Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rodinný dokumentární portrét všemi generacemi milovaného českého autora, herce, textaře, scenáristy a spoluzakladatele legendárního Divadla Járy Cimrmana Zdeňka Svěráka, který natočil jeho syn, světoznámý režisér Jan Svěrák, se svým kolegou Martinem Dostálem. Dali mu lehce humorný podtitul "Mramorizace Zdeňka Svěráka". Oba tvůrci laskavě nahlížejí do tvůrčího zákulisí i soukromého zázemí Zdeňka Svěráka a nechávají vyniknout jeho nezaměnitelné vnímání světa. Dávají rovněž možnost poznat kouzlo mnoho desítek let trvající sounáležitosti, na jejichž základech stojí úspěch slavného cimrmanovského souboru. Stranou však neponechávají ani momentky ze Svěrákovy životní cesty a soukromého života, na nichž odhalují pro řadu diváků možná neznámé odrazy jeho osobních osudů ve filmech, které si získaly trvalou přízeň publika. Snímek má nicméně osobní rozměr i pro samotného režiséra, který v době realizace prožíval společně s otcem tvůrčí i generační spor. Natáčením portrétu se pokoušel rovněž hledat nová východiska pro vzájemný vztah, jehož hodnotu mohli diváci ocenit na působivých filmech Obecná škola, Kolja či Tmavomodrý svět – plodech kongeniální spolupráce otce a syna, jež naštěstí měla úspěšné pokračování. (Česká televize)

(více)

Recenze (209)

Lima 

všechny recenze uživatele

Obsahově obsáhlý, plný rozhovorů a filmových ukázek, dokument o dnes již legendě českého filmu. Malinko zamrzelo opomenutí některých jeho úžasných filmů (např.Tři veteráni). A také ani slovo o další výrazné součásti Svěrákova života a to sice jeho charitativní činnosti. Jan Svěrák to v diskuzi po promítání odůvodnil tím, aby dokument nebyl příliš přesládlý. Tak dobrá. ()

solskjaer 

všechny recenze uživatele

Zdeněk Svěrák vyložil ve svém filmu o sobě Tatínek na stůl naprosto všechny karty co měl. Použil pro to formu dokumentu a , ač nerad, uzavírá tak jednu svou kapitolu svého filmového života. Tatínek je hodně melancholický dokument zaměřený hodně na pocity, vzpomínky a život.Co je jeho doménou je naprostá upřímnost a otevřenost, ukazující autora mnoha kultovních filmů, ale hlavně nespočtu krásných a nezapomenutelných hlášek z oněch filmů jako obyčejného člověka z neobyčejným nadáním, který nadevše miluje svoji minulost, Cimrmany a svoji rodinu a rodiče.Svěrák ve filmu odhaluje některá svá tajemství , která byla doposud obyčejnému divákovi neznáma a myslím si, že pro samotného Svěráka se určitě neříkala snadno. Tatínek je shrnutím jeho minulosti, přítomnosti a budoucnosti, kdy zmiňuje možnost natočení dalšího svěrákovského filmu Vratné láhve.Co se mi moc líbilo byl ten fakt, že si pan Svěrák v dokumentu na nic nehraje a nic ani nikoho nevyzdvihuje či neprotěžuje.Co v dokumentu chce je jen otevřít sebe a svůj příběh a nechat do něj nahlédnout pár věrných diváků, kterých je určitě mnoho. Tatínek je doplněn příjemnými melodiemi z jeho filmů a autorskými písněmi. Dále zde můžeme nalést vyprávění o Cimrmanech kam neodmyslitelně patří a jimž pomohl stát se již teď nesmrtelnými.Také spatříte, kde bral Svěrák inspiraci do svých filmů , hlavně pro Vesničko má středisková a Obecnou školu o které se dozvíte, že vlastně byla téměř celá o něm a jeho rodičích. Vše je vyprávěno z úst pana Svěráka, který má obrovskou schopnost převyprávět téměř cokoliv tak inteligentně a rozumně, že je pak výsledek jeho projevu vždy čitelný a přístupný všem generacím.I když šlo jen o dokument, který se přeci jen sleduje jinak než film, konec tohoto snímku mě opravdu dostal a musím říct, že když tak nad tímpřemýšlím vlastně ani nevím zda-li skončil dobře či ne. Každopádně potvrdil jen to co už většina diváků věděla, že pan Svěrák je velice inteligentní a upřímný člověk. ()

