Režie:
Vladimír ČechScénář:
Vladimír ČechKamera:
Václav HanušHudba:
Dalibor C. VačkářHrají:
Vlasta Fialová, Robert Vrchota, Jana Dítětová, Jaroslav Vojta, Marie Brožová, Antonín Rýdl, Jan Pivec, Josef Kemr, Marie Rýdlová, Josef Vošalík, Gustav Hilmar (více)Obsahy(1)
Krásná dcera obecního pastýře Bára se líbí všem mládencům z vesnice. Proto si o ní pověrčivé tetky vyprávějí, že se narodila jako dítě polednice. Dívka má jen několik málo přátel: farářovu schovanku Elišku a samotného faráře, který se jí pokaždé zastane. Panský správce Sláma usiluje o Elišku, ale ta miluje pražského studenta. Bára se proto rozhodne odradit Slámu od námluv. Převlékne se za strašidlo a u hřbitova donutí vyděšeného Slámu, aby nechal Elišku na pokoji. Jenže je odhalena a rozlícení vesničané ji zavřou do márnice… Snímek, který ve své době dobyl též zahraniční trhy (zaznamenal výrazný úspěch v Sovětském svazu i Latinské Americe) natočil jako svůj debut režisér Vladimír Čech. Do hlavní role obsadil půvabnou a temperamentní členku Slezského národního divadla v Opavě Vlastu Fialovou, vybranou na základě konkurzu. I pro ni to byl první film. (Česká televize)
(více)Recenze (104)
Tento film představuje významnou předělovou kapitolu v dějinách naší národní kinematografie. V poměrně velkém počtu tu nastupují příslušníci mladé herecké generace (Fialové bylo 20-21 let). Evidentně to bylo dáno i generační příslušností režiséra filmu a je zjevné, že tento pohyb souvisí s politickými změnami kolem osmačtyřicátého roku. Tím je dán do značné míry i výběr námetu filmu podle nejemancipovanější povídky Boženy Němcové. Její Bára má mnoho společného např. s hrdinkami próz sester Brontëových nebo George Sand. Romantismus tu evidentně převažuje nad realismem. Kvalita filmu i výkonů rolí hlavních představitelů tyto časové meze přesahuje a posouvá ho do úrovně klasického díla. Tato kvalita ovšem nepřesahuje hranice našeho národního rozměru. Ve Vlastě Fialové v tomto roce česká kinematografie získala a současně tak trochu začala ztrácet jednu ze svých špičkových hereček-hvězd. ()
Neuvěřitelné, že tento komunistický režisér ultraškváru na začátku své kariéry natočil tak příjemný film ("Nezlobte se na mě, neumím tancovat") , kde změna režimu je reprezentována pouze Bářiným protestem "Vždyť vám dřu za dva a zadarmo". Vlasta Fialová tu hraje očima a pusou, nemusí ani mluvit, pokud ale má repliku, má hlavu a patu a snadno si představíte vyvrženou chudou holku mezi burany a její utrpení. Když jsem jezdíval jako student s paní Fialovou vlakem, nebyla to pro mě jen hovorná stará dáma se směšným psíkem ale ta úžasná kočka, co se koupe u Tří křížů nahá a tam se přece všichni vidláci bojí... Bylo příjemné poslouchat její hlas v poloprázdném kupé. ()
Povídka Boženy Němcové byla zfilmována způsobem, který zcela neodpovídá své literární předloze. Za prvé děj povídky je poněkud jiný - zejména závěr, za druhé je trochu zemitější a ne tak lyrický jako zde a za třetí se odehrává v jiném prostředí. Vidět Báru, jak oděná pouze do tělesného ochlupení v rozkroku i podpaží leze do chladného jezera Mlaka na Šumavě namísto někde do Labe poblíž Vestce (rozdíl cca 900 metrů nadmořské výšky) přece jen působí poněkud nepatřičně. Na druhou stranu z nudné, jednotvárné a placaté polabské nížiny nelze dostat lyričnost a romantickou černobílou bigotnost vesnice tak dobře jako použitím vertikálně diferencovanějších exteriérů... Samozřejmě, že melodramatickému vyznění filmu významně pomáhá hudba a kamera pomáhající spolu se střihem zachytit žádoucí emoce - a jde to i bez replik herců. Panský myslivec Robert Vrchota je skutečně švihák. Nakonec je z toho vlastně čistá romantika; ale co, to je originální povídka v podstatě taky. ()
Nádherná Vlasta, charismatický Vrchota, jedničková atmosféra, báječná kamera a vůbec vizuální stránka, jen ten příběh je prostě takový prostinký, ne snad nudný, to by bylo přehnané; jednoduchost je mnohdy výhodou, zde trochu na překážku plnému hodnocení. Možná by bývalo bylo dobré přidat na stopáži a vylepšit celkovou gradaci rozvedením scénáře, případně ubrat na stopáži a zhutnit scénář do mírně akčnější podoby (ty "akční" scény jsou na dobu vzniku opravdu velmi slušné). 80%. ()
Poctivé převedení povídky Boženy Němcové na filmové plátno. Dnes sice může působit trochu zastarale, ale ta atmosféra je téměř totožná s atmosférou knihy. Ta čtvrtá hvězdička hlavně za Vlastu Fialovou, která byla opravdu krásná a uměla hrát a v době natočení "Divé Báry" nám ji mohl závidět i Hollywood. ()
Galerie (7)
Photo © Československý státní film
Zajímavosti (11)
- Při točení známých koupacích scén měla Vlasta Fialová na sobě trikot, protože film se natáčel na podzim a voda byla v té době už velmi chladná. Přesto herečka natáčení odstonala se zánětem kloubů. (raininface)
- Film Divá Bára byl prvním československým hraným filmem, který se promítal v Austrálii. (SONY_)
- Filmový debut brněnské divadelní herečky Vlasty Fialové, kterou do role vybrali na základě konkursu i pro její plavecké schopnosti. Titul byl prodán do řady zemí a Vlastička Fialová prý patřila v Latinské Americe k obdivovaným filmovým divám. (Karlos80)
Reklama