poster

Světla velkoměsta

  • USA

    City Lights

  • slovenský

    Svetlá veľkomesta

Komedie / Drama / Romantický

USA, 1931, 87 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • lamps
    *****

    Nebudu psát o tom, jaký je Chaplin génius, protože to už všichni dávno dobře víme. I přesto mě ale opět zarazilo, jak je snímek dokonalý, jak brilantně stmeluje dvě příběhové linie a jak stíhá zároveň královsky bavit i dojmout překrásnou romantickou zápletkou. Charlieho boxerský souboj je dodnes jednou z nejvtipnějších scén, zatímco závěr by mohl klidně aspirovat na titul nejdojemnějšího filmového konce. Ve zlaté éře němého filmu jeden z největších skvostů. 100%(27.4.2013)

  • Pacco
    *****

    Chaplin využil nástupu zvuku s naprostým přehledem parního válce na filmové silnici. Sice odmítl film dodatečně nadabovat či ho přizpůsobil stylu mluveného filmu, ale zvukové kouzlo promítl na plátno pomocí dodatečného ozvučení hudbou (kterou sám zkomponoval) a zvukovými gagy (teatrálně nahrazujícímu v mnohých případech mluvené slovo). A tak vzniklo dílo, které už svou formou osciluje. Stejně jako ukázal město v jeho přetvářce, nechtěl ve vztahu květinářky a tuláka zajít do roviny, kdy by jejich naivní iluze mohly nekorespondovat s realitou. Jako nit se proto táhne filmem drsná realita, lámající sny a touhy. Samotní přestavitelé nejsou jen zastánci typu svých postav- tulák si udržuje hrdost aspoň svoji hůlkou, dívka není jen klasickou romantickou hrdinkou a tragika milionáře, který se stává člověkem, jen když si přihne alkoholu je v kontrastu s gagy útrpně existencionální. Světla velkoměsta znamenaly zklamání pro typ publika, které od Chaplina čekalo jen komiku a situační gagy. Autor ve svém novém filmu počal osvojovat techniky nadcházející doby zvukového filmu. Postava tuláka se přestává jen tak nemožně pitvořit a v posledních scénách filmu se objevují nové a netypické prvky Chaplinova filmu-detail a emoce, nepatříc do parodií. Strach, misí se s překvapením a bolestí se těžko dají označit za součást komiky. Stejně jako na konci filmu i při mnohém setkání s květinářkou můžeme vidět tulákovu přetvářku, při níž se níž být upjatě obřadný až strnulý. Pocity, které i přes občasné zasmání, Světla velkoměsta vzbuzují nepatří do škatulek „jen pro zasmání“. Chaplin se vydal směrem ze situační komiky k sociální kritice, v tak příznačné době, jako byla 30. léta, plná společenské krize a vzestupu filmu.(17.11.2006)

  • BigDeal
    *****

    Chaplina mám stále radšej a radšej, zrejme kvôli tomu, že v tých jeho pantomímach pôsobí úprimne a postava tuláka je veľmi sympatická. Navyše klasicky skĺbil dojímavé scény s vtipnými a tak vznikol veľmi milý snímok na zlepšenie nálady. Na Svetlách veľkomesta je rovnako vidno život v tridsiatych rokoch v USA, klasické autá, podniky, sociálne rozdiely a charaktery ľudí, ktorí sú "hore", či "dole". Čo som sa ale najviac čudoval bolo, že choreografie niektorých scénok nielenže nestratili vtip po toľkých rokoch, oni dokonca dnes nemajú konkurenciu a my môžeme len nechápajúco krútiť hlavou nad ich dokonalosťou.(17.2.2009)

  • Stanislaus
    *****

    Ihned na začátku se přiznám, že dosti podobný Cirkus se mi líbil o něco více, ale tím rozhodně nechci ubírat na kráse a blyštivosti Světel velkoměsta. Ve výsledku to není až zase tolik komický film jako jeho (již výše zmíněný) předchůdce, ale u "opilecké scény v restauraci" či u "píšťalkové scény" jsem se vážně od srdce pobavil. Vedle humorných peripetií se zde paralelně objevuje vážná linie, která se více či méně točí kolem slepé květinářky a vztahu Tuláka k ní. No a když to všechno dopadlo, tak jak to nakonec dopadlo, tak mi bylo Tuláka opravdu líto. Zkrátka vysoce kvalitní (a stále ještě němý) Chaplinův film, kterému by se sice dalo něco vytknout, ale ve výsledku jde o slušnou podívanou.(17.10.2011)

  • Rosana
    *****

    Tento film měl hlubokou myšlenku, i přesto jsem se smíchy za břicho popadala. Podle mého názoru jeden z nejlepších Chaplinů.(3.1.2009)

  • - První Chaplinův film ve zvukové éře. (Kulmon)

  • - Snímek je nejoblíbenějším filmem Geoffreyho Rushe. (Sherlock Holmes)

  • - Orson Welles prohlásil, že to je jeho nejoblíbenější film všech dob. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace