stále, väčšinu času to tam funguje. Problémom filmu je ( mimo absolútne nevyužitého potenciálu) niekoľko vecí. Vzťahy medzi postavami sú chladné a nedostatočne zmotivované. Aj keby som dokázal pochopiť, že sa psychológ snaží zachrániť človeka, ktorý očividne trpel depresiou a preto sa rozhodol pre razantný krok, celkom nechápem princíp hľadania si cesty k sebe skrz chladné a neemočné dialógy. Každý jeden vzťah je tam preto, lebo by tam mal byť. Ale skúste si spomenúť na akékoľvek meno postavy aj o dva dni neskôr. Kauzálnosť tam síce je, ale je vykonštruovaná. Nepôsobí reálne a dialógy typu - Strašne to bolí. Počkaj utriem ti čelo -, pôsobia nevkusne. A do toho logické lapsusy. Lanovka je neporušená aj napriek tomu, že je vo filme scéna, kedy je vyslovene zmietaná živlami a už ju malo asi tisíc krát niečo zničiť. Alebo dokonale naladený klavír v zničenom meste. Finále nekorešponduje s príbehom a absolútne zabíja ústrednú zápletku. Čo je na ňom ale horšie je fakt, komunikácia s rastlinami je tak dobrý nápad, že zamrzí, že práve ten nebol hlavnou témou príbehu. A úplne nakoniec je to vizuálna nuda. V kine som počul niekoho chrápať. Čo pri sedem ročnej práci trochu zamrzí. Slovenskí tvorcovia sa stále boja emócií a je to vidieť. A tí maďarskí očividne tiež. ()
Nádherné obrázky s nudným príbehom. A pritom ten námet ma silné základy aby fungoval ako osobná postapo dráma o nefunkčnom romantickom vzťahu a zároveň smutnom osude ľudstva. Do toho tu máme, hlavne ku koncu, načrtnuté zaujímavé myšlienky (komunikácia s rastlinami), audiovizuálne ide o nadštandardnú robotu (hlavne v tunajších pomeroch) a každý záber dýcha originalitou. Podobné artové filmy ale ťažia hlavne z postáv a vzťahov, tu pôsobia prázdne. Bez duše a dostatočného cítenia s nimi. Škoda, prvých 15 minút som bol nadšený, no hneď ako sa pomaly vydávame na cestu do neznámá, výrazne strácame tempo, absentujú zvraty, hrdinovia nečelia výrazným prekážkam (ani v osobnej rovine) a záver si ma nezískal vôbec. Ajked chápem prečo ukončili príbeh takto. V kine je to slasť pre oči, s taživou atmosférou (nie po celý čas), no bez ozajstných emócií, prekvapení a silného rozvoja charakterov. ()
Krásně vypadající sci-fi romance zdatně mixuje prvky známé z mnoha jiných dystopií i road movie, přetváří je však ve svébytný a velmi pohlcující tvar. Příběh o dvojici snažící se obelstít represivní a dehumanizovaný systém končí výrazně jinak, než bývá zvykem, a správně naladěného diváka tak velmi podnětně zabaví. Více zde. ()
Rozjímavá roadmovie o životě a odcházení v kulisách mrtvé planety. Otázkou pro mě zůstává, zda různé sci-fi prvky a akce, krom samotné premisy, neplní pouze roli nutné kostry příběhu a film by se mnohem lépe obešel bez nich. Případně zda by neprospěla kratší stopáž. V každém případě, ačkoliv podnětů k zamyšlení je víc, to působí dost roztahaně. ()
Galerie (13)
Photo © Fórum Hungary
Zajímavosti (8)
- Režisér Tibor Bánóczki prozradil, že když psali scénář a vymýšleli, jak bude vypadat Budapešť v budoucnosti a jaké příběhové linie se budou ve filmu odehrávat, tak měli tolik nápadů, že se všechny do filmu nevešly. (griph)
- Režisér Tibor Bánóczki vysvětlil, že přesto, že jsou stromy jedovaté, tak na konci filmu postavy, které se stromů dotkly, stále žijí, tedy neumírají hned, ale až po nějaké době. (griph)
- Režisér Tibor Bánóczki prohlásil, že hlavní inspirací pro film byla řecká mytologie. Další inspirací byl strom vyskytující se v Americe, který je smrtelně jedovatý a jehož vůně může člověka i zabít. (griph)
Reklama