Reklama

Reklama

Zbytečná krutost

  • USA Blood Simple (více)
Drama / Thriller / Krimi
USA, 1984, 97 min (Special Edition: 92 min)

Obsahy(1)

Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Recenze (359)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Jednoduše brilantní. Před léty jsem Zbytečnou krutost odzíval jako stylovou nudu, ale dnes se mi tajil dech. Tolik hravosti a invence, zároveň syrovosti, surovosti a napětí! Vynikající po stránce vizuální i v rozvíjení zápletky na základě chybných domněnek a předpokladů jednotlivých postav. Začínám mít intenzivní potřebu podívat se i na Tahle země není pro starý ještě jednou, je možné, že genialitu Coenů nejsem schopný napoprvé plně vstřebat. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

When things go wrong… K poznání, že nevěra se nevyplácí a problémy s komunikací mohou mít fatální následky, docházejí postavy Zbytečné krutosti brutálně přímočarou cestou. Coeni ohlodali konvence filmu noir až na dřeň. Nezdržují se uvedením do děje a představováním aktérů, o nichž víme všehovšudy jen to, jak se jmenují (a že Ray sloužil v armádě, čemuž odpovídá jeho uvažování). Vyprávění s jednoduchostí městské legendy, kterou si mezi sebou lidé povídají, je díky tomu otevřené širokému spektru interpretací a zároveň si můžeme na té nejzákladnější úrovni vychutnávat, jak nás film drží v napětí a neřešit psychologii a sociální zázemí bezradných, osudem stíhaných postav. Byť jde o tuctovou historku o nevěře a pomstě, naši pozornost udržuje kromě formálních ozvláštnění (nájezdy kamery, neobvyklé úhly, práce s hloubkou pole) fakt, že se události zdaleka nevyvíjejí podle očekávání. Některé zvraty přicházejí dříve než bychom čekali, na jiné nedojde vůbec (zapomenutý zapalovač nesehraje předpokládanou roli) a události mají vinou neinformovanosti postav velmi nečekané konsekvence (o mistrném vytváření zápletky na základě toho, co která postava ví nebo si myslí, že ví, by se daly psát dlouhé narativní analýzy). Zbytečná krutost je přes zdání jednoduchosti opojně promyšleným thrillerem pro poučeného diváka, který ocení, že se jej tvůrci nesnaží vyvést z konceptu lacinými triky. Namísto nich volí nečekané změny nálady (bizarní dialog o Martyho anální povaze, škodolibě černý humor), scény napínavé svým trváním (a z něj vyplývajícím očekáváním, kdy se „to“ stane) prudce ukončují úsporným střihem, který nás ladně přenáší v čase i prostoru. Nejen rytmicky vyrovnaný, ve vytváření napětí originální a nepředvídatelný film je příkladem zralého debutu filmařů, kteří vědí, co chtějí. Následující žánrové revize od Coenů jsou sice vtipnější a příběhově propracovanější, logicky ale již ne tak krvavě jednoduché a svou jednoduchostí očistné. 85% Zajímavé komentáře: Lavran, ScarPoul, tomtomtoma, TotalFilm ()

Reklama

movie 

všechny recenze uživatele

Snímek, na jehož shlédnutí jsem čekal velmi dlouho a též od něj i hodně očekával. A nebyl jsem zklamaný. Typický Coenovský příběh, zabalený do perfektní noirové atmosféry s řadou velmi dobře napsaných postav. Závěr snímku je pak opravdu špičkový, „Zhasni světlo,“ a následné probourávání se skrz zeď opravdu nemá ve filmu obdoby. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Od debutu bratri Coenu jsem asi ocekaval moc, podle reakci a pak sem byl bohuzel trosicku zklamanej. Prislo mi, ze se Coeni snazi brat moc vazne, takze ruznejch vtipku tu je jako safranu, ale celkove to je jen prumernej thriller. Par scen me dostalo, ale ze bych u nich nedychal to ne. Ale na to, ze to byl debut, tak byli dialogy i pribeh slusne propracovany, jak je u Coenu zvykem a 4* si zaslouzi. Tak po druhym skouknuti zvedam na 5*, jedna se o perfektni thriller se skvelym Hedayou, kterymu tech par nedomyslenosti rad odpustim. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Téměř komorní detektivka se solidní zápletkou s drsnou a syrovou atmosférou je teprve druhý film po Millerově křižovatce, co jsem měla možnost vidět od bratrů Coenových. Ale už v téhle jeijch prvotině je silně citelný jejich smysl pro černý humor a absurdní situace. Uvidím, jestli mě o svých kvalitách přesvědčí i další jejich filmy. ()

Galerie (99)

Zajímavosti (19)

  • Jako režiséři jsou u filmu uvedeni oba bratři, avšak skutečně snímek režíroval jen Joel Coen, zatímco Ethan Coen se ujal produkce. (hendrich6)
  • Teaser (Dráždič), tedy prvopočáteční upoutávka byla natočena a dána do oběhu dávno před natáčením filmu. Hlavní roli v ní měl ztvárnit Bruce "Evil Dead" Campbel v roli, kterou pak později ve filmu ztvárnil Dan Hedaya. Zbývá jen podotknout, že teaser byl stejně drsný a krvavý jako později natočený film. Takže kromě toho že teaser dráždil, tak ani moc nelhal. (Rodriguez)
  • Na radu Sama Raimiho obcházeli bratři Coenové celý rok studio po studiu s trailerem na film, jenž ještě nebyl vytvořen, než sehnali 750 000 dolarů do rozpočtu. (Othello)

Reklama

Reklama