Reklama

Decker 

všechny recenze uživatele

Velmi pekny a mily dokument o Zdenku Sverakovi. Zachycuje nejen jeho umelecky a pracovni zivot, ale i jeho obycejnou, lidskou stranku jak travi svuj cas se svou rodinou, prateli a svymi zalibami. Dozvidame se spoustu veci o jeho vztazich se svymi kolegami, jeho uvedomenim si ze uz taky nejmladsi, ale nechce si to prilis pripoustet a take jeho vztah k synovi Janovi. Opravdu mile natoceny dokument, ktery me prijemne prekvapil svym zpracovanim a naplni. ()

Lischai 

všechny recenze uživatele

Hodně mi tam scházela nějaká výraznější dějová linka, po které bych mohl jít. Jsou to obrazy z života Zdeňka Svěráka a nějaké archivní záběry, nic víc, nic míň. V první chvíli jsem byl zaskočený bezprostředností dokumentu, když tam Svěráka vidíte vybírat si košile a trenýrky, ale jakmile si na tuhle úroveň intimity zvyknete, vlastně nic nového už tam není. ()

kapibara 

všechny recenze uživatele

Dokument začíná vesele. Motáme se kolem hypotašek (kosmetická taštička plná léků pro hypochondry), ve kterých jsou třeba prášky proti smrti,posléza přes nejdelší přátelství v Evropě ( s Boříkem Pencem), dětství,Jiráska,Menzela atd. Všecko je to moc krásný,pak se děj najednou bortí pod neshodami otce a syna nad scénářem Vratných lahví. Už tenkrát vystihl Jan Svěrák jejich největší slabinu-nedramatičnost. Celé dílo je ukončeno větou,kterou vyřkne sám TATÍNEK: "Boženka (manželka) mi řikala: neříkej mu hajzle,je to otec tvých vnuků. " ()

Galerie (9)

Zajímavosti (10)

  • Film vznikl během pouhých čtrnácti dní... ovšem rozprostřených během téměř celého roku. Bylo pořízeno zhruba osmdesát hodin materiálu. (NIRO)
  • Jan Svěrák pro časopis Premiere komentoval rozdělení tvůrčích pravomocí s Martinem Dostálem: "Martina jsem přizval, protože na rozdíl ode mne dokumenty točí. Ví, že je třeba mít spoustu obrazového materiálu, který se pak ve střižně hodí. Já bych tyhle obrázky často zapomněl natočit, protže hraný film se vypráví jinak. Martin se také nestydí ptát a tátovy historky ještě neslyšel. Takový posluchač, kterého můžete překvapit nebo rozesmát, je pro toho, kdo má vyprávět, k nezaplacení. Abychom předešli hádkám, dohodli jsme se předem, že poslední slovo budu mít já. Hádali jsme se ale stejně, protože dva režiséři na jeden film je prostě moc. Každý má svůj názor, oběma připadá, že film je jejich dítě, a jsou připravení bít se hlava nehlava." (NIRO)
  • Za kamerou stál Ivan Zachariáš, jeden z nejznámějších režisérů reklam vůbec. Na domácí půdě působí jen zřídka, je například režisérem výpravných spotů TV kampaně na pivo Stella Artois aj. (hippyman)

Související novinky

Dlouho odkládaný porod

Dlouho odkládaný porod

15.04.2006

Natáčení nového filmu rodinky Svěrákových otce (scénář, hlavní role) a syna (režie) Vratné láhve se chýlí ke konci a brzy přijdou na řadu formovací práce ve střižně apod. Hlavním hrdinou je… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno